Victoria
Glömde en fråga smile.gif Jag ska planera tre bollthujor i en rabatt vid entrén. Rabaten har enbart har lite morgonsol och resten av dagen står den i djup skugga från huset. Vad kan jag plantera ihop med dessa tre som ser roligt ut. Gärna lite färg......
Fru Frö
Vad sägs om penningblad? Sprider sig väldigt och blommar i gult.

Eller vitkantad funkia, tillsammans med vitt löjtnanshjärta och liljekonvalj? Jag föreställer mig en skugga med frodig grönska som lyses upp med blommor/blad i vitt, och kanske lite hasselblad till - väääldigt vackra gröna blad!
Tryck ner massor av lökar av krokus(bara i vitt eller olika färger om du vill) och snödroppar för tidig blommning. Och tulpanlökar bakom funkiorna, för när funkiorna växer upp skymmer de dom vissnande tulpanerna!

Jag ska göra något liknande själv, en frodig skuggrabatt i grönt och bara ha vita blommor.... rolleyes.gif rolleyes.gif
Ingo
Framför vårt förra hus - i djup skugga utom någon timme på morgonen - hade jag två bollthujor (en ganska kort rabatt) med vintergröna, vinca minor, som undervegetation och vitkantad hosta mellan och bredvid thujorna. Funkade väldigt bra. Vincan täckte all bar jord och hostan sköt upp genom den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon