Full version: Gräsklippare
pusillus
Undrar om någon har ett förslag.
Vanlig villatomt ca, 1100 kvm. Jag vill ha en tyst, effektiv, lätt, o billig förstås.
Har du en klippare som du är väldigt nöjd med?

/Pusillus
soulfire
hej
Jag är jättenöjd med min för den "mulchrar" dvs hackar gräs och löv och sedan går det tillbaka till jorden. Vissa tycker att det är skräpigt men då kan man ha en uppsamlare.
Vi har iallafall en Klippo Excellence och den är oerhört stabil och fungerar jättebra. Den går på bensin och jag köper en miljöbensin som är lite dyrare men MYCKET bättre för natur och mig;)
Min kostade 3700 det är inte så billigt men den görs i malmö och de flesta som jag känner som har klippo har haft den i 30 år och annars finns det jättebra garantier. Min syrra har en Viking som hon tycker är toppen...
Jag tror att det finns många bra märken men det är nog vilktigt att tänka på om man har en stor naturtomt (som jag) där det blir en del löv och småpinnar som klipps ner eller om det är en prydlig liten gräsmatta...

en annan sak..
klippon är himla snygg, rund och röd wub.gif
Whiskuchi
Vi har en Stiga Multiclip, minns inte nummer, men självdrivande är den iaf. Jättebra, fast startsnöret håller inte särskilt länge innan det måste bytas.
fruberglund
CITAT (Whiskuchi @ 02-05-2006, 20:14)
Vi har en Stiga Multiclip, minns inte nummer, men självdrivande är den iaf. Jättebra, fast startsnöret håller inte särskilt länge innan det måste bytas.

Vi med och är jättenöjda med den. Självdrivande är ju inte helt fel, spar en hel del onödigt slit med att dra en tung klippare fram och tillbaka. Den heter nog Stiga multiclip 46S tror jag (S står för självgående).

Kolla även på vikten, våran är inte så tung. Lånade svärfars innan vi köpte den här och den orkade jag knappt putta framåt.

Mulcher är bra om man vill slippa kratta gräs och ger också näring till gräsmattan medans en med uppsamlare är bättre om man vill ha gräsklipp t.ex. till att täcka rabatter osv. med. En smaksak egentligen.

Köpte våran begagnad för 1500:-, startsnöret har vi aldrig haft några problem med och vi har haft våran i 3 år i år.
mulle
Jag rekommenderar verkligen en med uppsamlare, gräsklippet är guld!
Jag hade en Klippo i 20 år, den gick troget men började till slut vibrera så att jag fick ont i händerna.
Nu har jag en Honda, svindyr men så gedigen och bra att jag räknar med att den håller i 30 år...
tongue.gif
Mulle
MB1965
Köp en manuell klippare tex husqvarnas vanliga för 900 kr eller så. Få lite mjuk motion på köpet.
Varför dessa bullriga osande bensin-monster?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon