I höstas tog vi bort en gammal klätterhortensia från huset (tegelhus). Delar av den fick bändas bort med kofot... Kvar på väggen, och på grunden där det syns mer, sitter de där hemska rötterna eller vad det är den klängt fast med. Går det att få bort det? Helst utan att skada väggen också Någon gång kommer vi förmodligen bygga en altan och dölja det, men det blir nog inte än på ett par år..
Ingo
02-05-2006, 16:39
De måste skrapas bort och det är nog svårt att göra utan vissa skador på underlaget.
Whiskuchi
02-05-2006, 16:43
CITAT (Ingo @ 02-05-2006, 17:39)
De måste skrapas bort och det är nog svårt att göra utan vissa skador på underlaget.
Tur att vi funderar på den där altanen då På grunden går det att skrapa, på det ojämna teglet är det värre (men syns inte lika mycket). Försvinner det av sig självt om vi låter det bero eller kommer det alltid sitta kvar?
Inga från Närke
02-05-2006, 17:26
Eftersom du har tegelhus går det inte att tvätta bort det med högtryckstvätten? Det brukar ju ta det mesta, synd att skrapa, kanske går att borsta bort det som blir kvar när det har blivit blött av vattnet.
Biggan_
02-05-2006, 17:45
CITAT (Inga från Närke @ 02-05-2006, 18:26)
Eftersom du har tegelhus går det inte att tvätta bort det med högtryckstvätten? Det brukar ju ta det mesta, synd att skrapa, kanske går att borsta bort det som blir kvar när det har blivit blött av vattnet.
Jag hade nog också provat med högtryckstvätt.
Whiskuchi
02-05-2006, 17:51
Då provar jag med det, tack för tipset!
visbylinda
02-05-2006, 20:27
_OM_ det är så att det blir skador på teglet så såg jag ett bra tips någonstans. Köp några tegelstenar i samma färg som huset. Borra i dessa och ta vara på "borrdammet". Fyll hålen i de skadade tegelstenarna med murbruk och dutta sedan på "dammet" på slutet så att det fäster i murbruket. Minns inte i vilken tidning jag såg tipset men det fanns en före- och en efterbild och man kunde då aldrig ana att teglet varit skadat.
Hoppas du slipper laga teglet. Lycka till!
Whiskuchi
03-05-2006, 14:43
CITAT (visbylinda @ 02-05-2006, 21:27)
_OM_ det är så att det blir skador på teglet så såg jag ett bra tips någonstans. Köp några tegelstenar i samma färg som huset. Borra i dessa och ta vara på "borrdammet". Fyll hålen i de skadade tegelstenarna med murbruk och dutta sedan på "dammet" på slutet så att det fäster i murbruket. Minns inte i vilken tidning jag såg tipset men det fanns en före- och en efterbild och man kunde då aldrig ana att teglet varit skadat.
Hoppas du slipper laga teglet. Lycka till!
Smart!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.