Full version: Häggmispel
mariatistel
Ska sätta häggmispel som en häck som döljer grannens kompost och lövhögar. Växer den fort? Hur hög kan den bli på en sommar tro?Hur brett isär sätter man plantorna? Någon som har erfarenhet av denna sort? Behövs det ett djupt dike eller kan man gräva en grop för varje planta?

Vårhälsningar Majsan unsure.gif
Åsa zon 6
Nackdelen med häckar är ju att för att få dem täta och fina ska man bara släppa upp dem ca 20 cm per år. Jag satte häggmispel för ett par år sedan och nu är den faktiskt ca 60 cm hög. På en sommar växer min häck säkert 30 - 40 cm och då är jag rätt dålig på att gödsla och vatten får den inte alls av mig. (Jag tycker om självständiga växter. laugh.gif ) Mina plantor sitter med 25 cm mellanrum och jag grävde ett långt dike och stoppade ner dem.
Har du funderat på att sätta spalje istället? Det är mitt universalknep. Döljer bra, är enkelt att sätta upp, hyfsat billigt och kräver inte bygglov.
mulle
Jag är såld vad häggmisplar beträffar...
Kanske främst för att det fanns två gamla på gården då jag flyttade in och de är bara så vackra! Blomningen är magnifik (finns i mitt album), höstfärgen också , bären lockar fåglar och grenarna är vackra mot snön.
Sedan dess har jag planterat många nya. De växer snabbt och blir praktfulla redan efter tre eller fyra år.
För två år sedan planterade jag en kort häck med åtta små buskar, en halv meter höga. Jag lade dem på ca en och en halv meters mellanrum (gropar, inte dike) och redan nu är det mellanrummet nästan utfyllt. Men det är den vanligaste häggmispeln som har ett brett växtsätt och som är tät också nere - det finns ju flera olika sorter.
Tåliga träd med många kvaliteter, det är mitt omdöme.
wub.gif
Mulle
fruberglund
CITAT (mulle @ 03-05-2006, 21:43)
Blomningen är magnifik (finns i mitt album), höstfärgen också , bären lockar fåglar och grenarna är vackra mot snön.

Tittade i ditt album för jag blev nyfiken men hittade ingen. Vilken mapp ligger den i? Underbar trädgård du har...ser så lummigt och fint ut...blir så AVIS biggrin.gif smile.gif
mulle
Fjärde bilden i mappen "väster", två häggmisplar på var sin sida om ingången till gårdshuset.
Lummigt - ack ja, jag längtar. Just nu är allt bara kalt och jag önskar att jag hade fler barrträd...
rolleyes.gif
Mulle
fruberglund
CITAT (mulle @ 03-05-2006, 22:09)
Fjärde bilden i mappen "väster", två häggmisplar på var sin sida om ingången till gårdshuset.
Lummigt - ack ja, jag längtar. Just nu är allt bara kalt och jag önskar att jag hade fler barrträd...
rolleyes.gif
Mulle

Oj, jaså du menade de jätteträden biggrin.gif Trodde det var en liten buske. Det blir snart så lummigt igen, jag lovar smile.gif

Ska kolla vidare på det trädet/busken när vi fått våran tomtmark!
noora
Häggmispel finns väl i både lite mindre, buskigare variant och en större som blir som ett träd? Eller är jag helt ute och cyklar?

Om vår syrenhäck inte visar tecken på tillväxt i år heller funderar jag på att skrota den och sätta häggmispel i stället smile.gif Men då får den inte bli allt för stor unsure.gif
Sommartorparn
Jag tycker häggmispeln är snyggast om man inte klipper den under uppväxtfasen, då kommer de slanka stammarna och det vasformade växtsättet till sin rätt.
Om man tycker den blir för gles på det viset så kan man sätta plantorna omlott i två rader. Eller sätta några bulliga buskar vid dess fot.
Jag satte mina bärhäggmisplar 3-4 på kvadratmetern, och det är för tätt tycker jag nu, och är orolig för att de inte kommer till sin rätt med den trängseln.
Jag planterade små häckplantor i fjor höstas och dom längsta spröten är ca 1 meter höga nu.

http://www.eplanta.com
kan man läsa om olika sorters häggmisplar och hur dom skiljer sig i växtsätt.
mariatistel
Tack för alla inspirerande svar.
Häcken med häggmispel är nu planterad efter alla konstens regler.
Detta forum är guld värt. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon