Bob
Hej!

Tänkte bara höra vad ni har för erfarenhet av olika orkidékomposter.
Själv använde jag Blomsterlandets egen, men tyckte den var svår att plantera i och att den blev kompakt och tog lång tid på sig att torka upp. Provade nu att använda Hasselfors kompost, som jag köpt på Plantagen. Verkar mycket bättre. Lättare att få Orkidén att stå stadigt och blir luftigar och torkar upp fortare.

Eftersom jag är ganska nybörjare så undrar jag om min uppfattning delas av någon annan här? smile.gif

Ha en bra dag! smile.gif
Biggan_
Hasselfors tycker jag är helt okej om man skall köpa färdig kompost, annars så kan man ju blanda till en kompost själv.
Carex
jag tycker att färdigblandad är ganska dålig, den är för finfördelad. Personligen använder jag pinjebark istället och blandar upp med vitmossa.
kristerh
Jag köper inte den färdiga, den är för kompakt, blandar själv av barkbitar i olika storlekar, vitmossa samt kokosfibrer. Ska du använda den färdiga sålla bort jorden som finns i.
krister
Bob
Jag tackar för alla tips. smile.gif

Får prova mig fram som vanligt.

Lev väl!
Mia, zon 3
Finns det inte någon som heter typ Orkidéhuset eller så? Säljs i alla fall på en butik som heter så i Sthlm. Den är bark, inte jord. Jag lindar vitmossa runt rötterna och fyller runt med barkbitar. Gammal orkidékompost kan man sålla, återanvända det grövsta, och sedan ha resten till fuchsior som också vill ha grova bitar i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon