yla

jag vet dåliga bilder men dom vill ju inte vara nära mej så de e fullzoom
men de kanske går o se vilka de e dom vita änderna
Inga från Närke
Det kan inte vara en sådan här:

http://web.telia.com/~u36602230/Bildsidor/.../storskrake.htm
yla
oh nej det ser presis ut som änder bara det att dom e vita
*Felix matte*
Kan det vara ...Brunand Scrolla ner till "Missgynnad" på sidan så hittar du bild.
yla
CITAT (Felix matte @ 02-05-2006, 21:43)
Kan det vara ...Brunand  Scrolla ner till  "Missgynnad" på sidan så hittar du bild.

det se r ju lite likt ut men dom båda jag fitade verkade vara ett par o dom ser precis ut som änder bara det att färgen e vit där den borde vara gräsandsfärgad

o den ena har svart o den andra har brunt huvud

väldigt lika brunanden men inte ändå
*Felix matte*
Liknar mycket Storskrake hane och hona som de ser ut i min bok
yla
ja på den bilden av hane o hona e de ju absolut storskrake nu måste jag kolla mera va festligt så fel mnan kan tycka på sådant håll men man ser ju nästan att näbben liknar den skraken ändå
fast
Inga din bild var alldeles för skarp hihi fast den va rätt
åh va bra felix matte du brukar lösa fågelbilderna tack jag har letat på änder jag wub.gif
har läst på lite o ser att dom häckar gärna i holkar eller håliga stammar o fiskar både i sött o salt vatten
skojjigt dom bor i samma damm som svarthakedoppingen i det brukar koka av sjöfågelungar i dammen då äggen e kläckta
de svåraste e o få bra bilder för dom vill ju aldrig vara på min sida om dammen oavsett vart jag går
men kanske jag kan ta en varm dag o bara sitta stilla några timmar då borde jag få bättre bilder
KURT
Storskraken är intresant eftersom det är en av de få fåglar som männsiskor tagit hjälp av för att fånga fisk. I Kina använder man ju tama skarvar som får fånga fiskar (de har ringar på halsen så att de inte kan hinna svälja fisken!).

På höstarna samlas stora flockar av storskrakar och bedriver ett gemensamt fiske, de jagar stim av småfisk in i vikar. Det var något som människorna lärde sig, och de byggde då fasta fällor för fisken inne i vikarna, sedan lät de storskaraken jaga in fisk där!
yla
CITAT (KURT @ 03-05-2006, 09:20)
Storskraken är intresant eftersom det är en av de få fåglar som männsiskor tagit hjälp av för att fånga fisk. I Kina använder man ju tama skarvar som får fånga fiskar (de har ringar på halsen så att de inte kan hinna svälja fisken!).

På höstarna samlas stora flockar av storskrakar och bedriver ett gemensamt fiske, de jagar stim av småfisk in i vikar. Det var något som människorna lärde sig, och de byggde då fasta fällor för fisken inne i vikarna, sedan lät de storskaraken jaga in fisk där!

ja jag läste om den o som du säger så är den ju en skojjig fågel
också att den gärna häckar i holkar e ju skojj
jag ska smyga runt lite o kolla om jag kan hitta boträdet om dom hittat ett sådant
för där finns massor me bra träd att häcka i

tänk att visst är de mysigt att sitta o titta på o lyssna på fåglar
man blir glad av dom
*Felix matte*
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif ... så kul att jag hittade rätt
Inga från Närke
CITAT (Felix matte @ 03-05-2006, 21:56)
biggrin.gif  :D  :D ... så kul att jag hittade rätt

Nja jag var väl först tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Inga från Närke @ 04-05-2006, 20:33)
CITAT (Felix matte @ 03-05-2006, 21:56)
biggrin.gif  biggrin.gif  biggrin.gif ... så kul att jag hittade rätt

Nja jag var väl först tongue.gif biggrin.gif laugh.gif

Jäkl...s... det hade jag missat laugh.gif
kollade ju inte din länk tongue.gif
yla
fniss från börjanb trodde jag de va ett albinoandpar hahaha laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 04-05-2006, 22:33)
fniss från börjanb trodde jag de va ett albinoandpar hahaha laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

Så trodde maken också laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon