Full version: Magnolia Susan
jetn
Har sedan 3 år en 1,5m hög Magnolia Susan vars grenar fryser/torkar sad.gif varje år. Jag bor i zon 2-3 och den står i skyddat läge vid ett berg i vanlig standard jord. Vid köpet hade den 3 vackra blommor. Hjälp mig få den att må bra!! unsure.gif
Christer i Falköping
Kan det vara så att solen värmer upp grenarna, så att det vill sätta igång inna vattnet i marken tinat upp? Då skall du täcka det på vårvintern med säckväv eller liknande. För är vattnet fruset kan de ju inte dricka det. Magnolior gillar neutral till svagt sur jord, så det beror det inte på. Tänk dessutom på att magnoliorna ofta är hårt drivna för att blomma vid försäljning, så det är inte alltid de blommar varje år efter ett köp. Hav tålamod!
Christer.
Lorangafilm
Häll ljummet vatten på dess rotsytem.
Hjälper den att klara våren då marken tinas upp och den kan ta upp vatten.
Jan af Lisö
Du skriver inte om den fryser på våren eller på vintern. Om den gödslas efter midsommar så är det en klar risk att den växer för länge och hinner inte avmogra i tid innnan vinterkylan. Gäller även om du gödslar den tidigt på säsongen med långsamtverkande gödsel, ofta dylika naturgödsel.
jetn
Har inte gödslat all och det är troligen på vintern den fryser, men jag såg att det inte var så farligt mycket i år. Ska jag täcka den på något vis under vintern?
MB1965
Täck med löv ovanför rötterna. Använd skuggväv när solen börjag värma.
Anders zon 1
Din magnolia hinner troligen inte avmogna ordentligt inför vintern och då fryser grenarna lätt om vintern blir kall. Det spelar nog ingen större roll om du placerar den skuggigare eller täcker mot vårsolen. Vårsolen är i första hand ett problem för vintergröna växter som till exempel lagerhägg och Rhododendron. 'Susan' borde vara härdig hos dig men kanske har du ett ogynnsamt mikroklimat på tomten (t ex svacka i terrängen där kalluft samlas, eller blåsigt och öppet läge)? I så fall kan vara värt att prova att täcka magnolian med säckväv eller dylikt redan tidigt på vintern för att skydda mot vinden och den allra värst kylan. När den blir större blir den förmodligen härdigare och då behövs förhoppningsvis inget skydd.

Personligen har jag inga bra erfarenheter av 'Susan' och jag tycker heller inte att den tillhör de vackraste magnoliorna (har rätt trista blommor). Orsaken till att den är så vanlig i handeln är förmodligen att den är relativt lättförökad. Jag har haft en 'Susan' i zon 4 i några år men det funkade inte alls. Den frös ner minst lika mycket som den växte och efter flera år var den inte mer än en halvmeter hög. Provade att skydda den och flytta den till annat läge men det hjälpte inte.

Om du inte får ordning på din 'Susan' men fortfarande vill ha en magnolia så kan jag rekommendera 'Leonard Messel' eller 'Merril' som båda är relativt lätta att få tag på, mycket vackra och betydligt härdigare än 'Susan' (dom går bra i zon 4).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon