Jag planterade en magnolia Sieboldii (osäker på stavningen) förra året. Hur ska jag gödsla den och när? Vanlig hästskit eller Rhododendrongödsel eller vad ska jag ge den - och när???
undrar Stina
Jag använde rhododendrongödsel. Tänkte använda PKgödsel i höst för att gynna knoppbildningen. Är magnolian lite äldre behöver den ingen gödsel.
Hannele
03-05-2006, 10:16
Det tar flera år för magnolian att blomma. För mycket gödsel kan gynna bladväxten.
Man gödslar inga buskar och träd med kväve efter midsommar, för då hinner de inte gå i vintervila. Själv har jag inte gödslat mina magnolior (kalk gillar de absolut inte!).
Tack för svar - blev dock inte mycket klokare. En röstar på rhododendrongödsel en på ingen gödsel. Hmmmmm. Fler som tycker nå't
Hannele
03-05-2006, 13:51
CITAT (stina @ 03-05-2006, 14:08)
En röstar på rhododendrongödsel en på ingen gödsel.
Så är det här i växtvärlden..
Rhododendrongödsel funkar, för den innehåller ingen kalk.
Med som sagt, det är inte nödvändigt med gödsel.
Jag har lite Rhoddisgödsel hemma - då tror jag den får lite grann så har jag gått mitt emellan era råd!
stina det är före midsommar så det går bra att gödsla.
vill du ha större sannolikhet för knoppar nästa vår så använd kvävefri PK gödsel senare
det stämmer att det kan ta flera år för din magnolia att blomma dessutom. Mina Susan och Merril är fulla med knoppar:)
Måste bara fråga...
Hur ser man skillnad mellan blad- och blomknoppar? Jag har en Leonard M. med stora knoppar men vågar jag hoppas???
Mulle
Och om 40 år kanske den ser ut så här:
Stjärnmagnolian blommar!(Fast det är ju inte samma som din dårå.)
Jan af Lisö
04-05-2006, 10:23
Jag gödslar min sieboldii på våren med rhododendrongödsel och lite lövkompost + lite ytjord från en granskog (förmultnande barr). På hösten PK gödsel. Min sieboldii blommade med 18 blommor redan året efter planteringen, men det var ett stort (och dyrt) exemplar från början, över en meter högt.
Unga magnolior måste absolut gödslas.
Använd inte kogödsel på säck, de innehåller ca 400 gram kalk per påse vilket är inte så bra för magnolian. Tyvärr saknas denna info oftast på säckarna.
Tack för svaren! Min sieboldii var också över metern när jag köpte den. Blomstergården eller vad det nu hette i Nyköping måste slagit sig för dom sålde stora, fina ex för 150:-. Det måste väl vara billigt???
/Stina
thomaswahlqvist
04-05-2006, 18:39
Ja visst är det billigt, och du tycker ju om den.
Annars så är de dyrare ofta ympade, vilket medför extra arbete etc.
Fördelen är att man får en exakt klon av det träd man tagit ympbiten ifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.