Meliss
Hej! Har inte lyckats så bra med min första fröuppdrivning... Trots att jag haft mina plantor under lysrör har några tomatplantor lyckats bli långa och rangliga. Detta gäller främst sweetnånting (namnet flög bort bara för at jag skulle srkiva ner det nu. De nedersta bladen slokar och har gett upp. Fattar inte varför. För mkt vatten? För mkt näring? Hursomhelst, toppen är fin. Kan jag kapa av och plantera om? Hur gör jag då? Sticker man bara ner den i jord igen? När kan man börja ge näring igen?

Hur långt ifrån kan man sätta plantor från ett lysrör? Höjd? Bredd från lysröret sett?

Chiliplantorna växer inte alls. Är ca 7 cm höga och har varit det i flera veckor. sad.gif Jag har ingen vidare grön tumme med mina växter...
Tesa
Tomaterna kanske har fått lite dåligt med ljus...eller så är det hjärtbladen som gulnar...det är normalt i så fall...
Du kan prova att ta bort de nedre bladen och plantera ner till nästa bladpar...det bildas nya rötter längs stjälken då..
Om toppen ser bra ut så tvivlar jag på att det är nåt allvarligt..

glömde chilin... rolleyes.gif
Den gillar att ha det varmt och gott...om det är svalt så växer den dåligt..den vill nog helst ha över 20 grader..
Lady Hamilton
CITAT (Meliss @ 02-05-2006, 21:23)
......Hur långt ifrån kan man sätta plantor från ett lysrör? Höjd? Bredd från lysröret sett?........

Det optimala är att ha lysrören placerade 10 cm ovanför plantorna
Meliss
CITAT (Hamilton @ 03-05-2006, 07:47)
CITAT (Meliss @ 02-05-2006, 21:23)
......Hur långt ifrån kan man sätta plantor från ett lysrör? Höjd? Bredd från lysröret sett?........

Det optimala är att ha lysrören placerade 10 cm ovanför plantorna

Ojdå... Då kan jag misstänka att det kan vara ett av problemet. Mitt lysrör har hängt säkert 50 cm ovanför... unsure.gif

Men men... nya tag nästa år! biggrin.gif
Meliss
CITAT (Tesa @ 02-05-2006, 21:58)
Tomaterna kanske har fått lite dåligt med ljus...eller så är det hjärtbladen som gulnar...det är normalt i så fall...
Du kan prova att ta bort de nedre bladen och plantera ner till nästa bladpar...det bildas nya rötter längs stjälken då..
Om toppen ser bra ut så tvivlar jag på att det är nåt allvarligt..

glömde chilin... rolleyes.gif
Den gillar att ha det varmt och gott...om det är svalt så växer den dåligt..den vill nog helst ha över 20 grader..

Då gör jag nog så att jag planterar om i en stor kruka med en gång! Stjälken är nog säkert 30 cm upp till den friska toppen. Nästa år ska jag baske mig få knubbiga plantor!!!!
kerstin z5-6
Ja 10 -15 cm ..ska lysrören hänga över plantorna för effekt. smile.gif
lilla mamma
toppa den om den är ranglig.,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon