Full version: Inköp av växhus!
Micke32
Har haft myror i knoppen länge med detta problem. Vi bor nämligen i en bostadsrätt och har nästan 2 rum fyllda med alla slags plantor. Men vi kommer nog inte bo här så länge till och därför vill man ju inte bygga en grund till växthuset för man vill ju ta med sig växthuset. Ett annat problem är att tex västhusbåge med plast bara, skulle säkert förstöras av alla busiga ungar som håller till på vår gård då och då. Men om man köper tex ett 10 kvm med isolerplast kan man ställa det direkt mot en gräsmatta eller hur skulle ni göra...måste snart bestämma mig innan jag får flytta ut i ett tält på gården biggrin.gif för växterna måste ju ha ljus och värme.[COLOR=blue]
uno
Vad gör de busiga ungarna med växthuset, oavsett uppbyggadssätt och materialval? Kanske är en kraftig aluminiumstome och säkerhetsglas att rek.
Micke32
Vill mest bara veta om man måste ha en grund till växthuset eller om man kan ställa det direkt på backen. Isolerplast borde väl skydda från att man skär sönder växthuset iallafall! Vill gärna ha mer råd på vad man kan göra och tänka på när man skaffar ett växthus.

Ungarna skär sönder plast om man har det och repar eller krossar glaset om man har det, osv.
Désirée
Ja, du kan ställa det direkt på gräsmattan men sockelns ben måste ner i jorden och helst gjutas fast om det ska stå kvar när det blåser (mina föräldrar gjorde inte det och fick plocka glassplitter i grannens trädgård efter Gudrun).

Men, du får sämre funktionalitet på ditt växthus om du inte isolerar botten.

Om du är orolig för skadegörelse bör du också skaffa en dörr med lås.

Om du får lov att placera ett växthus på allmän gräsmatta är en annan fråga.
Micke32
Tack för svaret.

Vi har grannar som satt ut ett växthus så det borde inte vara nåt problem.

kan man isolera på nåt annat vis då den ligger mot gräsmattan?
katah
jag bara tänker högt nu...

om du lyckas förankra huset på tomten så isoleringen.... hmmm

vi har trägolv och odlar i hinkar. Du skulle kunna bygga en lös golv av brädor eller lastpallar och isolera med frikolit kanske.

Hur tidigt tänkte du börja med växthuset på våren? Eller tänker du bara sommarodla? i sista varianten kan du bara ställa hinkar på backen och sätta frikolit-skivan under på tidig vår/ höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon