Full version: Föryngra tibast
karjo
Hej!

Jag har en tibast som har en "grym" stam, säkert 5 cm i diameter men den växer som en "orm" utmed marken och buskens grenar är bara långa och gängliga. Jag skulle vilja ha den lägre, kompaktare och helst skulle jag vilja ha bort "ormen". Går det att ta grenarna och rota dem? Hur?!

Tackar på förhand! smile.gif smile.gif

(den är vit, om det spelar roll. Om det spelar roll, hur gör man motsvarande sak med en rosa?)
Cilla
Jag hoppas att du får svar av någon som vet!

Jag har också tibast som ringlar och ormar sig, det är nog snön som trycker ned dem på vintern. Har lagt en sten under som de får ringla på så att jag ändå ser den.

Skulle jag klippa i den skulle jag inte göra det på våren utan i juli-augusti när den har blad och inte är på gång att blomma.
Hannele
CITAT (karjo @ 02-05-2006, 21:24)
den växer som en "orm" utmed marken och buskens grenar är bara långa och gängliga.
Jag skulle vilja ha den lägre, kompaktare

Tja, Daphne ska inte beskäras, man får nog gilla läget.
Gillar man "formklippa", får man välja andra buskar.
Kan du inte fästa "ormen" på nånting, använda din fantasi?
(Som Cilla säger, kanske du kan ta bort någon gren efter midsommar.)

Daphne är en buske med nedliggande grenar som lätt rotar sig, särskilt om man hjälper till lite grann med jord och en sten som håller nere grenen. Gör man så blir den annars lite spretiga och glesa busken tät och fin.
karjo
Som Hannele skrev " lätt rotar sig", jag får väl testa med en gren då! Eller hur hade ni gjort? Satt den i vatten?

Jag vill inte ha den där den står, men gärna på en annan plats. Gräva upp fungerar inte...
Hannele
Precis som jag skrev; "med jord och en sten som håller nere grenen.
På plats, du klipper inget (man rotar inte växter i vatten, utan i jord).
karjo
Jag kanske är lite trög... blink.gif Men då går alltså inte mitt problem att lösa? Den går inte att flytta och det går inte att ta skott... sad.gif

Eller menar du att du tror att det går att "hålla ner" en gren och sedan flytta den när den tagit sig? unsure.gif
wolkenkrabber
Som sagt tidigare, när du försökar tibasten tar du en avläggare.

Du tar grenen du vill få en ny planta av och lägger ner den mot marken,
möjligen lite jord oven på medhåller ner grenen mot marken med en sten så att grenen ligger stilla.
Efter en växtsäsong eller två har det förhoppningvis bildats rötter, först då kapar du grenen och planterar den med dess rötter där du vill sätta den.

Exempel bild.

Jag kanske har förklarat lite fel alternativt taskigt, så någon anna får gäran utveckal det jag har skrivit.
karjo
Aha! tongue.gif Jag fattade inte att man efter en tid kunde ta av grenen man böjt ned! Nu är jag med.

Tack för era svar! smile.gif
Alpiner i Halmstad
Den vanliga tibasten är mycket lätt att fröföröka. I våra rabatter hittar vi alltid nya plantor. Här på västkusten blir plantorna normalt inte äldre än 10 år. Sedan får de cirkulationsbesvär och tynar bort.
Vi har därför alltid några plantor i bakfickan.
När det gäller andra daphnearter är det lämpligast att föröka dem med sticklingar.
Vi sticker i början av augusti.
De plantor som man får efter avläggning får ofta ett mindre tilltalande växtsätt, därför att den avlagda grenen inte fattar att den skall vara topp förrän efter flera år.
Bilder på några plantor från vår trädgård.

M.v.h. BerntDaphne i olika former och storlekar.
Varför är det inte fler som odlar dessa välformade och doftande dvärgbuskar?
lyckero
Gäller det där att plantorna ger upp vid ca 10 års ålder alla sorter? Nybliven tibastägare ( har tidigare undvikit den p g a giftighet och bär, har små barn).
Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon