Full version: plantagen
malin72
Tänkte ta mig till plantagen imorgon för första gången.

vad säger ni som varit där, är det som andra ställen när det gäller priser
sortiment mm unsure.gif
ser ju jätte stort ut på nätet...

nån som har nåt roligt förslag därifrån till tomten???
rolleyes.gif
kristerh
Plantagen är ju en stormarknad för plantor, tycker de är rätt dyra, och har dålig kvalitet, iaf den jag brukar besöka (ibland) men det beror nog på intresset och kunnandet hos de som jobbar där.
krister
Linda_A
Jag tycker inte heller att plantaget var något vidare direkt. De som jag har besökt i sthlm var okej förutom den vid bergianska som var något bättre.

Blomsterlandet är mycket bättre då enligt mig och några "mindre" i sthlm.

(inser självklart att du/ni kanske inte bor i sthlm men det är enbart där som jag har sett och besökt dem)
Caprice
Håller nog med om att Plantagen kan vara rätt dyra i många fall... tyvärr..

Dock så är det rätt många fynd man kan göra där, om man har tur...
Man ska passa på då de har lockerbjudanden, vilket de i princip alltid har... Nu kan du tex köpa perenner för 14.90 och änglatrumpeter för 39:-... ganska vanliga sorter, men ändå..

Och det är himla kul att gå och titta, det är sååå otroligt stort...!

Själv har jag precis köpt mina nya altanmöbler därifrån... smile.gif
kristerh
CITAT (Caprice @ 03-05-2006, 11:48)
Och det är himla kul att gå och titta, det är sååå otroligt stort...!

Visst är det det, och alltid är det något man kommer hem med wink.gif men det gäller att vara kräsen.
krister
Linda_A
På plantaget vid bergianska kostade änglarna 10 kr styck. Och de var helt okej i storlek (tyckte jag) funderade nästan på att köpa men insåg att min lilla balkong har sina begränsningar med. laugh.gif
malin72
aha ok tack då ska jag vara "kräsen" idag när jag åker tongue.gif
får väl se om jag kommer hem med nåt...

jo då Linda det är det området jag finns i smile.gif
det kommer nog att klia i fingrarna (som vanligt)
behöver nya krukor möbler ja en massa men ska nog mest kolla läget inte impuls handla... laugh.gif laugh.gif men hm brukar alltid bli nåt

tack för era svar
suddis
Halloj!
jag tycker nog nästan att Plantagen är lite som IKEA, det är svårt att komma ut därifrån tomhänt.. smile.gif
Det är ju som någon sa här ovanför som en stormarknad.. Inneblommorna tycker jag har varit ganska dåliga men jag köpte en fantastisk paprikaplanta i fjol!
Och fröer finns det ju..
Och krukor och ja.. Allt möjligt!!

Jag vill också dit! laugh.gif
Caprice
Malin,
det kommer garanterat vara lite av varje som hoppar ned i din korg... jag är helt övertygad om att det är fjädrar inbyggt under vissa krukor... biggrin.gif
Linda_A
Plantagen i Barkaby har varit den enda som haft vettiga hoyor med för den delen till vettiga priser! wub.gif
malin72
usch sad.gif grannen ville köra till södertälje!!!

det var ingen bra ide...men men dyrt ja det tycker jag kom hem med en clematis sunset och en hagley hybrid..
sen en ny roställning
med 2 griniga barn gav vi upp och vände hem sad.gif
men nu vet jag iallafall hur det var där
kommer INTE att åka tillbaka till södertäljes plantagen iallafall ohmy.gif
marskattan
Hejsan malin72!

Trist att du inte blev nöjd med Plantagen i Södertälje... Enda fördelen kan ju vara att det blev billigt (eller åtminstonde billigare). Själv bor jag i skåne och de två plantagen ställena här nere är enligt mig sämre än det i Stockholm vid Bergianska. Var där i mars och då hade dom mycket bättre sortiment än här nere. Och vid det tillfället så var Fuchsiorna billigare och lika bra kvalite än dom som såldes på Trädgårdsmässan (var där oxå).

Plantagen är kul att gå runt i ibland. Man kan göra fynd där och om inte annat så är det kul med omväxling. Men det är ju klart, dom slår ju inte den lille lokale handlaren med allt sitt kunnande och utbud. Men det är ju inte det som är tanken heller.

Hoppas det blir bättre lycka nästa gång!
malin72
japp jag tänkte prova nån i stockholm också den vid Bergianska
låter som att den har bättre utbud rolleyes.gif
och jag ska åka UTAN barn hihi för det kan inte vara så kul för dom att knata runt där biggrin.gif
Gillan
I Karlstad hade vi Blomsterlandet, Plantan
och Kalenius. Nu var det nån/några som bestämde
att vi skulle ha " Plantagen ", i stället för " Plantan "!

Det var den största besvikelse , man kan uppleva,
tycker jag wink.gif

Plantan hade allt, Plantagen har inget, tycker jag.

Då är jag nog tvungen att säga, att Blomsterlandet
ger mig såååå mycket mer för pengarna wub.gif smile.gif
jerpan
Jag tycker också att Plantagen är tråkiga. De tillför ingenting och har överlag dålig kvalité på växterna. Anledningen till att Bergianska är lite bättre är nog för att den ligger vid Bergianska och har legat där långt innan plantagen köpte upp den. Och därav har de mer krävande kunder än de nyöppnade. Och om ni åker till Platagen Bergianska så tycker jag att ni skall åka till Brunnsvikens handelsträdgård (Växtmästaren) ligger längs med Bergshamraleden 1 km därifrån. Den är oerhört mycket trevligare. Annars är väl Zetas i kungenskurva det bästa stället i Stockholm om man vill ha bra sortiment och kvalité och dessutom ska kunna få hjälp och råd också. Så mitt råd är att undvika Platagen så att vi inte till sist måste nöja oss med deras utbud och okunninga personal pga att de bra konkurreras ut.
Linda_A
CITAT (jerpan @ 04-05-2006, 01:10)
Jag tycker också att Plantagen är tråkiga. De tillför ingenting och har överlag dålig kvalité på växterna. Anledningen till att Bergianska är lite bättre är nog för att den ligger vid Bergianska och har legat där långt innan plantagen köpte upp den. Och därav har de mer krävande kunder än de nyöppnade. Och om ni åker till Platagen Bergianska så tycker jag att ni skall åka till Brunnsvikens handelsträdgård (Växtmästaren) ligger längs med Bergshamraleden 1 km därifrån. Den är oerhört mycket trevligare.

Och är man där så kan man lika gärna åka upp till Ulriksdals slottträdgård som ligger vid polisskolan, bilvägen eller vid slottsträdgården gåvägen.

För mig som är "ulriksdalsbo" när jag är i sthlm så finns det ingen direkt orsak att åka några längre bitar. laugh.gif Har allt på promenad avstånd.
Kathy
Jag tycker det är kul att åka till Plantagen (Åker till den som ligger i Gustavsberg) för att de har så mycket att titta på.
Däremot så är det en sorg att se hur deras orkidéer ser ut...dyra och övervattnade.
Plain
Som trädgårdsnovis stör jag mig på att Plantagens perenner (i alla fall i Barkarby) inte har några svenska namnlappar utan endast det latinska namnet, följt av namn på annat språk (ibland engelska, ibland annat språk). Känner inte att jag har tid att gå med lexicon när barnen drar en i armen...

/David i Viksjö, zon 3
malin72
Plain!!!
mm tänkte på samma sak när jag var där en massa fina namn men inte ett enkelt svensk namn mad.gif
pga det blev det inte mycket inköp hade ingen lust att springa in till kassan(för där var den ända personalen) för att höra om jag gissade rätt växt sad.gif
Mia, zon 3
Håller med om att Plantagen är en stormarknad, där man säkert kan göra en del kap (tror att de oftast har ganska bra priser på häckplantor etc), och deras rea på hösten kan vara kul. Men den allvarligaste bristen är nog det som nämnts ovan - bristen på kunskap hos personalen. Vill vi ha kunnigt folk att rådfråga i butiken bör vi nog gynna den "gamla sortens" plantskolor mer.
Mina favoriter är de som odlar sina perenner själva, utomhus året om och utan förkortningsmedel och annat elände. Men de kräver oft en del lokalkännedom för att hitta.
yenny
Jag blir jämt deprimerad när jag är på plantagen för derad hoyor ser jämt så ledsna ut och en hel del spinn har de oftast... och så ofta massor med sorgmyggor.
HavtornsÄlskare
Hmm ja klaga kan man alltid ;-)
men man kanske skall kolla lite mer vad som ligger bakom olika saker och liknande , det finns fel och brister överallt .
ang märkningen på perenner som jag såg att någon skrev om så om man tittar lite mer nogrannt så kan man nog hitta det svenska namnet med ;-) (mig veta) och om man vill ha bra svar så skall man nog inte fråga personalen som jobbar med inneväxter om växter som finns i plantskolan utan fråga personalen där om det istället.
over and out
anne-li i olofstorp
Jag var med (inblandad indirekt) när plantagen invaderade Göteborg.
Jag vet att kassavana slog högre än plantkunskap när man anställde ny personal.
Den tidigare personalen fick order att inte svara på frågor utan bara hänvisa till skrifter.
Plantagen bryr sig lika lite om sitt sortiment som ICA bryr sig om sin köttfärs.
Bettis
CITAT (anne-li i olofstorp @ 06-04-2008, 12:34) *
Plantagen bryr sig lika lite om sitt sortiment som ICA bryr sig om sin köttfärs.

giggle.gif giggle.gif
Christer i Falköping
Egentligen ingen idé att gnälla över plantagen, blomsterlandet och liknande affärer. Vi får vad vi förtjänar. De flesta kunder skiter i kvalitéväxter och kunnig personal, de vill ha billiga priser. De köper hellre billig skit hos dem än vänder sig till de mindre handelsträdgårdarna där både kunskap och bra kvalitet finns, men också högre priser. Så framtiden ser inte speciellt bra ut för dem som vill ha kvar de små handelsträdgårdarna. Det kommer att bli samma sortiment över hela landet, vare sig det kan växa i det klimatet som finns där eller inte, med samma dåliga kvalitet. Vi som vill ha något annat får vända oss utomlands eller så våra egna växter.
Christer.
anne-li i olofstorp
"Egentligen ingen idé att gnälla över plantagen, blomsterlandet och liknande affärer. Vi får vad vi förtjänar."

Helt rätt Christer, men om vi inte protesterar, handlar hos de mindre handelsträdgårdarna, vi som vet vad vi vill ha och är kunniga, då göder vi bara dessa klöverkapitalister som profiterar på de okunnigas köplust.
Nä ut och handla kvalitetsprodukter hos lokala "små" handelsträdgårdar..... tummenupp.gif
Sylvia
Problemet är ju att allt fler småhandlare säljer sin affär till just sådana här.
Jag var mycket ledsen för några år sedan när den utmärkta BP Plantor i Askim här i närheten också sålde till Plantagen, liksom Fässbergs Plantskola med ett fint ljung- och barrväxtsortiment. Nu finns där 2 st Plantagen nära varandra och så finns Blomsterlandet och inget mer!
Då åker jag hellre en lite längre räcka till Kungälv, Kungsbacka, Mölnlycke, Landvetter eller Isaksson, för att finna något annorlunda, men hur länge får dessa privara ställen vara... sad.gif Hoppas inte även de snart skyltar med någon kedjas neonskylt... Det räcker inte att vi entusiaster stödjer dessa, när "den stora allmänheten" gör just som Christer säger.
MariaÖrebro
CITAT (Christer i Falköping @ 06-04-2008, 12:55) *
Egentligen ingen idé att gnälla över plantagen, blomsterlandet och liknande affärer. Vi får vad vi förtjänar. De flesta kunder skiter i kvalitéväxter och kunnig personal, de vill ha billiga priser. De köper hellre billig skit hos dem än vänder sig till de mindre handelsträdgårdarna där både kunskap och bra kvalitet finns, men också högre priser. Så framtiden ser inte speciellt bra ut för dem som vill ha kvar de små handelsträdgårdarna. Det kommer att bli samma sortiment över hela landet, vare sig det kan växa i det klimatet som finns där eller inte, med samma dåliga kvalitet. Vi som vill ha något annat får vända oss utomlands eller så våra egna växter.
Christer.

Håller med dig fullständigt! Många har inte råd att köpa annat än de billiga plantorna på Plantagen, Blomsterlandet och liknande ställen. Ibland gör man ett bra köp, ibland ett dåligt. Jag försöker driva upp det mesta själv, men bara till "husbehov". Köper krukor, jord och liknande där som jag fräschar upp själv. Har för övrigt bara köpt en växt på plantmarknaderna de senaste åren, och det var ett jättefint olivträd som var ruskigt billigt och väldigt fint. Här utanför Örebro där jag bor har vi turen att fortfarande har kvar några lokala företag och odlare som är riktigt bra, men priset är ju därefter. Det hela är ju en avvägningsfråga. Pris kontra kvalitet. För oss blomstertokiga kan ju ibland priset ignoreras fullständigt till fömån för ett riktigt praktexemplar! Kan betala en hel del för något som jag verkligen vill ha!

Ska åka till Bürgers i Köping i sommar och handla konstiga och roliga växter! Längtar!!!
anne-li i olofstorp
CITAT (Sylvia @ 06-04-2008, 13:06) *
Problemet är ju att allt fler småhandlare säljer sin affär till just sådana här.
Jag var mycket ledsen för några år sedan när den utmärkta BP Plantor i Askim här i närheten också sålde till Plantagen, liksom Fässbergs Plantskola med ett fint ljung- och barrväxtsortiment. Nu finns där 2 st Plantagen nära varandra och så finns Blomsterlandet och inget mer!
Då åker jag hellre en lite längre räcka till Kungälv, Kungsbacka, Mölnlycke, Landvetter eller Isaksson, för att finna något annorlunda, men hur länge får dessa privara ställen vara... sad.gif Hoppas inte även de snart skyltar med någon kedjas neonskylt... Det räcker inte att vi entusiaster stödjer dessa, när "den stora allmänheten" gör just som Christer säger.

Jag grät också över BP plantor och Fässberg!
Nej det räcker inte om vi entusiaster åker omvägar. men det gör mer till än från i a f!
Att dessutom sprida fakta, dra med bekanta till härliga plantskolor och alltid tala sig varm för "varan" kan inte skada!
Upp till kamp eller rättare sagt -Ut och köp! - På rätt ställe!!! naughty.gif
Viburnum
Vi kan ju tillsammans bojkotta Plantagen och Blomsterlandet. Då dör inte de små handelsträdgårdarna ut o vi får behålla de få inspirationskällorna som finns kvar!!! Vad säger ni? Skall vi skapa en ny tråd för detta?
Bettis
CITAT (anne-li i olofstorp @ 06-04-2008, 13:16) *
Nej det räcker inte om vi entusiaster åker omvägar. men det gör mer till än från i a f!
Att dessutom sprida fakta, dra med bekanta till härliga plantskolor och alltid tala sig varm för "varan" kan inte skada!

Saknar också dessa väldigt mycket. Nu blir det oftast Mölnlycke som jag åker till.
MariaÖrebro
CITAT (anne-li i olofstorp @ 06-04-2008, 13:16) *

Har tagit med bekanta till olika ställen ute i buschen där det finns udda och roliga plantmarknader, och det är alltid lika uppskattat! Det är så härligt att komma ifrån det gamla vanliga, och träffa människor som brinner för det de gör och som sprudlar av kreativitet. Kan varmt rekommendera Himlagård utanför Glanshammar! En av sveriges bästa unga florister (Carl Fredrik Gustafsson) driver det tillsammans med en kompis. Massor av roliga växter och inredningsgrejer! www.himlagard.se. Man märker verkligen skillnaden! Likadant är det med Tant Grön i Vintrosa strax utanför Örebro. Två systrar som driver plantskola. Toppen! www.tantgron.se

Viburnum: Vågar inte riktigt bojkotta Blomsterlandet, eftersom jag arbetstränar där och trivs ur bra som helst... Jag kanske blir halshuggen då eller upphängd i någon spaljé...
Christer i Falköping
Men jag måste ju erkänna att åtminstone Blomsterlandet i Skara tar in små pärlor ibland. Men då är de oftast inte så billiga och blir stående ganska länge innan de blir sålda. Rätt kunnig personal har de också. Men i huvudsak står min kritik kvar mot ställen som de.
Christer.
HavtornsÄlskare
Ja man kan ju börja undra varför dessa "Kapitalist" butiker har lyckats slå sig in på marknaden med sådan kraft , det är just för att kunderna kräver billigare plantor (iaf den större "massan") med lite sämre kvalitet kanske , dock så tror jag nog en del har lite fel bild av saker och ting , ALLA plantor beställs från leverantör , och när det gäller det större sortimentet av uteväxter så är det en större svensk odlare som står för dessa .
och som en svar på inlägget om anställning m.m så kan det gå till på olika sätt , och om du inte har några växtkunskaper så kommer du inte heller få jobba med dessa utan stå i kassa/plocka varor .. här där jag jobbar så har vi en trädgårdsmästare i plantskolan som iaf har 25 års erfarenhet ... och ingen som jobbar med växter har mindre än 3 års erfarenhet/utbildning ....
lappa71
..det här med priser är verkligen spännande. När det gäller ex Rhododendron så kommer nästan alla buskar från Danmark/tyskland. Det finns väl anledning misstänka att grossisternas priser är tämligen likvärdiga. Om så är fallet blir det lite(mycket) konstigt när priserna på de ´riktiga´plantskolorna ligger 50-100% högre än på växtmarknaderna. Stora inköp säger någon. Mja, visst är väl oxå de ´riktiga´organiserade? Bo grönt finns det ngt som heter. Vi som besökt våra grannländers trädgårdar blir lätt förfärade över de priser vi förväntas betala hemma. Kanske är det därför som det årligen ringlar sig bussresor söderut med ´växtjägare´som vill plantera - utan att känna sig rånade. Gränserna har öppnats, på gott och ont, för privatpersoner att importera växter till rimliga priser. Det är nog dax för våre handelsträdgårdar att inse fakta. Tror oxå att det är farligt när en bransch blir förknippad/ avslöjad med alldeles för höga priser. Tja, några kvällsfunderingar en dag då en och annan snöfliga skrämt det goda humöret.
Kenneth
Christer i Falköping
Priserna hos de svenska grossisterna är mångdubbelt högre än de i andra länder inom EU. Jag kunde sälja rhododendron för lägre pris till kund än jag kunde köpa dem från svenska grossister, eftersom jag direktimporterade från Tyskland. I stort sett alla priser från svenska grossister är skyhöga om man jämför med direktimport. Tyvärr är det ju så att de flesta "fria" inte vågar köpa direkt från odlare på kontinenten.
Christer.
Gita
CITAT (Christer i Falköping @ 06-04-2008, 12:55) *
Christer.

Tycker det du skriver inte stämmer. För min del tycker jag inte kvalitén är ett dugg sämre än på tex Zetas, men utbudet är ju mer begränsat. Är det så att man vet vad man skall ha tycker jag att Plantagen är perfekt, väldigt prisvärt. Naturligtvis kan det skilja mellan olika Plantagenbutiker, vilket jag tror beror på butikschef och personal, men mitt Plantagen i Västerås är väldigt fräscht.
Gita
Juli S
Det är skillnad mellan Plantagen och Plantagen, brukar åka ofta mellan olika butiker i Stockholm och har noterat stor skillnad. Och det är inte bara butikschef och kunnig personal som gör skillnad men också placering. Finare områden har finare butiker med större, bättre och fräschare utbud.
Orkidétjuven
CITAT (Juli S @ 06-04-2008, 21:46) *
Det är skillnad mellan Plantagen och Plantagen, brukar åka ofta mellan olika butiker i Stockholm och har noterat stor skillnad. Och det är inte bara butikschef och kunnig personal som gör skillnad men också placering. Finare områden har finare butiker med större, bättre och fräschare utbud.

Jodå, jämför bara södertälje och bergianska. Både i utbud och personal osv. dessuom har bergianska fler leverantörer av både utomhus och inomhusväxter. bara för tt de dels ligger vid bergianska trädgården vilket lockar fler kunder som vill ha ett större utbud. Men om jag skulle välja så Berianska eller mörby. Sistnämda är visserligen liten och bra butik, kunnig personal och inte alls ngn plantagenkänsla fr att butiken är för liten för att det ska kunna bli ngn stormarknadskänsla.
och där hittar man inget visset, hängig eller ohyra eller ngt osv för att där har de koll ner på minsta planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon