Full version: Så tätt?
MariaM
För att få en tät och vacker rabatt som i böcker och tidningar - följer man då avståndsråden på fröpåsen (som känns som jätteavstånd) eller sår ni tätare? Kan tänka mig att det är perenner och 1-åringar blandat man ser på bilder och kan man då så tätare, dvs trycka upp 1-åringar mot perenner på ett sätt man inte skulle kunna göra med perenn-perenn?
/Maria
Hannele
Tja, växter är anpassningsbara. Själv planterar jag perenner tätt:
1 Håller fukten bättre på mitt torra berg när de växer tätt.
2 Ge ingen plats åt ogräs!
3 Snyggare
MariaM
Min tomt är delvis sprängsten i botten i södra delen, delvis mer lermark/vattensankt i norra änden så det klart, jag får variera lite då med tanke på fuktighet. Vad jag förstått från bilder från dig Hannele så har ni även en del sprängsten eller är det rent berg? Om det är sprängsten under, har ni problem med sättningar eller torka? Vi har inte sett något ännu men vi funderar vad som kan komma...
Betty
Och när det blir för trångt om nåt/några år så är det bara att dela på dem.
En av de största fördelarna är ju åxå att ogräset inte riktigt får plats! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon