MayaS
Hej!
Sambon kom idag hem med en liten citrusplanta. En calamondin, den är inte så stor ca: 15-20 cm hög.
Behöver lite hjälp med omplantering, vilken jordblandning är bäst, vart ska den placeras osv... alla råd är välkomna!! Vi är bägge noviser när det gäller citrusar...

Tack på förhand!!
Alexander-VG-zon3
köp citrusjord och plantera den i en lite större kruka .lerkruka är bäst tycker jag . ska du ha en gen jordblaning till den så lera,vanligjord,torv,sen blana i leca elelr grus . placera den i väst,öst . nord är förmörkt i söder bräns den både av solen å värmen . en sval vinter vila på +10c . kan du sätta ut den så sätt ut den vid en natt temp på +5c och av härda den i en vecka å sätt den på dagen å i skugga å sne ta in den på natten sen efter dne vecka ha den över natten om det ligger runt +5c den klara ner till runt 0c . låt jorden torka upp i mellan sen vattna . se tror intejag missat nåt men men kommer kanke fler svar
lycka till med den
å en sak extra ljus på vinternär med bra omm detgår
MayaS
Tack för svaret!

Citrusjord kan jag inte få tag i men jag har vanlig blomjord och perlite hemma, borde inte det funka??

Sedan så undrar jag... på kartongen som sticklingen/plantan stod i så står det att den ska planteras i en kruka på ca 10 liter... det låter stort tycker jag... kan man plantera den i en lite mindre kruka för att senare plantera ut den i större krukor vartefter den växer??

många frågor.....
Alexander-VG-zon3
prova å se om den jorden funkar det kankse gör det . du kan ju spara den gamla jorden å blana den med den nya . sekolla å se om du behöver 10liter men ta vad du har hemma wub.gif å köp sen en större kruka så du har
lissa
Om du inte har planterat om den redan så tycker jag att du gör som det står i instruktionerna..en del rötter gillar inte att bli uppdargna och pulade med för ofta. Åtminstonde min fyllde krukan rätt snabbt, och jag tror att jag tog en för liten kruka när jag planterade om... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon