Full version: Ormbunkar...
Tezzla
HUR får man egentligen ormbunkar att trivas och må bra? Jag vet inte hur många ormbunkar jag försökt med genom åren, men jag tror knappt jag haft en ormbunke mer än ett halvår. Jag tycker jag har försökt det mesta, men i slutändan så torkar ormbunkarna ändå ihop, tappar bladen och dör. Köpte ett par ormbunkar för ett par månader sedan och ställde i fönstret i badrummet. Den perfekta miljön för ormbunkar sägs det eftersom de älskar fukten som finns i badrum. Jo, pyttsan! Dröjde inte länge förrän de tackade för sig och dog.

Så, har ni några knep? Hur får ni era ormbunkar att överleva?

biggrin.gif wacko.gif rolleyes.gif
rosentass i Göteborg
Tezzla,
Ja det vill jag också väldigt gärna veta.

Har försökt många ggr. De är ruskigt vackra. Just nu en ormbunke högt uppe på ett skåp i köket, rätt fuktigt, om än inte så perfekt som ditt badrum. Ett halvår gammal, tänkte slänga för ett par veckor sedan, men hade inte hjärta. Den pifflar på lite, men - som sagt - hur får ni andra era ormbunkar att överleva? huh.gif
Tezzla
Inga förslag alls? wink.gif
pejori
jo då... smile.gif
jag tillhör dom som lyckas med dom.... smile.gif
jag börjar ALLTID med att plantera om dom i större krukor wub.gif
hänger dom en bit in i rummet...(söderfönster.)..så dom får lite skugga... wub.gif
vattnar med ett dricksglas (stort) vatten varge dag....är det sommar och varmt ...doppar jag dom i hink.... wub.gif
dom blir stora som hus här.... wub.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 03-05-2006, 15:18)
jo då... smile.gif
jag tillhör dom som lyckas med dom.... smile.gif

Fast du lyckas ju med allt. laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif tongue.gif
Tezzla
pejori: Ja, det låter ju lätt som en plätt det där rolleyes.gif Får väl börja ge dem "ett glas om dagen" och hoppas att det knepet biter på mina griniga ormbunkar.

Tack för svaret!
rosentass i Göteborg
Aha, börja med att plantera om i större kruka. Bra, ska genast plantera om. Ett glas om dagen kan det väl bli tal om också.

Min är förresten inte ett halvår som jag skrev utan snarare drygt ett. Tiden rinner iväg.
pejori
ormbunkar vill ha gott om plats wub.gif wub.gif
ett tips:....sälp ner ormbunken i en plastpåse elle ica-kasse och gör ett hål i botten får krukan....då är det lättare att plantera om, när inte grenarna hänger överallt..... smile.gif smile.gif smile.gif
sen är det bara att riva upp påsen och vips!!! den hänger jättefint igen laugh.gif
Alexander-VG-zon3
jag har hört dom vill ha te
Mia, zon 3
Te - det var kanske en bra idé!

Jag tror också det är omplanteringen som gör susen. Har alltid mördat ormbunkar förr, men min nuvarande tuffar på 6:e året nu tror jag, och den är jättefin. Trots att den står i söderfönster och inte alltid får den vattning den förtjänar (det är den "vanliga" sorten, ni vet). Jag tänkte att den lever ju nästan som en orkidé, epifytiskt, i det vilda, så jag gjorde en jordblandning med lite jord, lite vitmossa, lite bark, lite grovt grus och sedan klippte jag av alla torra bladstjälkar och klippte ned dem i mindre bitar. Den blandningen var tydligen helt OK. Den fick en stor innerkruka av plast, och sedan en stor ytterkruka, så varje gång jag vattnar får den massor, som den kan sörpla i sig i lugn och ro.
cecil
Jag har alltid haft ihjäl ormbunkar tidigare, men sedan ett år ungefär får jag det att funka. "Min metod" är att vattna rikligt men sällan (ner med hela krukan i en hink ungefär en gång i veckan) och duscha dagligen med regnvatten. Funkar med spjutbräken, älghornsbräken, Microsorium och Davallia i alla fall.

Mvh Cecilia
little.lunatic
Hur mycket påverkar surhetsgraden i jorden plantans välmående? Och hur känslig är den för kalket i kranvatten? Jag har haft ett par ormbunkar, även de från plantagen, som dog. Och jag inbillade mig att det var på grund av kalket i vattnet som jag iofs kört genom ett torvfilter men ändå...
Finns det tropiska ormbunkar som kanske klarar sig bättre? Latinska namn?

Tycker de är fantastiskt vackra, speciellt planterade tillsammans med en djupgrön mossa i en rot eller gren. Super! biggrin.gif
cecil
little.lunatic: Om man inte lyckas med landormbunkarna kan man alltid knåpa ihop ett litet stilleben av en stor glasburk, en snygg träbit samt javaormbunke (Microsorium pteri... nånting) och javamossa (Vesicularia sp) från akvarieaffären (eller någon snäll bekant med akvarium). Javaormbunken växer upp ovanför vattenytan om den får chansen.

Annars _tror_ jag att knepet är mycket fukt men god dränering. Mina ormbunkar tål genomvattning av rötterna med Malmövatten (pH ca 8) men duschar man med det blir det kalkfläckar på bladen. Ormbunkarna har nog olika preferenser för kalk/kalkfritt beroende på ursprungsområde. Tror att det nämns något om det i denna intressanta uppsats:
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000581/...bskarpt.doc.pdf
Alexander-VG-zon3
vad heter den med sånt brunt älghornsbräken elelr nåt liknade .
min mamma har en sån å hon kan inte krukväxter å denn tål allt
svin kallt kranvatten som *mamma vattnar med* men kallt kranvatten å lång torka å väst sol så sköter hon dom å dom växer på som bara den . sen kanske men dom verkar vara lättskötta
little.lunatic
Cacil:
Förlåt min okunskap men vad är ett "stilleben"? En glasburk med vatten, där man sätter ner en tjock rot (typ mangrove?) och fäster ormbunken i roten ovanför vattnet? hehe så tolkade jag det iaf. Förklara gärna. Bild?

Tack för hjälpen!
Alexander-VG-zon3
CITAT (little.lunatic @ 18-05-2006, 14:08)
Cacil:
Förlåt min okunskap men vad är ett "stilleben"? En glasburk med vatten, där man sätter ner en tjock rot (typ mangrove?) och fäster ormbunken i roten ovanför vattnet? hehe så tolkade jag det iaf. Förklara gärna. Bild?

Tack för hjälpen!

om man vill så kna man köpa vattenväxter eller akvarie växter som heter javaormbunke och javamossa som säljs på dom flesta djuräffare med akvaruim avdelening .
så kan man då ha en glasburk elelr ett mindre akvaruim så gör man så
förs fin sand,grus,singel eller nåt liknade
sen sätter man upp en rot en liten större som gå ovanför ytan
lägger i flyttväxterna *javamossa* om den trivs bler väldigt står å tar över
sen planterar man javaormbunkar i håler i roten och även i sanden men dom trivs bäst om man klämmer dom i mellan stenar å sätter fast på rötter . och dom kommer sen själva suga sig fast å växa över både stenar,rötter, även botten som en vanlig vattenväxt.om dom trivs så kan dom växa ovanytan alltså delvis vatten/land men det är bara om det är fuktigt som dom gör det oftas i sin hemmmiljö gör dom så kryper upp ur vattnet
men i deras hemmiljö är det väldigt fugktigt så dom klara det
anki-s
Jag undar också om ormbunkar eller särskilt trädormbunkar och hur man sköter dem. Jag har en som tröttnade och nu finns bara några få blad kvar. Går det att få fjutt på den igen? wub.gif
Alexander-VG-zon3
http://images.google.se/images?q=Microsoru..._s&start=0&sa=N
sökning av namnet
alltså har man mycket fukt i huset eller runt dom så kan dom börjaväxa ovanför men inget mans ka tvinga dom till . dom håller sig inte så länge ovanför ytan .
har själv testat å även haft nån som gjort så av sig själv men resultat dom håller inte sig fina å får torrakanter å en sakta proces av nervisnad.
en bra länk till som där står fakta om den
http://ciklider.uppslaget.se/artiklar/windelov.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon