Full version: Väteperoxid?
Christoffer
Jag har köpt en flaska 3%-ig väteperoxid och jag undrar om man kan
hälla det direkt i krukan, alltså precis som man vattnar med vanligt vatten, eller om man måste späda ut det?
mr bojangles
Varför vill du hälla väteperoxid i krukan? Har du tröttnat på dina växter?
Gurkan
CITAT (mr bojangles @ 01-06-2006, 18:09)
Varför vill du hälla väteperoxid i krukan? Har du tröttnat på dina växter?

Väteperoxid (H2O2) används ofta i hydroodling (odling i näringslösning) för att öka syrehalten i lösningen. Det gynnar rotbildningen.

Vanligt regnvatten innehåller en del peroxid helt naturligt.
Ozon som finns i atmosfären reagerar med vattendropparna och bildar väteperoxid.

Borde också kunna användas vid rotning av sticklingar ??

Christoffer : Har du hittat nåt om vilken koncentration du ska använda ?
Gossen Ruda
Kan förstå att man använder den i hydroodlingen eftersom det är svårt att tillgodose rötternas syrebehov när dom ständigt är omgivna av vatten. Det är först när väteperoxiden träffar rötterna som den avger sin extra syremolekyl. Men det tror jag kommer att hända direkt om man häller väteperoxid i en vanlig blomkruka när lösningen kommer i kontakt med organiska molekyler i jorden. Förmodligen helt värdelöst alltså, men jag är inte helt säker. Min bror använde väteperoxid för att bleka benen på dom skelett han samlade på en tid. Den 3%:iga lösningen används inom sjukvården för sin antiseptiska verkan.
foolishRice
En spädning av peroxiden är nog lämplig. smile.gif

Risken finns att växten skadas. Väteperoxiden kan mycket väl verka avdödande på växtceller; framförallt sköra, "unga" växtdelar. huh.gif

Jag antar att frågan gäller ganska ren väteperoxid. Ibland finns väteperoxid på flaska under märket Javax. Det är inte bara väteperoxid utan en blandning av sk. ytaktiva ämnen: tensider/"diskmedel".

Väteperoxid är annars mycket bra för rengöring, desinfektion och blekning (jmf. med ex. klorin/hypoklorit). Framförallt bra om man vill bekämpa ohyra på känsliga växter (bör än dock spädas). Restprodukterna från väteperoxidens nedbrytning blir just vatten och syrgas. (Inget ont om klorin - det blir trots allt inget värre än koksalt vid nedbrytningen. "Känner att jag börjar reta upp alla klorrädda biologer och miljöaktivister som helst skulle förbjuda ALLA *kemikalier* ".) ohmy.gif

Hursomhellst tycker jag att det verkar "nyttigare" att köpa en liten luftpump med bubbelsten och försöka syresätta vatten och sedan göra vattenbyten i hydroodlingarna. Det finns också syretabletter i akvariebutiken (vet däremot inte så mycket om vad de egentligen består av - de kan ju ev. tillföra något som man ogärna göder växterna med). wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon