Någon bra grönsksodlare är jag inte men jag försöker få ut något ur min upphöjda jordbädd ca. 15 meter x 1.8 m. Potatis ett 30 tal är ok. Likaså
jordgubbar. 8 st sparris ger lite grann men morötter och rödbetor ger inget vidare. I är behöver jag rödbetor för inläggning. Giv mig råd för att få god avkastning.
Sen jag började bädda in plantorna i 1-2 dm gräsklipp har min skörd blivit fin. Mycket vatten ger jag också under torra perioder.
Mulle
Christa
03-05-2006, 07:08
För att veta vad som är orsaken till det klena resultatet behöver man veta lite mer men en sak som påverkar är hur tätt plantorna sitter. När det gäller rotfrukter är det väldigt viktigt att gallra ordentiligt! Så inte för tätt och gallra så fort plantorna kommit upp såpass att du kan se vilka som ser livskraftiga ut. Märkte detta extra tydligt ett år när jag sådde morötter vid midsommar. Hade inte så mycket frön så jag sådde så glest att jag nästan inte trodde det skulle bli något. Redan i augusti hade jag större och finare morötter än någonsin tidigare. Rödbetor har jag misslyckats med många gånger för att de stått för tätt.
När det gäller rödbetor så kan man också fundera på vilken "form" man vill ha. Skall man t ex lägga in skivade rödbetor så kan det vara bättre med an avlång rödbeta (t ex 'Kosack' eller 'Forono'') de är lättare att skiva och passar också bra för lagring. Många rotsaker trivs bra i näringsrik lerjord (men det får inte vara alltför kompakt jord), lerjorden håller också fuktigheten bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.