Killensomvillhagrönafingrar
Jag har 3 st fina akacia krukor som får stå för blommandet på vår veranda samt att en täcker trekammarbrunnlocket.

Jag har en riktigt stor pelargon (bladverket ca 05, meter högt och 0,5 meter brett) en änglatrumpet, en klematis jackmanni samt hur mycket pelargoner jag vill (mor och svärmor delar mer än gärna av sig smile.gif )
Har även rejält många Dahliaknölar.

Nr 1 kommer stå mitt på gräsmattan på ett trekammarbrunnslock, sol från 11 till solnedgång, kan vara blåsigt.

Nr 2 kommer stå i innerhörn av altan så den får eftermiddag och kvällssol, mycket varmt och ingen vind.

Nr 3 kommer stå i ytterhörn av altan och kan ev ha klätterväxt på stuprör.

Önskemål, lång blommning, gärna rejäl höjd på växterna
Carex
änglatrumpeten skulle jag sätta i nummer två, MEN vara generös med vattnet.
mulle
Hm, vis av erfarenhet planterar jag ytterst sällan sånt som ska in till vintern i stora krukor för det betyder extra jobb på hösten. Antingen ska man orka rubba krukorna eller så måste man gräva upp och plantera om.
Men du kanske är superstark?

I ettan som ska stå på brunnslocket kommer man uppenbarligen åt växterna från alla håll och det blir därför lättare att gräva upp plantorna på hösten. Pelargonerna eller dahliaknölarna. skulle jag kanske sätta där.
Eller så skulle jag plantera lite sommarblommor och också så ringblommor, solrosor och krasse.
(Eller så skulle jag försöka mig på gräs - det är så fint då det svajar i vinden och finns ju i olika höjder).

I tvåan skulle jag plantera torktåliga perenner med fint bladverk som matchar eller kontrasterar husväggens färg.

I trean skulle jag sätta clematisen. Och så något trevligt kring rötterna som blommar tidigare!

Mulle
Carex
till änglatrumpeten kan du göra en året-runt-kruka. Ta en rejäl kruka som ändå är hanterbar, borra ganska många stora hål i den på alla ledder. Sedan planterar du växten i krukan i den större. Meningne är alltså att rötterna ska söka sig ut ur hålet på sommaren i den stora krukan och att man kan hugga av de rötterna som går utanför den lilla krukan på hösten och ta in plantan. Det är inte så jag brukar göra, jag bryter ryggen istället;)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon