CITAT (silas @ 03-05-2006, 15:23)
Men vad menas med att komposten inte måste vara nedbruten? att jag bara kan lägga kompostmaterial (i nuläget typ: halvt nedbrutna höstlöv och div fröogräs) i jorden? det vore ju ännu mera strålande! men ska jag mylla ner det då, eller gräva ner det helt under jord?
Om du bara lägger bortrensade växtdelar direkt på jordytan så tillämpar du direktkompostering. Helt OK sätt att förmultna organiskt material - naturen gör själv så. Vill man snabba på det hela klipper man ned materialet i mindre bitar - ser också lite prydligare ut. Är det torra växter är de kvävefattiga, och kan behöva lite "boostning" för att börja multna utan att stjäla kvävet ur jorden. Då är hönsgödsel jättebra. Vill du vara lite äcklig så gör du gödselvatten på hönsgödsel - det luktar hemskt men är raketbränsle! Men på en kolonilott kanske det är mindre snällt mot grannarna.... Att pinka på materialet är också en bra metod, men återigen kanske grannarna har åsikter....
Jag anser inte att du ska gräva ned det, förmultning ska ske med syretillförsel, annars blir det förruttnelse istället. Men det finns de som bekänner sig till andra läror, så det mesta funkar säkert.
I korthet - hönsgödsel är starkare än kogödsel, men ger mindre mullämnen. Komposterad kogödsel på säck är oftast inte särskilt mycket gödning, utan bara jordförbättring.
Satsa på hönsgödseln, du, men se till att du tar hand om allt organiskt avfall och ger tillbaka det till jorden, för mullhaltens skull.