Full version: hönsgödsel
silas
alltså, jag har kollat i en del tidigare trådar, och det rekommenderas kogödsel till höger och vänster, verkar det. nu råkar kogödsel vara lite klurigt för mig: bor i stan, har inte tillgång till nån bil, har just fått en stor kolonilott. jag fixar faktiskt inte att släpa hem flera säckar med kogödsel.... sad.gif vad sägs om hönsgödsel istället? smile.gif efter vad jag har fattat så behöver man väldigt mycket mindre per kvadratmeter = mindre släpande. jag tänkte ha både blommor och köksväxter, och hoppas kunna tillföra en hel del kompost så småningom. tror ni att jag klarar mig på det?
soulfire
Jag är inte alls någon expert men det här är det jag har hört och läst: Kogödsel och stallgödsel har en längre verkningstid och kan förbättra jordtexturen. Hönsgödsel fungerar snabbare men går ur jorden fortare också.

Ofta rekommenderas man att kombinera dem och när man planterar/eller gör fint för buskar och småträd så brukar det vara kogödsel som gäller. Men hönsgödsel är super för sommarblommor...

Jag vet inte vad du tänkte göra eller vad som växer i din trädgård men om jorden är i gott skick så kanske du klarar dig med hönsgödsel. Kompost är ju jordförbättrande... Själv måste jag alltid försöka jordförbättra innan jag planterar.

Min svärmor har en helt fantastisk trädgård och hon klarar sig på kompost och hönsgödsel och sen när hon är ute och promenerar så samlar hon torra ko- och hästmockor i en påse och lägger till rosorna laugh.gif

hälsningar
soulfire
KURT
Kan du komplettera hönsgödseln med kompost (den behöver inte ens vara nedbruten) så fungerar det också, det ger både struktur och näring. Tänk bara på att inte ge för mycket hönsgödsel till endel växter, och gödsla gärna i anslutning tuill regn, eller vattna flitigt.
silas
åh vad bra! smile.gif Det är en del perenner visserligen, men annars mest grönsaker och sommarblommor. och jag tror att jorden är _hyfsad_ sedan tidigare (den _ser_ i alla fall bra ut i mina amatörögon...)
Men vad menas med att komposten inte måste vara nedbruten? att jag bara kan lägga kompostmaterial (i nuläget typ: halvt nedbrutna höstlöv och div fröogräs) i jorden? det vore ju ännu mera strålande! men ska jag mylla ner det då, eller gräva ner det helt under jord?
Ramoth
Fröogräset vill du nog inte ha där!
Mia, zon 3
CITAT (silas @ 03-05-2006, 15:23)
Men vad menas med att komposten inte måste vara nedbruten? att jag bara kan lägga kompostmaterial (i nuläget typ: halvt nedbrutna höstlöv och div fröogräs) i jorden? det vore ju ännu mera strålande! men ska jag mylla ner det då, eller gräva ner det helt under jord?

Om du bara lägger bortrensade växtdelar direkt på jordytan så tillämpar du direktkompostering. Helt OK sätt att förmultna organiskt material - naturen gör själv så. Vill man snabba på det hela klipper man ned materialet i mindre bitar - ser också lite prydligare ut. Är det torra växter är de kvävefattiga, och kan behöva lite "boostning" för att börja multna utan att stjäla kvävet ur jorden. Då är hönsgödsel jättebra. Vill du vara lite äcklig så gör du gödselvatten på hönsgödsel - det luktar hemskt men är raketbränsle! Men på en kolonilott kanske det är mindre snällt mot grannarna.... Att pinka på materialet är också en bra metod, men återigen kanske grannarna har åsikter.... laugh.gif
Jag anser inte att du ska gräva ned det, förmultning ska ske med syretillförsel, annars blir det förruttnelse istället. Men det finns de som bekänner sig till andra läror, så det mesta funkar säkert.

I korthet - hönsgödsel är starkare än kogödsel, men ger mindre mullämnen. Komposterad kogödsel på säck är oftast inte särskilt mycket gödning, utan bara jordförbättring.
Satsa på hönsgödseln, du, men se till att du tar hand om allt organiskt avfall och ger tillbaka det till jorden, för mullhaltens skull.
silas
perfekt. tack för alla svar! rolleyes.gif
Ingela_67
Lånar tråden, hoppas det är ok..jag har massor av sommarblommor som står i småkrukor än så länge...hur mkt hönsgödsel per kruka törs jag sätta? Har tidigare vattnat med avrinning från min fd maskkompost och det gav de en jäkla skjuts men tyvärr är det slut nu så jag måste ta till något annat.

MVH Ingela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon