|
kristerh
03-05-2006, 10:57
Förvarade blomsterlökar i kylen i facket för rotfrukter några dagar, nu luktar hela kylskåpet unken källare  har försökt med citron, ättika, har även skurat hela kylen, men lukten är kvar.... ALLT smakar den där äckliga doften, har ni några bra tips på medel som tar bort stanken. krister
Har du skurat med ättika? Ställ i så fall in en skål/fat med ättika som får stå ett par dagar, det kanske hjälper.
vinäger brukar också funka bra (fast det kan ju bli smak på annan mat då).
kristerh
03-05-2006, 12:22
CITAT (yenny @ 03-05-2006, 11:58) Har du skurat med ättika? Ställ i så fall in en skål/fat med ättika som får stå ett par dagar, det kanske hjälper. Nej jag tvättade med vanligt ajax, har haft 1 glas med ättika stående flera dagar men det hjälper inte.
CITAT (kristerh @ 03-05-2006, 13:22) CITAT (yenny @ 03-05-2006, 11:58) Har du skurat med ättika? Ställ i så fall in en skål/fat med ättika som får stå ett par dagar, det kanske hjälper. Nej jag tvättade med vanligt ajax, har haft 1 glas med ättika stående flera dagar men det hjälper inte. trist... det brukar hjälpa. Hmm... jag gned in hela kylskåpet med citron vid ett tillfälle(när jag flyttade till ny lägenhet och det luktade unket) så fick det stå nån dag innan jag skurade bort det. Så det kan du också testa.
torka ur skåpet med klorin istället....
*Stintan*
03-05-2006, 14:01
Lägg in ett par gamla dagstidningar i kylskåpet och låt dom ligga ett par dagar eller mer. Fick det rådet när jag flyttade in i ny lägenhet och det luktade urrk i kylskåpet. Det hjälpte!
Whiskuchi
03-05-2006, 14:02
Torka ur skåpet med en gegga av bikarbonat och vatten, det brukar hjälpa där ättika går bet (bikarbonat sägs även hjälpa att strö i svettluktande skor. Har inte testat själv dock)
Liselotte i zon 3
03-05-2006, 14:33
Såg på Evelyn på Äntligen hemma...hon tipsade att man skulle dela en citron och gröpa ur den och fylla med strösocker...ställ in i kylen och låt stå i några dagar ...ta ut och kasta allt. Må tro att jag blev snopen när det verkligen fungerade...allt äcklig odör hade sugits upp i sockret . Det kanske är värt att pröva? Liselotte i zon 3
kristerh
03-05-2006, 15:01
CITAT (Stintan43 @ 03-05-2006, 15:01) Lägg in ett par gamla dagstidningar i kylskåpet och låt dom ligga ett par dagar eller mer. Fick det rådet när jag flyttade in i ny lägenhet och det luktade urrk i kylskåpet. Det hjälpte!  Tack, jag börjar med det enklaste, (tidningar) krister
kristerh
03-05-2006, 15:04
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 03-05-2006, 15:33) Såg på Evelyn på Äntligen hemma...hon tipsade att man skulle dela en citron och gröpa ur den och fylla med strösocker...ställ in i kylen och låt stå i några dagar ...ta ut och kasta allt. Må tro att jag blev snopen när det verkligen fungerade...allt äcklig odör hade sugits upp i sockret . Det kanske är värt att pröva? Liselotte i zon 3 Det måste jag oxså prova, min faster hade sett samma program och hon hade missat det där med sockret  har nu 2 citroner i kylen men utan socker, får ta tag i det när jag kommer hem. krister
ninnisky
03-05-2006, 15:19
Citron är inte alltid så bra att använda till i kylskåpsinredning i plast. Citronen kan fräta på plasten (beroende på vilken plast det är, står det 06 på någon detalj är det polystyren - och inte lämpad för "citrontvätt") Det kan bli fula märken som inte går att ta bort. Stäng av kylskåpet, torka rent med t ex diskmedel och sedan framförallt vädra... så har du ett fräscht kylskåp inom några timmar För den late - så finns det kylskåpsparfym att köpa  tex på Ica Maxi .. luktar blä
kristerh
03-05-2006, 15:37
CITAT (ninnisky @ 03-05-2006, 16:19) Citron är inte alltid så bra att använda till i kylskåpsinredning i plast. Citronen kan fräta på plasten (beroende på vilken plast det är, står det 06 på någon detalj är det polystyren - och inte lämpad för "citrontvätt") Det kan bli fula märken som inte går att ta bort. Men halloo, du har inte läst, jag tänker inte gnugga med citron, den ska bara tillsammans med sockret suga i sig odören krister
CITAT (ninnisky @ 03-05-2006, 17:19) .. luktar blä  byta ut en skitlukt mot en annan då....
Men uppskivade gurkor på fat ska väl funka mot dålig lukt? Har för mig att jag har hört det någonstans. Och vi följer kylskåpsdramat nu Kristerh, så vi vill veta hur det går och vad som funkar.
ninnisky
03-05-2006, 16:31
CITAT (kristerh @ 03-05-2006, 16:37) CITAT (ninnisky @ 03-05-2006, 16:19) Citron är inte alltid så bra att använda till i kylskåpsinredning i plast. Citronen kan fräta på plasten (beroende på vilken plast det är, står det 06 på någon detalj är det polystyren - och inte lämpad för "citrontvätt") Det kan bli fula märken som inte går att ta bort. Men halloo, du har inte läst, jag tänker inte gnugga med citron, den ska bara tillsammans med sockret suga i sig odören krister johodu, är visst läskunnig.... men inte alla är lika förståndiga som du! Det finns ganska många som gnuggar med citron och sedan reklamerar till sina kylskåpsleverantörer ! Sorry, yrkesskadad Och odör SUGS inte upp av socker och citron eller gurkskivor eller diverse annat  Det kan möjligtvis dölja annan lukt tillfälligt!!
kristerh
04-05-2006, 12:17
CITAT (Emma_ @ 03-05-2006, 16:54) Men uppskivade gurkor på fat ska väl funka mot dålig lukt? Har för mig att jag har hört det någonstans. Och vi följer kylskåpsdramat nu Kristerh, så vi vill veta hur det går och vad som funkar.  Jag lovar att rapportera, testade med att bara hälla strösocker i ett par kaffekoppar igår kväll, men det fungerade inte  ska gröpa ur citroner oxså med socker som rekommenderades, slängde in 2 st tidningar i morse, får se om det hjälper. Det som kvarstår när allt annat är testat är klorintvätt. krister
kristerh
05-05-2006, 09:58
Tidningar kan vi glömma, det fungerade inte krister
Neej vad synd! jag som trodde du kommit på en lösning nu..  vad har du kvar nu? Citronerna med socker? Lycka till och förvissa dig om att vi följer dina förehavande noga! Jag har tyvärr inga tips mer än de som redan getts här.. /suddis
*Stintan*
05-05-2006, 10:12
Faktiskt tror jag att du hade för bråttom Kristerh Jag blev rekommenderad att låta tidningarna ligga i kylskåpet i några dagar, inte bara en, och det funkade jättebra i det unkna kylskåpet jag hade som hade stått avstängt ostädat med stängd dörr lääänge. Den lukten försvann inte med vanlig urtvättning kan jag säga. Men mitt kylskåp va tomt men påsatt under tiden tidningarna låg där. Det kan ju hända att annat som finns i kylskåpet tagit åt sej lukten
kristerh
05-05-2006, 15:50
CITAT (Stintan43 @ 05-05-2006, 11:12) Faktiskt tror jag att du hade för bråttom Kristerh Jag blev rekommenderad att låta tidningarna ligga i kylskåpet i några dagar, inte bara en, och det funkade jättebra i det unkna kylskåpet jag hade som hade stått avstängt ostädat med stängd dörr lääänge. Den lukten försvann inte med vanlig urtvättning kan jag säga. Men mitt kylskåp va tomt men påsatt under tiden tidningarna låg där. Det kan ju hända att annat som finns i kylskåpet tagit åt sej lukten  Tidningarna ligger kvar, jag ska ta ur o tvätta alla annat som ligger i kylen, burkar mm rapport kommer senare... krister
Whiskuchi
05-05-2006, 20:27
Har du provat bikarbonat+vatten? Ganska mycket bikarbonat.
Kaffe lär ska fungera också. Ta en tallrik, häll ut ett lager och ställ in på en av hyllorna.
Klematis
07-05-2006, 11:35
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 03-05-2006, 15:33) Såg på Evelyn på Äntligen hemma...hon tipsade att man skulle dela en citron och gröpa ur den och fylla med strösocker...ställ in i kylen och låt stå i några dagar ...ta ut och kasta allt. Må tro att jag blev snopen när det verkligen fungerade...allt äcklig odör hade sugits upp i sockret . Det kanske är värt att pröva? Liselotte i zon 3 Hon har många bra tips men jag har så svårt att förstå vad hon säger.
kristerh
08-05-2006, 10:02
Härmed vill jag meddela att tidningar och urgröpt citron med socker hjälper inte  har inte haft tid att testa de andra metoderna,(har ju en trädgård att ta hand om)... kaffe låter enkelt o intressant, de får det bli i kväll, annars tar jag klorinet, det brukar hjälpa mot det mesta. krister
kristerh
09-05-2006, 11:14
CITAT (Bessie @ 06-05-2006, 00:13) Kaffe lär ska fungera också. Ta en tallrik, häll ut ett lager och ställ in på en av hyllorna. Det gjorde jag igår kväll och imorse luktade det kaffe om kylen, hur länge måste kaffet ligga i kylen tro  ett par dagar kanske  får se om det luktar när kaffet tas bort. krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|