Full version: id hjälp
mari_tres
Nu har jag gett upp, hjälp mig!! Jag har letat igenom alla mina böcker och sökt, känns det som, igenom hela internet... ingenstans hittar jag min blomma!!

Eller blomma och blomma, det är en krukväxt jag aldrig sett blomma. Jag fick skott av mormor och hon vet inte heller vad det är (fast hon har det lite svårt med mittet numera). Tyvär har jag ingen kamera men jag ska försöka beskriva den:

Den har djupt flikiga blad, bladnerverna på undersidan blir svagt röda i solen. Stammen är mörkt grön, nästan blå, med ljusare avlånga fläckar på. Mitt ex är ca 2 dm högt men har redan börjat grena sig och det kommer även upp skott från stammen i jordytan. Mormors är ca en halvmeter hög och buskig. Den verkar klara av det mesta, från uttorkning till övervattning men jag har märkt att den ganska lätt får spinn. (kan ha medmin behandling att göra...) Hmm... kan jag säga någonting mer som kan underlätta identifieringen?? Bladen påminner lite om rönnblad i växtsättet.

Hoppas på hjälp från er... jag vet ju att ni kan allt!!! wub.gif
mari_tres
Hej å hå.... Nu tror jag att jag har lagt upp ett album. Hur man länkar till den har jag inte någon aning om... ska prova:

Bild

(men hur lägger man upp bilder??)
Linda_A
Här är din bild lite större/synligare.

Du gör så här

Gå på din bild på albumet, klicka på den så att den blir stor. När den är stor,högerklickar du på bilden så att det kommer upp lite olika val och då väljer du kopiera bildadress.
Går tillbaka till denna rutan där du skriver, klickar på "rutan" där det står bild. Och högerklickar där står att du ska skriva in bildadressen och välj kopiera och sen klickar du okej.

då ska se ut så här fast med sista ]
[IMG]http://www.odla.nu/album/data/maritres/4587_p47469.jpg[/IMG

Och detta blir reslutet.

Hoppas att du fattade något. laugh.gif
Zazu
och blomman är en mingaralia, polyschias
mari_tres
Tackar tackar, både för lektionen om hur man lägger in bilder och för namnet på blomman!! Jag har letat som en galning.... tycker inte om att inte kunna namnen på mina skyddslingar! rolleyes.gif
Har inte sett den på någon affär heller, är den ovanlig?
solan_2
Ming aralian trivs inte i solljus! den ska duchas ibland o ha vatten på fat!
Man får känna på krukan när det är dags för vattning!
MVH SOLAN biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon