Full version: Okända krukväxter
Shyme
Har i mitt album lagt in några bilder på två okända krukväxker. Det finns både bild på hela plantorna och närbilder på bladen.

Är det någon som känner igen dem?

Fotoalbum
Nutten
Den första med stam och luftrötter, ser ut som en Philodendron bipinnatifidum,
dvs en fjäderkalla (syn med P. selloum). Hör till släktet Araceae rolleyes.gif

Den andra växten är en Plectranthus. Frågan är vilken art och sort?
Det är P. oertendahlii (novemberljus) som man oftast ser ute i handeln, det skulle kanske kunna vara en helgrön sort av den?? Eller så kan det vara
P. australis
unsure.gif

Men den är hyfsat lik vilken P. det nu är som är på följande bild:
Plectranthus
Nutten
Förresten valde du rätt tillfälle att ställa den frågan. Jag höll på och inveterade krukväxtsortimentet i en visningsträdgård igår, så är rätt så uppdaterad på området nu tongue.gif
Synd att ingen tycks kunna hjälpa mig med den växt lilla jag undrar över...
belle
hej.Växten påbildnr 4 o 5 ären "Karlbergare" biggrin.gif Släkt med"Novemberljus
Nutten
Så bra att du kunde reda ut den biten åt mig, belle! Är skönt att man med gemensamma kunskaper kan få allt på plats smile.gif

Med den lilla informationen kan jag komma med korrekt namn:
Plectranthus thunbergii = karlbergare
wub.gif
Shyme
Den första växten har jag aldrig sett någon annan stans så jag undrar om den är ovanlig som krukväxt?
Nutten
De är inte så vanliga ute i handeln, vilket förmodligen beror på att de blir rätt så stora i slutändan!!!! Inte ens när det är väldigt unga plantor är de särskilt små ju smile.gif Själv har jag haft förmånen att gå en trädgårdsutbildning och där hade vi ett exemplar, liksom på min nuvarande arbetsplats. Den på arbetsplatsen som står i en gigantisk kruka, lider av både näringsbrist och för trångt utrymme (rötterna börjar snurra sig), så så fort jag får lite hjälp ska jag plantera den i en inomhusrabatt. Som det är nu väger den bly...
Shyme
Den har hållt sig relativt liten hos oss då biggrin.gif För det jag ar är en ca 15 år gammal planta som bara blivit omplanterad 3-4 gånger. Mamma är inte så blomintresserad. smile.gif Men jag ska väl vara tacksam för desto längre kan jag ha den kvar. Den står inte direkt i fönstret men innan för balkongdörren så på sommaren får den mer ljus och frisk luft och den verkar trivas. Den var väldigt ful i bladen i vintras så jag vart tvungen att klippa bort många blad men nu börjar det komma skott på den för första gången så jag får väl anta att den inte vantrivs.

Jag gjode lite sökningar på Goggle för att se lite bilder på båda växterna och den andra hittade jag inte med det fullständig namnet Nutten gav men när jag sökte på Plectranthus så hittade jag en del bilder. Men det var många olika namn som tex. Plectranthus verticillatus som alla så väldigt lika ut och som liknar den jag har. Är det någon stor skillnad på dessa??
Nutten
bilder på fjäderkallan:
Bild

Ju äldre blad, desto flikigare!!! Därav de hela bladen från början (vanligt annars hos palmer)
Eva i Skåne
Jag har en växt som din första Jenny. Min är också gammal, men inte särskilt stor. Visserligen har jag klippt ner och delat några gånger, men kraftigt växande tycker jag inte den är.
Bilden Elisabeth lagt in fjäderkallan verkar ha ganska styva blad. Min växt har väldigt tunna och glansiga blad, men den är garanterat samma som Jennys, tror jag wink.gif
Nutten
Bladen blir oftast kraftigare om plantan får mycket sol!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon