|
Klematis
03-05-2006, 11:33
Jag fick ett familjeäppelträd när jag fyllde i helgen!!! Sorterna är Lobo Alice, aroma och Ingrid Marie.
Tror ni att det blir frukt i år på det. ska jag i så fall plocka bort några? :D :D
kristerh
03-05-2006, 12:26
Grattis trevligt med ett familjeträd, har oxså ett, första året kommer det nog inte så mycket äpplen att du behöver plocka bort några, det gjorde det inte på mitt iaf, några få äpplen kom det första året. krister
Klematis
04-05-2006, 10:49
Finns det med plommon oxå tro. Det är ju himla bra mett ett träd, man vill ju ha plats till så mycket.
netaave
04-05-2006, 10:55
Nej än så länge finns det bara med äpplen, tror jag. Jag fick ett när jag fyllde 50 som dom påstod att det var både äpplen, plommon, päron och körsbär på. Glad i hågen berättade jag för alla vilken bra present jag fick. Men det visade sig ju att det bara var äpplen och att mina syskon ägnat sig åt lite födelsedagsbus.
kristerh
04-05-2006, 12:42
CITAT (netaave @ 04-05-2006, 11:55) Nej än så länge finns det bara med äpplen, tror jag. Nej, jag har sett att det finns annat än äpplen, tror det finns både plommon o körsbär krister
För att det skall fungera med familjeträd så måste det finnas en rimlig balans i trädet. Det tror jag skulle bli mycket svårt att få med t ex plommon. Det finns ju en uppenbar risk att halva trädet skulle digna av frukt medan andra halvan var tom!
Gossen Ruda
04-05-2006, 14:39
Jag har ett litet familjepäronträd. Än så länge, kanske kommer sågen fram så småningom.
Jag köpte ett familjeplommonträd, för nio år sen tror jag att det var. Det var en bröllopspresent. Jag tror att trädet hade tre sorter, men en av grenarna dog ganska snart. Men trädet lever än och ger frukt på de övriga sorterna.
Hälsningar Åsa
Klematis
07-05-2006, 10:09
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2006, 15:39) Jag har ett litet familjepäronträd. Än så länge, kanske kommer sågen fram så småningom.  Varför ska du såga ner trädet???
Klematis
07-05-2006, 10:10
Ska ta och se efter ett med plommon tror jag.
Gossen Ruda
07-05-2006, 18:19
CITAT (Klematis @ 07-05-2006, 11:09) CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2006, 15:39) Jag har ett litet familjepäronträd. Än så länge, kanske kommer sågen fram så småningom.  Varför ska du såga ner trädet???  Det hamnade lite fel och ger dessutom dåligt med frukt. Fast det är bara kanske att sågen kommer fram.
Jag har ett ganska stort familje-päron-träd, ca 10 år gammalt. Det är UNDERBART! Men så älskar jag också päron. Det är först de två sista åren som det börjat ge riktigt riklig skörd. Men nu får jag äta så magen står i alla hörn och kanter (Ja, alltså, inte just "nu" under våren, men årligen.) En av fördelarna med ett familjeträd, är ju att de befruktar varandra, så att det räcker med ett träd. Annars måste man ju antingen köpa självfertil sort, eller köpa flera träd.
Klematis
15-05-2006, 13:14
Blir det någon frukt iår eller tar det många år innan det blir någon skkkörd att räkna med? Jag hoppas på smakprov i alla fall
kristerh
15-05-2006, 15:21
CITAT (Klematis @ 15-05-2006, 14:14) Blir det någon frukt iår eller tar det många år innan det blir någon skkkörd att räkna med? Jag hoppas på smakprov i alla fall Några äpplen får du nog iår  de brukar blomma lite sparsamt första året. kontrollera att du har humlor o bin när det blommar annars får du pollinera själv,... tycker det är lite dåligt med pollinerare iår. krister
Klematis
15-05-2006, 18:05
Hur gör du när du pollinerar Krister? Det verkar vara lite krångligt.
kristerh
16-05-2006, 10:20
CITAT (Klematis @ 15-05-2006, 19:05) Hur gör du när du pollinerar Krister? Det verkar vara lite krångligt. Jag låter naturen ha sin gång  jag pollinerar bara mina bosaiäppelträd så jag får lite äpplen på dem, tar en liten pensel o går från blomma till blomma o vispar runt lite bara  men det är bara om det inte finns humlor att tillgå. Men jag tänkte närmast på att om du vill ha äpplen på ditt nya träd och saknar humlor kan du ju testa penselmetoden (om inte trädet är för högt). krister
Klematis
16-05-2006, 11:31
Mitt träd är inte så högt så om det är lite humlor mm så får jag ta en pensel och vispa runt i blommorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|