Full version: Hur gör ni ...
AnitaO
Klipper ni jämns med jorden?
Rycker upp blad och vissna blommor?
Låter det vissna på egen hand?

Jag skulle ju helst vilja göra lite fint,
för det är ju på väg nu med andra blommor som vill komma fram. smile.gif
Tezzla
Klipper längs med jorden...

Kanske inte det man "ska" göra, men det funkar för mig tongue.gif
mulle
Jag låter allt ligga tills det döljs av det andra som kommer upp.
Dels mår löken bättre av det, dels får maskarna lite jordförbättringsblad att dra ner till sig!
Det ser lite risigt ut nu först men det är snart gömt och glömt!
Mulle
yenny
jag brukar låta det stå kvar till det ser skräpigt ut (tills de vissnat endel)
Sedan klipper jag bort det som inte döljs av andra blommor.
AnitaO
Tack smile.gif wub.gif
pusillus
Då brukar jag slå en knut på bladen, man bara tar en full näve liksom, så den hamnar längs med backen.
Praktiskt för de döljs mycket snabbare o sen ser det lite kul ut med en massa knutar i landet!

/pusillus
netaave
Klipper av precis under blomman.
Då går näringen tillbaka till löken i stället för att sätta frö. Blir fler sidolökar också.
När det vissnat så det lätt släpper från löken drar jag bort det.
Carex
egentligen ska man låta det vissna ned och på så sätt går näriingen tillbaka i löken istället för att den förbrukar en massa varje år som bara går till spillo. Vi låter det stå kvar och vissna, kommer så mkt annat som döljer.
Betty
Jag flätar bladen på t.ex. påskliljorna, tar bladen från ca 3-4 lökar till varje flätdel, flätar och böjer sen ner flätan som i en båge. När flätan sedan har gulnat och all näringen har gått tillbaka till löken så är det jättelätt att ta bort flätan. Tror det var Hannele som kom med tipset för några år sedan. smile.gif
Gillan
CITAT (Betty @ 03-05-2006, 20:40)
Jag flätar bladen på t.ex. påskliljorna, tar bladen från ca 3-4 lökar till varje flätdel, flätar och böjer sen ner flätan som i en båge. När flätan sedan har gulnat och all näringen har gått tillbaka till löken så är det jättelätt att ta bort flätan. Tror det var Hannele som kom med tipset för några år sedan.  :)

så gör jag också smile.gif , tror det är viktigt att näringen får
gå tillbaks till löken för nästkommande års blommning smile.gif
ingrid fuxwall
Själv låter jag det vara skräpigt ett tag innan resten tar över och här är en otrolig lökförökning.

Men hade jag inte så mycket så jag inte hinner med det skulle jag kanske gjort annorlunda och haft färre vårlökar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon