Tesa
Hittade ju jättegunnera på Liseberg och var ju absolut tvungen att inhandla en sådan,,,vet att det blir en massa sjå i höst men det är OK...MEN...hur ska jag plantera den??
Vet ju det där med "en självdöd luffare" som jag tänkte byta ut mot gammalt kött ur frysen men hur vill den ha det för övrigt?
Ska man göra en kulle att hade en på för dräneringens skull kanske...men ändå så att den kan komma åt mycket vatten..hmmm??
Vad vill den ha för jord..massa gödsel förstår jag men annars...lera...kompost...grus??
Vill den stå skuggigt eller klarar den mycket sol?
mulle
CITAT (Tesa @ 03-05-2006, 13:45)
,,,vet att det blir en massa sjå i höst

Vad då för sjå?
Nyfiken Mulle
Tesa
Den måste vintertäckas...marktäckas så att tjälen inte går ner..
Har kikat runt lite och det rekommenderas lecakulor och eklöv i ett 70 cm lager i zon 4..
Har en jätteek här så det är inga bekymmer...en massa halm måste ju funka det också....och en presenning luftigt uppe på det hade jag tänkt mig..
mulle
Jag har en Gunnera som jag aldrig har täckt och den har snällt klarat alla vintrar i kanske fem- sex år. Finns det olika arter eller har jag haft nybörjartur? Zon 2-3 bor jag i. och vi har minsann haft tjäle.
Mulle
Alexander-VG-zon3
den är fult järdig i zon 2 vet jag och den bör täckas fast den är härdih i mildadelar så täck med nåt wub.gif
Mia, zon 3
CITAT (mulle @ 03-05-2006, 21:21)
Jag har en Gunnera som jag aldrig har täckt och den har snällt klarat alla vintrar i kanske fem- sex år. Finns det olika arter eller har jag haft nybörjartur? Zon 2-3 bor jag i. och vi har minsann haft tjäle.
Mulle

Men KÄRA NÅN!!!! Då har du ju ungefär samma klimat som jag - och jag har inte vågat skaffa någon gunnera! Marsch till plantskolan - här ska handlas gunnera! Tack Mulle! wub.gif
Inga från Närke
Ni måste ha stora trädgårdar, enligt dessa bilder blir den väldigt stor eller finns det olika som inte blir sååå stora?

http://www.drakenius.se/exotiskt_gunnera_manicata.asp
andreas i uppsala
ush prata inte med mig om gunnera! Har även testad den här uppe i Uppsala och den överlevde gott utan skydd. Jag hade försökt ta död på den men mislyckades så jag grävde upp och gave bort den smile.gif
Tesa
Jag har stoor trädgård och lite till att breda ut mig på...men jag vill veta hur den står hos er som fått den att överleva..vad för jord och är det upphöjt och sånt!! Måste väl bestämma mig snart var jag skall gräva ner den..
andreas i uppsala
personligen så satte jag bara ner min i vanlig skånsk mylla (relativt mycket torv i)
kerstin z5-6
Glöm inte grisen - den ska planteras ovanpå en dö gris .. finns ett annat ännu mer olagligt alternativ laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
netaave
CITAT (andreas i uppsala @ 06-05-2006, 19:03)
personligen så satte jag bara ner min i vanlig skånsk mylla (relativt mycket torv i)

Skånsk mylla i Uppsala? biggrin.gif
netaave
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-05-2006, 21:31)
Glöm inte grisen - den ska planteras ovanpå en dö gris .. finns ett annat ännu mer olagligt alternativ laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

VA?????
Vad är det för växt egentligen? ohmy.gif
mulle
Min planterade jag i skugga i vanlig trädgårdsmylla för tre eller fyra år sedan. Speciellt stor har den inte blivit men det beror väl på att det inte finns någon gris under.... rolleyes.gif
Mulle
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
andreas i uppsala
CITAT (netaave @ 07-05-2006, 11:32)
CITAT (andreas i uppsala @ 06-05-2006, 19:03)

Skånsk mylla i Uppsala? biggrin.gif

hahah, ja så hette plantjorden jag köpte biggrin.gif laugh.gif
Tesa
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-05-2006, 21:31)

Har en luffare i frysboxen... rolleyes.gif
eller snarare gammal älg, rådjur, gris, nöt...som är alldeles lagligt...
kerstin z5-6
ja då borde du lyckas smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon