Désirée
Jag letade efter exotiska växter och hittade på en kanadensisk sida frön till Goji Berry som jag tyckte lät spännande. Frukterna beskrevs som goda och mycket nyttiga. Dom sålde även torkade frukter som snacks.

Jag sökte på det latinska namnet och fann att det var Bocktörne på svenska, att den fanns i Sverige och var giftig! Samma gift som i belladonna (vilket man dör av i liten mängd).

Jag söker vidare och finner fler och fler sidor på Internet som beskriver den som en lämplig medicinalväxt. Allt från att en mogen frukt är helt ofarlig till att man inte bör äta för mycket av barken.

Någon som vet vad som kan tänkas gälla???
noora
Jag hittar en källa som säger att det finns atropin i Lycium barbarum (bocktörne), och det är samma gift som finns i belladonna. Då är frågan bara hur mycket atropin det finns i bocktörne, och hur mycket som är en dödlig dos. Uppenbarligen säljs bocktörne i större mängder som naturmedel, så mängden atropin i bären är kanske inte så stor, men det kanske är tillräckligt för att man inte ska ge sig på att experimentera med det själv.
Désirée
Det är just det som är problemet. En källa säger det ena och en annan källa säger något annat.

En affär säljer torkade bär som snacks, en annan berättar att den är ett viktigt näringstillskott för befolkningarna i Nepal och Tibet, en tredje säger att det är en utmärkt medicinalväxt och en fjärde att den är mycket giftig.

Lever Nepaleserna för att dom inte har Internet och läser en massa dumheter om vad som äter, eller?
noora
CITAT (Désirée @ 08-05-2006, 09:16)
Lever Nepaleserna för att dom inte har Internet och läser en massa dumheter om vad som äter, eller?

Förmodligen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon