Full version: Trebladsspira
olgak
Tänkte pröva trebladsspira i en halvskuggig rabatt, men blev förvånad när det stod i hortogreens beskrivning att den var 80-100 cm hög. Jag hade fått för mig det var en ganska låg växt. Hm. Är det någon som har den? Jag förstår inte hur den ser ut - blir det en omfångsrik planta? Det är mest planteringsavståndet jag funderar över.
Eva 33c
Jag utgår från att du menar gillenia trifoliata. Jag har den men den trivs inte riktigt på sin nuvarande växtplats, lite för torrt tror jag, så den är nog inte mer än 60 cm. Men jag såg den på bild alldeles nyligen i ett trädgårdsföredrag där den var betydligt högre. Mycket vacker växt tycker jag. Enligt böckerna tar den lite tid på sig att etablera sig. Jag skulle tro att en planta blir ganska yvig och fin, men har man fler kan man nog sätt dem med ca 40cm avstånd i en grupp och få illusionen av en ännu större "buske". Gör en bildsökning på google på gillenia trifoliata så får du fram många bilder.
olgak
Jag tänkte inte på att jag kunde söka på latinska namnet tongue.gif . Nu hittade jag jättebra bilder. Ska fundera på om det blir en eller en liten grupp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon