|
norpydorp
03-05-2006, 19:40
Vad har ni för blomstöd till hoyorna? Finns det att få tag på dom där berömda spirorna nånstans? Det är ju så tråkigt med runda och ovala som jag har mestadels utav....
Alexander-VG-zon3
03-05-2006, 20:06
jag har till en bella en spalje av plast annars så har jag inget till mina låter dom själva växa fram eller hänga löst
Jag köpte billigt på rea efter jul såna där amaryllisstöd, det funkar utmärkt. Och idag har jag skaffat mig tjock, stabil, men böjbar aluminiumtråd. Vi har sån i skolan när vi gör formade buketter och sånt. (går florist) Den kan man forma precis som man vill, så varje båge och spiral blir unik, perfekt! Och den är faktiskt inte för vek utan håller jättebra, men jag gör "fötter" på mina bågar innan jag sätter dem i krukan och lägger på jord, då står de stadigt. Hoppas jag kan inspirera dig lite i a f.  Emma
Var får man tag i sådan tråd?
jag tar det jag hittar.... ståltråd....pinnar som jag gör indinatält av....trollhassel...är jättefint...då kan den växa runt alla kvistar.... gamla julstjärnor som är gjorda av hård tråd eller nät....där växer det bra... snyggt formade grenar...allt som går att använda...  personligen väljer jag trollhassel och grenar...men en del hänger jag upp, så då får dom ledas i snörena...det blir också fint....
Linda_A
04-05-2006, 09:23
Jag har hittat en del spriror(rätt ord?) på växthusen på fyndavdelningen. Köpte sist två sprior för 15 kr styck. Annars låter jag för det mesta min växa kvar på de som de har ifrån början. Men det är mest av utrymmesskäl och ork.
Men är man lite händig så borde det inte vara så svårt att göra egna saker.
Jag har köpt stängseltråd på Överskottsbolaget. Den är ganska tjock, men ändå lätt att forma. Klädd med grön plast. Det var många meter i rullen och kostade c:a 50 SEK.
norpydorp
04-05-2006, 14:44
CITAT (Emma_ @ 03-05-2006, 23:38) Jag köpte billigt på rea efter jul såna där amaryllisstöd, det funkar utmärkt. Och idag har jag skaffat mig tjock, stabil, men böjbar aluminiumtråd. Vi har sån i skolan när vi gör formade buketter och sånt. (går florist) Den kan man forma precis som man vill, så varje båge och spiral blir unik, perfekt! Och den är faktiskt inte för vek utan håller jättebra, men jag gör "fötter" på mina bågar innan jag sätter dem i krukan och lägger på jord, då står de stadigt. Hoppas jag kan inspirera dig lite i a f.  Emma  har du ingen bild Emma? Den tråden lät ju intressant Många ståltrådar verkar ju vara lite för veka..... Finns det nån bra bild på spirorna nånstans?
För någon vecka sedan startande jag en sån här tråd och efterfrågade också hur folk gör med sina växter som behöver klättra och så, men då svarade ingen Nu har jag fått lite tips. Jag skulle gärna vilja se bilder och få lite inspiration.
norpydorp
05-05-2006, 09:16
Ansan: ledsen att du inte fick nåt tips då, jag brukar mest läsa om hoyor så jag brukar hoppa över det andra...men hoppas att du fick nåt bra tips nu istället!!
Mia, zon 3
05-05-2006, 09:23
Kraftigväxande hoyor (och även passifloror) blir snygga på extrastora ringar/ovaler tycker jag. Men då måste krukan också vara rejäl, annars blir det lite fyrtornet och släpvagnen över det hela. En storbladig hoya fick klättra i trådar runt hela fönstret hos mig, i stället för gardin. Naturgrenar är också kanon. Småbladiga/långsamväxande hoyor har jag gärna hängande. Gillar de där spetsiga amplarna.
Jo, jag ska försöka ordna bilder imorgon.  Det tråkiga är ju bara att typ 99% av mina hoyor är små pluttesticklingar, så de gör inte riktigt rätt för sig på mina klätterställningar.  Angående tråden så är jag nästan säker på att den är gjord av aluminium, så den är alltså väldigt lätt. Sen mjuknar den när man arbetar med den, den blir ju uppvärmd då och blir lite stadigare när man låter den vara. Men vad jag tycker är kul med att göra sina egna stöd är att man kan göra precis hur man vill, varje stöd blir unikt. Jag tycker det är fint när man bara gör lite svängar och böjar på en tråd som står rakt upp i krukan och sedan lindar hoyan runt den. Allra finast är naturgrenar tycker jag nog, men dem kan man ju aldrig få precis som man vill. Fast det är ju lite charmigt. Trollhassel var ett bra tips Pejori! Mvh Emma
mayababy
05-05-2006, 19:11
CITAT (mayababy @ 05-05-2006, 20:11) Jättefint! Tänk sen när hoyan täcker hela hjärtat och man bara ser de silvriga snurrorna i mitten. Vackert
ja...det blir jättefint...
Någon här sa att de använde sina växter som en gardin. Låter ni dem klättra upp och sedan ner igen? Vill de klättra ner?
Såg någon bild här på forumet vars ett helt fönster var täckt av något rankigt. Mycket häftigt må jag säga.
Linda_A
06-05-2006, 07:41
Om jag skulle göra en gardin av klättarande växter så skulle jag göra så denna tjejen. http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...1d4ab2ec795b784Kommer nog bli riktigt läcker med tiden.
CITAT (ansan @ 06-05-2006, 09:23) Någon här sa att de använde sina växter som en gardin. Låter ni dem klättra upp och sedan ner igen? Vill de klättra ner?
Såg någon bild här på forumet vars ett helt fönster var täckt av något rankigt. Mycket häftigt må jag säga. jag har haft det så.... kom efterhand på att det var väldigt opraktiskt att putsa fönstrerna.... det var lite omständigt att ta ner och flytta på blomman, så jag återgick till olika hyllor och att hänga upp dom istället...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|