vad menas med "harden off" hehe, rätt ny med de här att odla saker så hjälp mig

Undrar även vad Thin (prick out) betyder, jag kanske har en liten humm om det men vill vara p åden säkra sidan!
"Harden off" borde betyda avhärdning. Eftersom jag inte har hela sammanhanget gissar jag vilt att det andra betyder gallra, men säker är jag som sagt inte
RibesRubusVitis
03-05-2006, 23:20
Jomenvisst, i mitt gamla skollexikon från 1965 står att ”prick out” betyder ”sätta plantor i små hål”. Min ”Practical Gardening Encyclopedia” har ett stycke om ”Pricking Out”: ”Fill a box with growing mix and firm. Holes can be made by using a small dibber but a multi-dibber makes the task easier.” Det finns också en avdelning om ”Hardening Off”, som förklarar att omställningen från inne- till uteliv måste ske långsamt så att cellvävnaden kan anpassa sig till förändringar i temperatur, solsken och luftens rörelse. Då får de yttre cellerna tjockare väggar och porerna blir mindre. Detta är alltså ”avhärdning”.
Och ”thin” är mycket riktigt ”gallra”.
haha tack så jätte mkt för svaren, men nu ere så här att jag itne kan nånting om det här så jag venne vad avhärdning är för nåt och inte de andra heller... orkar nån förklara för nån som inte har nån som helst förkunskap

?
Avhärdning: Man vänjer växter som stått inomhus med utelivet genom att vänja dem med klimatet utomhus. Det gör man genom att då det blivit tillräckligt varmt, ställa ut växterna någon timme i taget. I början skyddar men dem mot solljus genom att lägga något över dem eller ställa dem i skuggan. Varje dag ställer man ut dem och låter dem vara ute längre och längre innan man tar in dem till kvällen. När de har vant sig och risken för nattfrost är över får de stå ute även på nätterna.
Gallra: När man sår frön kan de komma upp för tätt. De kan då inte växa ordentligt. Då man gallrar tar man bort en del så de andra får mer rum att växa.
tack tack! Nu fattar jag det jättebra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.