Full version: Beskära hibiskus
kristina_tj
Min hibiskus har ett par grenar som är rätt långa men bara har blad längst upp. Är det normalt eller är det kanske dags att beskära? Hur långt ner ska man isf klippa? Man brukar ju klippa alldeles ovanför ett blad/bladpar, men här finns ju som sagt bara blad längst upp. Ska jag då klippa av där det har varit blad, alltså borde komma nya? Är det ens rätt årstid att beskära eller spelar det ingen roll?

Sen undrar jag hur jag gör om jag vill rota den avklippta grenen. Hur mkt av den ska jag spara? Rota i vatten eller jord? Såjord? Blomjord? Ja, som ni förstår har jag aldrig gjort detta förr. Hoppas på att ni som är lite mer erfarna har några bra tips!

/Kristina smile.gif
Alexander-VG-zon3
har du bild på den lättare att se var man kan tänka sig klippa .
dom går rota i vatten och såjord ha varmnt å fuktigt .
sommaren å våren är bäst att beskära
Mia, zon 3
Vänta med beskärningen tills tillväxten är igång, då bryter den lättare nytt. Det kan vara lite riskabelt att klippa så allt grönt försvinner, bättre då att ta en gren i taget, så att det hinner komma nytt grönt. För min del funkar det bäst när de står ute, kan tänka mig att luftfuktigheten hjälper till.
Jag tycker nog att det är lättast att rota sticklingar i jord med plastpåse över.
Emser
Hmm..jag har klippt hibiskusar med inga blad på och de har kommit igen hur fint som helst.

Det du, kristina_tj, kan göra är att titta på stammen har du små blad anlag (de som senare blir årets nya grenar) på grenen så är det bara att klippa! De brukar oftast finnas där ett blad har suttit/sitter!
Whiskuchi
Jag hakar på den här tråden då min hibiskus är likadan, kala grenar och blad längst upp. Problemet är att den blommar för fullt (i topparna då alltså, haha)... kan jag vara så brutal så jag helt sonika klipper den ändå eller ska jag vänta till den lugnat sig?
kristina_tj
Hej! Tack för svaren. Tyvärr är jag sådär gammaldags, så jag har tyvärr ingen digitalkamera.

Det är ett par grenar som är i behov av att beskäras, men den ena lite mer. Kanske man kan prova med den först då, för i övrigt är den grön och fin, så den blir ju inte förstörd. Min blommar förresten också nu, men nästan alla knoppar har blommat klart, så jag tänkte vänta tills dess. Synd att klippa bord de fina blommorna ju! smile.gif

Tror jag kan se en liten skymt av ett miniblad långt ned på stammen, så jag ska ta mod till mig och klippa nån dag framöver!
Emser
CITAT (Whiskuchi @ 05-05-2006, 21:34)
Jag hakar på den här tråden då min hibiskus är likadan, kala grenar och blad längst upp. Problemet är att den blommar för fullt (i topparna då alltså, haha)... kan jag vara så brutal så jag helt sonika klipper den ändå eller ska jag vänta till den lugnat sig?

Jag skulle inte klippa den denna säsong. Det är bättre att vänta med klippningen och göra det i samma veva som du planterar om den i Jan./Feb.. För de blommar på årsskotten! Fördelen med att klippa den i Jan./Feb. är att den inte hunnit sätta igång och skjuta skott. Vilket är hela syftet med att beskära så tidigt. Klipper man efter så förlorar man dels knopparna på den kvist man klipper av, sedan så läggs energin över på förgrening istället för knoppsättning., vilket vi inte vill ha - vi vill ju ha blommorna! wub.gif

Jag klipper mina efter 1dm regeln. Väldigt enkelt.

*Är det bara en lång pinne - alltså inga grenar klipp den efter önskad höjd!
*Har den grenar, så klipper jag dem 1dm över grenklykan. Eller över "gren öga" nr.2!
(Greenöga = Där ett blad suttit på den aktuella grenen!) För där ett blad har sittit så finns det små grenanlag som vid klippning skjuter iväg och blir årets nya grenar!
*Har den grenar där "dm-regeln" inte kan tillämpas så nyper jag bara av toppen, för att få just den kvisten att sluta växa och få plantan att börja grena sig istället.

Men helt kal är den väl ändå inte?!
Tittar man närmare så ser man att det är "något" smått över där ett blad har sittit eller sitter. För mina grenade sig alltid där ett blad suttit!
Whiskuchi
CITAT (Emser @ 08-05-2006, 05:49)
Tittar man närmare så ser man att det är "något" smått över där ett blad har sittit eller sitter. För mina grenade sig alltid där ett blad suttit!

Nejdå, inte helt kal - men de små pluttarna som sitter på stammen är ju inte mycket att titta på wink.gif
Jag väntar med klippningen då, tack för svaret!
Ciczi
HAde små pluttar på mina ett-årssticklingar som fick sig en rejäl klippning. De växer fint nu.

Ciczi
Emser
CITAT (Whiskuchi @ 08-05-2006, 15:15)
CITAT (Emser @ 08-05-2006, 05:49)

Nejdå, inte helt kal - men de små pluttarna som sitter på stammen är ju inte mycket att titta på wink.gif
Jag väntar med klippningen då, tack för svaret!

Det är precis de små "pluttarna" som blir nya grenar!! wub.gif biggrin.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon