Full version: Vad är det här?
netaave
Detta dök upp i min pallkrage. Det kan vara något ätbart, som jag sådde förra året. Någon som känner igen detta.

Tesa
Usch...ogräs...kommer inte ihåg vad det heter men jag rensar bort mängder av sånt varje år..
netaave
Tror inte det är ogräs. för det kommer så prydligt i en fin rad.
Tesa
mjaeee...attans att jag inte kan komma på vad det heter...eller hur det ser ut när det blir stort.. wink.gif
Carex
kan det vara någon mynta? Pepparmynta?
noora
För "långrandig" för att vara en mynta tycker jag, och dessutom för blank smile.gif Jag känner igen det, men jag kommer inte ihåg hur det ser ut när det blir större unsure.gif
Ingo
Jag hade också ogräs som såg ut sådär. Såg blanka och trevliga på det där stadiet men sedan sköt de upp och blev ett par decimeter höga, ganska skräpiga med små rosa blommor. Jag tog aldrig reda på vad de hette.
Eva 33c
Det är ganska likt fröplantor av Epilobium, (rallarros eller mjölkört. ) Det Ingo beskriver skulle kunna vara någon annan sort av dunört, samma släkte som "rallarrosen."
Fast att de skulle plantera sig på rad verkar ju lite otroligt rolleyes.gif
Gossen Ruda
Håller med föregående talare, Epilobium låter troligt. Ser jag rosetterna brukar jag ta bort dom så jag hinner inte se den blomma och kan bestämma vilken art. Fast några lyckas ändå blomma och sprida sina frön.
Tesa
Jaaa...rosendunört heter den ju!! Jättesöt...sparade den ett år och sen fanns den ööööveralllt...
netaave
Ska genast ta bort det!
zaaritha
Ingen dunört--i alla fall.................. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon