Full version: Agave
cato
Avser att köpa ett par Agaveplantor till våra sommarkrukor,
men så kommer frågan: Hur kan man övervintra dessa????
Måste de stå ljust? Eller kan de stå i lite mörkare lokal, bara temperaturen håller sig en bit över 0?

Hälsningar
CATO
Alexander-VG-zon3
http://www.drakenius.se/Agave.asp
när du tar in det från -8c så övervintra den ljust å svalt kankse i nåt föråd som innte har så varmnt detså kallre mindre vatten wub.gif
lycka till
så svalt å ljust bara det inte bler under -8c så kvitar det om du övervintar den i -5c å ljust
titti49zon6
Förvarar mina frösatta plantor svalt och ganska mörkt under vintern
enda ljuset kommer från ett källarfönster,har förvarat dom så i två vintrar och sparsamt med vatten
Dom ser ut att må bra och växer sig större för varje år,är ca 20 cm höga nu
Carex
ljust och frostfritt skulle jag säga.
cato
Tack för svaren!

Det blir ljuset som jag får lite svårt med.
I våran källare är det ganska mörkt, men klart frostfritt.
I uthuset lite ljusare, men någon frostgrad vid kalla nätter.
Hälsningar
Cato
Alexander-VG-zon3
CITAT (cato @ 04-05-2006, 22:03)
Tack för svaren!

Det blir ljuset som jag får lite svårt med.
I våran källare är det ganska mörkt, men klart frostfritt.
I uthuset lite ljusare, men någon frostgrad vid kalla nätter.
Hälsningar
Cato

i utehuset bler bra, har du den långt in på vintern till -8c så är utehuset bättre om det bler nån minusgrad och pplus mer ljus och du bor i zon1 med så du kan ha den långt in på vintern om du skyddar den för snö
andreas i uppsala
Om jag hade den i kruka skulle jag definitivt inte ha den ute i 5-10 graders kyla. Om man vill vara på den säkra sidan ska man ta in den och kom ihåg den (americana) ruttnar väldigt väldigt lätt. Luften måste vara torr annars möglar de nya spjuten väldigt lätt och även om den överlever så kommer det ta en lång tid innan den repar sig.

Under Vintern:

* Inomhus (beroende på sort)
* Måste stå ljust och torrt. Ju varmare i rummet desto mer ljus behövs
* Gillar stora temperatur-skillnader, bara det inte blir för kallt.
* Torrt! möglar väldigt lätt i hög luftfuktighet
Alexander-VG-zon3
CITAT (andreas i uppsala @ 04-05-2006, 22:18)
Om jag hade den i kruka skulle jag definitivt inte ha den ute i 5-10 graders kyla. Om man vill vara på den säkra sidan ska man ta in den och kom ihåg den (americana) ruttnar väldigt väldigt lätt. Luften måste vara torr annars möglar de nya spjuten väldigt lätt och även om den överlever så kommer det ta en lång tid innan den repar sig.

Under Vintern:

* Måste stå ljust och torrt. Ju varmare i rummet desto mer ljus behövs

fast då går det ju inte ha den ute alls då ju . för vad jag hört så ska den klara att vara ute allatid till minsta då -8c . bara det inte bler fuktigt å varmn luft försnabbt efter en kalltid så ska det gå bra . och att man skyddar den för regn,snö under vintern så ska den klara det . wub.gif
andreas i uppsala
CITAT (flaxss @ 04-05-2006, 23:03)
CITAT (andreas i uppsala @ 04-05-2006, 22:18)

Under Vintern:

* Måste stå ljust och  torrt.  Ju varmare i rummet desto mer ljus behövs

fast då går det ju inte ha den ute alls då ju . för vad jag hört så ska den klara att vara ute allatid till minsta då -8c . bara det inte bler fuktigt å varmn luft försnabbt efter en kalltid så ska det gå bra . och att man skyddar den för regn,snö under vintern så ska den klara det . wub.gif

Egentligen kan man inte säga att en växt bara klarar sig till en viss temperatur. Det finns andra faktorer som spelar in.

En vanlig agave (americana) lär inte klara -8 grader om den står i kruka. Vill man vara på den säkra sidan och vill att de ska klara sig helskinnande så ska man ta in dem..
Etablerade ex som står på friland lär dock klara -8 eller kanske lägre utan större problem beroende på fuktighet i luften m.m
Alexander-VG-zon3
CITAT (andreas i uppsala @ 04-05-2006, 23:26)
En vanlig agave (americana) lär inte klara -8 grader om den står i kruka. Vill man vara på den säkra sidan och vill att de ska klara sig helskinnande så ska man ta in dem..
Etablerade ex som står på friland lär dock klara -8 eller kanske lägre utan större problem beroende på fuktighet i luften m.m

allt det vet jag mer än väl med klimat å sånt . men temp i kruka å mark har jag märkt på många växter inte spelar så stor roll jag har haft palmer som har haft 2grader läger i kruka än i vad det står i marken men som sagt så har jag aldlrig haft ne agave å vet inte så mycket . men ett etablerat ex av agve i marken klara ner till-12c därav temp -8c i kruka vad jag läst på nätet .
för det bårde igentligen var sämre faktorer i marken där det både kan regna å snöa på den med för innestäng å tätt skydd .
men som sagt ta in den när det bler för lågt å sätt den svalt å ljust och inte för snabb ändrig av vädret som brukar orsaka röta . så kankse den överlever det ,fungicider kan kankse funka för dne med . wub.gif
andreas i uppsala
CITAT (flaxss @ 04-05-2006, 23:44)

allt det vet jag mer än väl med klimat å sånt . men temp i kruka å mark har jag märkt på många växter inte spelar så stor roll jag har haft palmer som har haft 2grader läger i kruka än i vad det står i marken men som sagt så har jag aldlrig haft ne agave å vet inte så mycket . men ett etablerat ex av agve i marken klara ner till-12c därav temp -8c i kruka vad jag läst på nätet .
för det bårde igentligen var sämre faktorer i marken där det både kan regna å snöa på den med för innestäng å tätt skydd .

Är du seriös på riktigt?!? blink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (andreas i uppsala @ 05-05-2006, 21:00)
CITAT (flaxss @ 04-05-2006, 23:44)

Är du seriös på riktigt?!? blink.gif

ja det är jag . för snö å regn är ju dåliga saker för den att erfara på vintern så har man dne i kruka skulle man kunna flytta den så därför har dne bättre i kruka än mark . marken är alltid inte det bästa .och jag är inte bäst på agave men man ska kunna ha dom ute om man inte gör nåtför hastat med den som gör att dte lätare bildas rutning så om det skulle hjälpa då sprya med fungicider .
sen med palmen i krukan var en humilis som gick igenom natten oskyddad i kruka med en temp på -12,9c för natten . marke temp -10c -12c och min i kruka som klarde -12,9c så där ser man att man kan ta samma för mark,kruka för dom flesta växter . vist min palm blev skadad men inte jätte mycket mest jag som klippte blad i ren hysteri fast dom var helt nästan oskaddade bara frost skador på äldre blad . och den kom glat tillbaka med fler blad å hadde blommor på gång inann den ruttnade av att jag vatannde för tidigt .
fast marken skyddar å är kankse bättre i dom flesta fall så är det det inte alltid .
Alexander-VG-zon3
typ det är som att plantera en avokado i marken å tro den ska överleva . efter -6c hadde dne varit sten dö även med skydda säkert . men i kruka kan man skydda den både mot regn,snö å skulle det vara så kan man ta in den . för dte är inte så lätt att hacka upp en avokado som sitter djupt i tjäle . som exmpel
så menar jag
för växter som är lite mer härdigare så är det bättre i marken å kan ta sig igenom eller bättre ord överleva igenom vintern .
nu bara jag skriver på utan att tänka på min egen fgakat eller nån annas eller tänka alls så jag vet inte om detta hjälper vad jag skrivt för jag eller känns som om jag bara sladdarar fram wub.gif wub.gif
andreas i uppsala
CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 22:18)
ja det är jag . för  snö å regn  är ju dåliga saker   för den att erfara på vintern så har man dne i kruka skulle man kunna flytta den så därför har dne bättre i kruka än mark . marken är alltid inte det bästa .och jag är inte bäst på agave men man ska kunna ha dom ute om man inte gör nåtför hastat med den som  gör att dte lätare bildas rutning så om det skulle hjälpa  då sprya med fungicider .
sen med  palmen i krukan var en humilis som gick igenom natten oskyddad i kruka med en temp på -12,9c för natten . marke  temp -10c -12c och    min i kruka  som klarde -12,9c så där ser man att man kan ta samma för mark,kruka för dom flesta växter  . vist min palm blev skadad men inte jätte mycket mest jag som klippte blad i ren hysteri fast dom var helt nästan oskaddade bara frost skador  på äldre blad . och den kom glat tillbaka med fler blad å hadde blommor på gång inann  den ruttnade av att jag vatannde för tidigt .
fast marken skyddar å är kankse bättre i dom flesta fall så är det det inte alltid .

1. Det är inget fel på snö. Snö är perfekt så länge den inte börjar smälta.

2. Varför skulle man flytta växten om den står på friland?

3. Såvida man inte tar in växten, varför skulle inte marken vara bäst? (så vida man inte vill ta död på den)

4. Om du vill bli av med växterna kan du bara ge bort dem....
Alexander-VG-zon3
CITAT (andreas i uppsala @ 06-05-2006, 00:55)
1. Det är inget fel på snö. Snö är perfekt så länge den inte börjar smälta.

2. Varför skulle man flytta växten om den står på friland?

3. Såvida man inte tar in växten, varför skulle inte marken vara bäst? (så vida man inte vill ta död på den)

4. Om du vill bli av med växterna kan du bara ge bort dem....

men hallå du fattar inte

1.tror kknappast inte palmer,medelhavsväxter,suckulenter m.m mindre härdiga växter gillar snö . förutom att försöka överleva kylan å frosten,fukten så kankse dte kkomemr en kall massa på dom tror inte dom trivs . men kommer det ett tjockt lager som skyddar så är det bra ett gratis skydd . och som du sa själv när det väl börjar smälta ruttnar det lätt . om man ska se på det hela allt så trivs inte många exoter på vintern utan för dom handlar dte om ren överlevnad . på sommaren kan dom trivas men ändå där är detta en sval sommar för dom .

2.har du redan planterat en växt som bara klara ner till -8c så är det rätt kört om det bler -20c . alltsåmindre härdiga växter är det bättre för dom att vara i kruka .

3.marken är bäst men knappast inte bra för en mindre härdig växt lika dant där rätt kört med tjäle å allt när det bler -20c .

4.klart man kan vem har sagt nåting om att bli av med . jag kan klippa sönder dne elelr leda upp den det går lika bra det om man vill ble av med den .men vem har sagt nåting med att göra sig av med växter

om vi tar ett exempel på en växt som olivträd
den trivs med en lång,varm sommar,kort vinter på 10c , med varma nätter å dagar på sommaren som även ärlång med kankse -2c som lägsta å relatift tortt ppå vintern
den trivs inte med
en lång svensk vinter på -20c å massa snö med 3månader sval sommar å mycket regn med både frost natt å da .
men har man tur med skydd så kan man få olivträdet att överleva allt detta men den hadde ändå klarat sig bättre i kruka där du som person kan ta veck alla otrevligheter för den . när du väl planterat olivträdet är det kört om det bler -30c men hadde dne varit i kruka hadde du kunnat rädda den igenom att ta in den .
jag föreslår att ud läser noga å försöker förstå vad jag menar
ta å tänk på exemplet om olivträdet .
mindre härdiga växter trivs mycket bättre i kruka än på friland . men några av våra mindre härdiga växter är lite härdigare å kan överleva på friland med skkydd
Alexander-VG-zon3
enketl skrivit av mig här å nu

en *dadelpalm* i kruka=mindre härdig =mindre chans dör på friland
en *dvärgpalm* i marken= mer härdig =större chans att överleva på friland
båda dom här palmerna trivs med medelhavs klimat inte snöiga å kalla å fuktiga vintrar å svala korta sommar
men en va dom har större chans att överleva det hela på friland å kankse blomma med . men du kan inte sätta en dadelpalm på friland å tro den ska överleva
andreas i uppsala
Ju mer du skriver desto mer börjar jag undra vad du egentligen håller på med... blink.gif
Alexander-VG-zon3
men lilla vän du kallar mig för idot i pm .
det du inte fattar är att mindre härdiga växter kan du inte plantera i marken
försök å läs vad jag skriver å tänk på det
du kan inte plantera en silverkalla å tror dne ska överleva en svensk vinter men ett äppelträd gör det
tänk snälla du
Alexander-VG-zon3
fattar du
en silverkalla gillar inte snö klara inte en vinter därför kan du inte plantera dne i marken men i kruka klarar dne sig om du tar in den på vintern
men en ek kan du plantera i marken å klara sig
försök att förstå
som jag skrev
en dadelpalm i kruka, gillar inte snö den kommer till att dö i marken under vintern
en väderkvarnspalm klara av snö å kanj planteras i marken och överleva
så förstå vad jag menar
snälla du jag skirver det så enkelt jag kan
du måste fröstå vad jga menar
Alexander-VG-zon3
ska vi reda ut detta nu
du tycker marken å snö är bästa skydd och att man inte kan ha samma temp som för kruka å mark .

jag
menar att marken är inte bästa för en dadelpalm klara sig inte i marken därav är krukabättre . snö är inte heller alltid bästa utan det är vilken växt det handlar om lika dant där du kan inte dra en linje att snö är det bästa skyddet för det är det inte . samma temp för mark,kruka alla mina växter har gått igenom deras mark temp i kruka å dom flesta lever vad jag vet laugh.gif
läs gärna om min humils historia å titta på bilder med där har du ju bevis titta biggrin.gif
sen agave kan jag inte så mycket om så där blev det säkert nåt fel men sprutar man den med fungicider så klara den det kankse och tar in den inanna dte är försent .
wolkenkrabber
Nu tycker jag att vi har kommit lite av banan här... Denna tråd var menad för Över vintring av agave och inte silverkallor som dör av snö och daddelpalmer i krukor...
andreas i uppsala
CITAT (flaxss @ 06-05-2006, 19:57)
men lilla vän du kallar mig för idot i pm .
det du inte fattar är att mindre härdiga växter kan du inte plantera i marken
försök å läs vad jag skriver å tänk på det
du kan inte plantera en silverkalla å tror dne ska överleva en svensk vinter men ett äppelträd gör det
tänk snälla du

Åh jösses, först av allt så kallade jag dig aldrig för idiot (tillskilland från vad du svarade mig med) däremot är vissa av de "grejer" du lär ut mer eller mindre idiotiska

För det andra så har vad som står i ett pm ingenting med ämnet i träden att göra.

För det tredje så tror jag nu jag vet vad du går för och jag ser nu att det är lönlöst att fortsätta denna argumentation.

Jag vill också passa på att be om ursäkt till alla för att tråden blev som den blev smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (wolkenkrabber @ 07-05-2006, 00:52)
Nu tycker jag att vi har kommit lite av banan här... Denna tråd var menad för Över vintring av agave och inte silverkallor som dör av snö och daddelpalmer i krukor...

jo
men andreas tycker att snö är det bästa skydet å marken
men så är dte inte
en silverkalla klara inte en svenskvinter i marken så ven gör inte en dadelpalm
men en dvärgaplam å vädrekvaerns palm gör
snälla andreas
detta som jag skirver är ren fakta å logik snälla du
ag vet inte vad mer jag kan skriva
eller det är inte lönt att skriva mer du fattar inte det
att du kallde mig för att skriva idotiska saker är nästintil samma sak

''Men jag har däremot börjat bli lite smått orolig för det du försöker lära ut, särskilt då det i vissa fall är ren idioti.... Innan du börjar predika så är det väldigt bra om du har några erfarenheter först, annars kan det bli väldigt fel. Tro mig jag var likadan...''

vi är inte lika dana . och vi vet inte vem som har bäst erfarendheter heller utan man lärt sigg på olika vis m.m
Alexander-VG-zon3
CITAT (andreas i uppsala @ 07-05-2006, 01:30)
men lilla vän du kallar  mig för idot i pm .
det du inte fattar är  att mindre härdiga växter kan du inte plantera i marken
försök å  läs vad jag skriver å tänk på det
tänk snälla du

Åh jösses, först av allt så kallade jag dig aldrig för idiot (tillskilland från vad du svarade mig med) däremot är vissa av de "grejer" du lär ut mer eller mindre idiotiska

För det andra så har vad som står i ett pm ingenting med ämnet i träden att göra.

För det tredje så tror jag nu jag vet vad du går för och jag ser nu att det är lönlöst att fortsätta denna argumentation.

Jag vill också passa på att be om ursäkt till alla för att tråden blev som den blev smile.gif

andreas
varför förstår du inte vad jag skriver
jag har fattat det du skirver men du fattar inte mitt biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
andreas i uppsala
CITAT (flaxss @ 07-05-2006, 11:20)
CITAT (andreas i uppsala @ 07-05-2006, 01:30)
men lilla vän du kallar  mig för idot i pm .
det du inte fattar är  att mindre härdiga växter kan du inte plantera i marken
försök å  läs vad jag skriver å tänk på det
tänk snälla du

andreas
varför förstår du inte vad jag skriver
jag har fattat det du skirver men du fattar inte mitt biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif

Om jag ska vara ärlig...

Ja, jag har väldigt svårt att se vad du skriver wink.gif Nog om detta nu, det finns inget mer att diskutera
Alexander-VG-zon3
dom senaste inläggen är väldigt lätta att förstå .
men jag orkar inte skirva mer för du fattar ju inte så jag lägger ner detta nu det är inte lönt att skriva till nån som inte fattar wub.gif
å en sak tro du vad du vill . jag skiter i det nu vill du inte fatta så så är det inte mitt problem igentligen biggrin.gif laugh.gif
ha det bra andreas wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon