Hasse_h
Hej!

Jag håller på att gräva planteringshål för ett 60 meter långt buskage. En del av buskaget kommer ansluta till en bergsknalle i ena hörnet av trädgärden och kommer utgöras av ölandstokar.

Samtliga planteringshål har jag grävt ca 50 cm breda och djupa, men när jag grävde närmast bergsknallen så upptäckte jag att berggrunden låg högre än vad jag hade förväntat mig. huh.gif

Konsekvensen bli att tre hål blir inte djupare än 30-40 cm, därunder ligger berget. Ovanpå berget ligger också hårdpackad lera (eller alv?) som inte är någon särskilt bra dränering.

Se bild:

Så till frågorna:

1. Trivs ölandstoken på fuktig mark utan dränering? Jag tror att den inte gör det då den alltid rekommenderas för magra och torra jordar, vad jag har läst och hört. Men samtidigt har jag läst att vilda tokar växer på kalkrik vattensjuk mark på t.ex. Öland.

2. Hur skulle jag enklast lösa dräneringsproblemet? En idé jag har är att ta bort all lera och istället gräva ett dike, åtminstone där berget är så högt upp. I diket lägger jag sand till hälften och fyller på med matjord. Större delen av vattnet borde väl då ledas genom sanden och förbi berggrunden.

3. Eller ska jag tänka om och plantera något som bättre klarar lågt planteringsdjup och vattensjuk mark? Risken är väl att det stör helhetsintrycket när 3 av 12 gropar inte blir ölandstok. Men har någon nån bra idé ändå?

Tacksam för idéer och synpunkter.

mvh
/Hasse
Anders zon III
Visst växer ölandstok bra på vattensjuk mark - på Öland i alla fall! Där är det frågan om rätt porös kalksten med sprickor och torrt sommarklimat så att det torkar upp. Vet inte hur torr sommar du har och om det finns markvatten som rinner längs din klippa.
Med olika mark blir raden lätt ojämn när det växer olika, det ser man i många häckar. Hur jämn hade du tänkt dig den? En friväxande häck med grupper av olika arter kan vara ett alternativ. Eller en hägg tex, med ölandstok efter. 60 meter ölandstok tycker jag låter enformigt, men det kanske passar bra ändå...
Hannele
30-40 cm för ett planteringshål går utmärk. Inte många växter i min bergsträdgård som har det så lyxigt. Rötter kan ju bre ut sej, växter är anpassningsbara. Fyll hålet med kogödsel eller liknande. Varför inte friväxande vresros? Finns många olika sorter. Mycket tålig, vacker, doftar gott, vackra röda nypon på hösten.
Hasse_h
Hej och tack för svaret!

Jag bor i Huskvarna och somrarna här är väl varken anmärkningsvärt torra eller blöta. Men jag skulle tro att det är främst vårtid, vid tjällossning och någon månad framåt som det är riktigt blött i den delen av trädgården. Det är ändå ett sydväst läge med sol större delen av dagen så det borde torka upp hyfsat snabbt vid torrväder.

Jämnheten har ingen större betydelse, det är ingen häck utan ett friväxande buskage. Och det är 12 plantor ölandstok fördelat på ca 9 meter, de övriga 51 metrarna kommer vara huvudsakligen bestå av korneller, men där är inga problem med berggrunden.

Jag gjorde så att jag grävde ett dike och tog bort all lera närmast berget. Fyllde på med ca 1 dm sand och eftersom berget lutar så hoppas jag att detta räcker för att det ska så sakteliga rinna undan från berget.

Skulle det inte fungera så får jag ta en ny funderare.
Hasse_h
CITAT (Hannele @ 10-05-2003, 21:31)
Varför inte friväxande vresros?

Vresros har funnits med i tankarna, men har strukits från listan. Tyckte inte den skulle göra sig bra i just denna del av trädgården.
Anders zon III
Det där blir nog bra!
Gräva lera är tungt... Du kommer sova ordentligt inatt.
Hasse_h
Jo tack... efter att ha grävt alla dessa hål och diken så känns det i diverse delar av kroppen... wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon