Jag håller på att gräva planteringshål för ett 60 meter långt buskage. En del av buskaget kommer ansluta till en bergsknalle i ena hörnet av trädgärden och kommer utgöras av ölandstokar.
Samtliga planteringshål har jag grävt ca 50 cm breda och djupa, men när jag grävde närmast bergsknallen så upptäckte jag att berggrunden låg högre än vad jag hade förväntat mig.

Konsekvensen bli att tre hål blir inte djupare än 30-40 cm, därunder ligger berget. Ovanpå berget ligger också hårdpackad lera (eller alv?) som inte är någon särskilt bra dränering.
Se bild:

Så till frågorna:
1. Trivs ölandstoken på fuktig mark utan dränering? Jag tror att den inte gör det då den alltid rekommenderas för magra och torra jordar, vad jag har läst och hört. Men samtidigt har jag läst att vilda tokar växer på kalkrik vattensjuk mark på t.ex. Öland.
2. Hur skulle jag enklast lösa dräneringsproblemet? En idé jag har är att ta bort all lera och istället gräva ett dike, åtminstone där berget är så högt upp. I diket lägger jag sand till hälften och fyller på med matjord. Större delen av vattnet borde väl då ledas genom sanden och förbi berggrunden.
3. Eller ska jag tänka om och plantera något som bättre klarar lågt planteringsdjup och vattensjuk mark? Risken är väl att det stör helhetsintrycket när 3 av 12 gropar inte blir ölandstok. Men har någon nån bra idé ändå?
Tacksam för idéer och synpunkter.
mvh
/Hasse