Full version: hortus
malin72
vad tycker ni om hortus då???
eller var åker ni när det gäller allt för trädgården runt stockholm unsure.gif unsure.gif
har ju provat plantagen nu tongue.gif
vill gärna höra era erfarenheter av dom olika ställerna som finns
mulle
Jag har två favoriter i Stockholm:
Hannas och Zetas om jag ska ha något speciellt.
Om inte så plöjer jag igenom allt som finns!
wub.gif
Mulle
malin72
åhhhhh vilka trevliga ställen smile.gif smile.gif
tack så mycket för tipset tongue.gif
jerpan
Ohotad 1:a Zetas i Kungenskurva Bäst sortiment och kvalité

Brunnsviken,
Hortus i Farsta är också besöksvärd
Sen har jag vart på en trevlig i Täby tror den hette Ella´s

Hannas har lite väl smalt sortiment men den är trevlig kommer nog att bli riktigt bra framöver. Men ägarna verkar inte ägna sig på heltid åt den så de går långsamt framåt. Dessutom har jag för mig att de har stängt på söndagar.
jerpan
Sorry det var måndagar de har stängt, Har nämligen varit där 2 gånger på måndagar för att handla tidigare och blivit lika irriterad varje gång.
Sollan
Rekommenderar Zetas, Hannas Trädgård och handelsträdgården i Skarpnäck som jag tyvärr tappat namnet på just nu. (Trädgårdshuset??) Magnoliorna på Zetas har nu börjat blomma.... *drägel*.
Hortus i Farsta kan jag tyvärr inte rekommendera, då kvalite´n har varit mycket varierande de senaste åren. Dessutom tycker jag att de är väldigt dyra.
Hannas har stängt på måndagar. Den drivs som familjeföretag och de har väldigt mycket kvar att göra men de är mycket trevliga och genuint intresserade av växter.
Om man åker en bit utanför kan man också passa på att åka till Tungelsta, där finns flera handelsträdgårdar.
malin72
tack för tipsen ska ta en heldag eller flera biggrin.gif biggrin.gif
fanns ju en del att välja på tongue.gif

usch det kommer att bli en dyr sommar laugh.gif
kristerh
Rappnes i ulriksdal har ni glömt, de är lite dyra bara, men bra kvalitet,
Håller med om att Hortus i farsta kan ha lite skiljande kvalitet, men oftast är det bra kvalitet, de har en jätteduktig trädgårdsmästare man kan fråga om man undrar något. Betalar hellre lite mer för bra saker än lite av plantor som inte överlever wink.gif
krister
Ingo
Har varit på Hortus i både Farsta och Mörby och tycker att Farsta känns bättre. I Mörby har jag köpt "gammaldags" rosor som inte var rotäkta och en "Henri Martin" som visade sig vara något helt annat...fast det var några år sen.

Annars tycker jag att Zetas och Rappne regerar häromkring!

Kan bekräfta att stället i Skarpnäck heter Trädgårdshuset. Jag har faktiskt inte varit där än fast jag har det på gångavstånd numera...nästan på skottkärrehåll!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon