Full version: clematis
malin72
köpte idag 2 st clematis vad ska jag tänka på ???
ska man klippa dom nu eller låta dom växa nu på våren unsure.gif
är det bättre med lite stenar runt omkring eller någon växt??
är det något jag INTE ska ha brevid dom sad.gif
fruberglund
Enligt experterna ska man beskära dem vid plantering så att de kan rota sig ordentligt. Stämmer nog rätt bra för jag satte en förra året som egentligen skulle blomma nu och det har inte ens kommit blad på den. Lät den dra iväg ordentligt utan att beskära den vid planteringen = för mycket ovan jord att försörja för rotmassan. Den lever och nu har jag beskurit den så rotmassan har en chans att växa och komma igen.

Man ska väl även göra det för att få en tätare klematis kommande år.

Till en början kan du lägga stenar så den kan rota sig utan att andra växter stjäl näring och utrymme. När den väl rotat sig ser jag inga hinder med att sätta andra växter framför.

Lycka till!
malin72
ok tack för svaret men (hm) den ena är på väg till att blomma måste jag beskära den då???? känns som att jag kommer att missa min chans att få se den blomma i år då!!!! unsure.gif unsure.gif

det är en sunset...
fruberglund
CITAT (malin72 @ 04-05-2006, 11:53)
ok tack för svaret men (hm) den ena är på väg till att blomma måste jag beskära den då???? känns som att jag kommer att missa min chans att få se den blomma i år då!!!! unsure.gif unsure.gif

det är en sunset...

Ja, det är ju det som är det tråkiga men helst ska man ju göra det ändå som jag förstått det. Beror väl kanske på hur mycket bladmassa det är ovan jord? Kanske går lika bra om man beskär den efter den blommat, jag vet inte jag är inte en av experterna laugh.gif biggrin.gif

Det överlåter jag till nån annan att svara på. Jag har aldrig beskurit de jag köpt för jag kunde inte med det när det var fina knoppar på smile.gif Alla utom den jag nämnde sist mår bra men den drog ju iväg flera meter, det har inte de andra gjort.
malin72
ja inte är det lätt att veta laugh.gif
får väl hoppas på att någon av experterna kommer med något bra svar smile.gif smile.gif
men som sagt det är ju svårt att klippa av blommorna rolleyes.gif
kristerh
Jag har inte hjärta att klippa, det brukar bli bra ändå wink.gif
passa på att ge dem benmjöl vid planteringen, och så vill de ha skugga vid fötterna som det heter wink.gif
krister
malin72
ok fixar benmjöl imorgon sen åker dom ner biggrin.gif biggrin.gif
och nej tror inte att jag heller har hjärta att klippa av blommorna
hur långt avstång måste det vara mellan den och en roddis som står framför stället jag hade tänkt??????
tror det blir bra ställe för det är mot vindskyddet till grannen tongue.gif
malin72
nu har båda två vissnat !!!!!! ska dom klippas ner nu på hösten eller ska man göra det till våren unsure.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon