Plain
Hej alla,

I helgen flyttade jag ut mina sdder- solrosor, tomater och stor tagetes. Jag tog ett mindre bord, vnde det upp och ner och kldde det i fibervv - tv lager runtom och mer p sidorna (d det viks likt ett paket). Jag har stllt det i skugga - de fr endast direkt sol sen eftermiddag. Jag har ltit plantorna st ute p natten - det har varit som lgst 2.5 grader. Nu nr jag tittar p mina tomatplantor s har bladen blivit genomskinliga p sina stllen - de verkar inte tappat nmnvrt i vigr - det r de ldre, nu rtt stora bladen, som frmst har drabbats - de nya bladen som kommer ser ok ut och r betydligt krusigare till sin form. Vad tror ni? r det solbrnna? Eller stress frn temperaturvxlingen (20+ p dagen ner till 2.5 p natten). Solrosorna och tagetesen har inte tagit ngon skada utan ser frisk och kry ut.

Tacksam fr rd smile.gif

/David i Viksj, zon 3
sa, mlardalen zon 2
Det r fr lg temperatur fr tomaterna det br inte g under +7, de brukar visserligen verleva ifall det gr en bit under +7 men man brukar kunna f en del bladskador exempelvis.
Gurkan
Om bladen blir vita och tunna som silkespapper s r det en tydlig solskada ... men det lter ju osannolikt eftersom du skyddat dem mot direkt sol.

Min erfarenhet r att kldskador snarare visar sig som mrka, svart-lila skiftningar p bladen.

Ta in dem p ntterna och se till att behlla solskyddet ett tag till, vnj dem vid lite mer sol varje dag.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon