Full version: Syren som hck
Hoppsan
Vi har utsikt mot en industri t ett hll och dr hade de frra garna ingen hck, konstigt nog. Jag tnkte att en frivxande syrenhck kunde bli fint och "utsynsskyddande". Men nu har jag ngra frgor:
1. r syren snabbvxande? Hur lng tid tar det innan plantor som r ca 50 cm nr man kper dem nr en hjd p 2 m?
2. Hur mnga plantor ska man stta per meter?
3. r 120 kr billigt eller dyrt fr syrenplantor p 50 cm?
4. Andra erfarenheter som jag br veta?
Bor i zon 5
Cilla
1. Syrn r relativt snabbvxande, det tar dock lite lngre tid innan de blommar. Syrn kan vxa med 1 cm/r till 1 m/r beroende p hur man bddat fr dem och platskvalitet. Var noga med grvningen - brett dike och hll grset borta samt vattna. Ingen torvjord, anvnd befintlig jord och kogdsel.

2. Tv till fyra plantor per meter r vanligt, stt dem inte p enkelrad utan som trianglar s blir det ttt snabbare
x.......x.......x.......x.......x
.....x......x........x.......x

3. Dyrt, men det r inte alltid det gr att f tag i syrn billigt.

4. Grv sammanhllande dike, inte gropar. Blanda frger, brukar bli vackert senare.
fruberglund
Angende pris. Beror ju p vad du vill ha fr syren. Jag betalade nog 120 kr fr min syren Sensation (se bild nedan) men d r den ju speciell ocks. Vanlig bondsyren kostar runt 50 kr p bde Coop och Granngrden, har du nn sn i nrheten s kan du ju kpa dr. Granngrden brukar ha schysst kvalit p sina vxter, i alla fall hr i Jnkping.

Jag har precis satt en kort syrenhck och har Sensation i mitten och vit & lila bondsyren runt om. Man kan ju blanda ocks, bde frger och sorter.

Knner du ngon som har bondsyren r det ju enkelt att grva upp rotskott ocks men d tar det ju lite lngre tid innan det blir nt. Jag har gjort s med de lila och vita jag har men det r ju bara sm pinnar nu, jag har dock ingen panik med att de ska vxa upp. Kostnad = gratis biggrin.gif

KURT
Sedan stannar den nog inte vid 2 m utan den kommer nog att bli hgre. Skall man ha den som helt frivxande och inte behver ta hnsyn till hur hg den blir s fungerar det bra. Men de som vill hlla ner sig syrenhck genom att klippa den fr ju aldrig se den blomma!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon