Full version: Smartfresh
Kathy
Äpplet du köpte på Ica i går kan vara ett år gammalt. En ny kemisk metod, Smartfresh, gör att frukten får en extremt lång hållbarhet.

Länk.
KURT
Än så länge är det bara äpplen som tillåts behandlas. Men i princip kan det användas på alla frukter, grönsaker och blommor som är känsliga för etylengas:

Beskrivning hur det fungerar

Även om 1-methylcyclopropen skall vara ofarlig i de halter som anges, så tycker jag alltid att det är lite oroligt med små ringformade strukturer, om ringstrukturen öppnas så kan man få en farlig kemikalie.
Pirum
Trist, läste om detta förra året tror jag, när jag googlade om några äpplen på ICA som smakade...ja..vad smakade de...inte äpple iaf. Vindruvor kanske. De var iaf inte riktiga äpplen, utan smaksatta äpplen. Där stod även en del om Smartfresh, så jag skippade de äpplena. Synd om det sprider sig till andra frukter än äpplen, för äpplen kan man ju fortfarande köpa svenska eller europeiska och hoppas på att de inte är besprutade med smartfresh. För andra frukter kanske inte finns svenska alternativ. Tomater exv vintertid.

Som fördelar för odlaren, säljare och konsument uppges att hållbarheten förbättras. Men samma sak kan ju uppnås med radioaktiv bestrålning, det är sannolikt dessutom säkrare. Fast frågan är om man inte i slutändan ändå får en frukt som farit illa med tiden, och tappat kvalitet, om ej inte ruttnat.

Vi behöver inte förgifta äpplena så de producerar mindre etylen (det är väl så smartfresh funkar), lika lite som vi behöver förgifta potatisen så den inte får groddar (görs inte i Sverige), eller förgifta druvor så de inte får kärnor.
Kathy
CITAT (Pirum @ 04-05-2006, 10:25)
Fast frågan är om man inte i slutändan ändå får en frukt som farit illa med tiden, och tappat kvalitet, om ej inte ruttnat.

Precis.
netaave
Tur att man inte äter äpplen.
kristerh
Försöker att bara köpa frukt från länder som har säsong just nu, nu är det tex sydafrika o sydamerika som har höst...
ratar dessa frukter som kan sparas hur länge som helst.
krister
Kathy
CITAT (netaave @ 04-05-2006, 12:31)

Tur att man har tillgång till egna äppelträn. smile.gif wub.gif wub.gif
Månskensbonden
CITAT (KURT @ 04-05-2006, 09:21)
...det är lite oroligt med små ringformade strukturer, om ringstrukturen öppnas så kan man få en farlig kemikalie...

Ta bara munkar till exempel! Ringformade och riktigt farliga för figuren, när man öppnar ringstrukturen med en rejäl tugga till kaffet! tongue.gif
Hannele
CITAT (Scrollan @ 04-05-2006, 09:11)
Äpplet du köpte på Ica i går kan vara ett år gammalt.

Åt våra sista egna vinteräpplen igår. rolleyes.gif

*Felix matte*
Låter otäckt när det tillåts diverse manipulerande med livsmedel. sad.gif
pejori
CITAT (Scrollan @ 04-05-2006, 14:36)
CITAT (netaave @ 04-05-2006, 12:31)

Tur att man har tillgång till egna äppelträn. smile.gif wub.gif wub.gif

jag resonerar så här...skit samma i om äpplet är ett eller två år gammalt.... smile.gif
så länge det känns fast och smakar bra så äter jag dom... laugh.gif
Kathy
CITAT (pejori @ 04-05-2006, 21:14)
jag resonerar så här...skit samma i om äpplet är ett eller två år gammalt.... smile.gif
så länge det känns fast och smakar bra så äter jag dom... laugh.gif

Så kan man också tänka. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag fattar inte varför man behöver använda gas. Det finns ju andra metoder för att få äpplen att hålla runt 1år som används i sverige i dag ex. ULO-metoden som innebär att man suger ut syret från kylarna och utan syre så stannar mognadsprocessen = äpplet håller jättelänge.
foolishRice
Det finns förmodligen ett dussintals olika metoder för att förlänga färska frukter och grönsakers "livstid".

De som jag anser att man ska akta sig lite för är de metoder som använder biocider, dvs. gifter som gör att svampar och kryp inte förstör (äter upp) allt det goda. Vad jag vet används numera inte sådana gifter på livsedel alls. (Man kan dock höra skräcksenarier om besprutning av rosor i afrikanska länder och bekämpningsmedelsanvändning på bomullsfält i Indien. Har aldrig hört talas om gifter på frukt och grönt.)

Varför ringstrukturer skulle vara extra giftiga och framförallt efter att de öppnats vet jag inte hur man kan påstå.

Alla kryddor och nästan alla läkemedel som finns på dagens apotek innehåller substanser med olika ringstrukturer (framförallt bensen som sk. fenylgrupper).

Dessutom är flera av våra mest älskade kryddor rentutav giftigare än flera av de produkter som används på frukt och grönt för att förhindra mognad. (Tag till exempel muskotnöt och timjan; för att inte tala om saffran och bittermandel! - De innehåller alla ganska potenta gifter.)

För att bestäma giftigheten (toxiciteten) måste man se hela bilden; hur stor exponering av substansen har man? hur ofta? hur stora doser? ackumuleras substansen i fettvävnad?

Om man läser på internet hittar man snart att metylcyklopropen har testats på råttor och inte visat sig vara giftigt och att gasen - dvs. vid själva behandligen av frukten- kan vara irriterande om man får den i ögonen...

Men, det finns ju miljö- och ekonomiska aspekter på det hela. Man bör företrädelsevis välja närproducerat. Men om jag går på ica eller willys, som kemistudent på csn-lån, och ska köpa äpplen, då väljer jag naturligtvis det billigaste ätbara alternativet...
Bettson
Halva upplevelsen av äpplen är ju lukten.

Med behandlade äpplen går man miste om den och därmed smakar äpplet sämre.

Ett äpple slå här års ska vara lite skruttigt. Äter hellre ett sådant än ett behandlat, fast det kanske jag är ensam om.

Finns väl inget härligare än lukten av obehandlade äpplen wub.gif
Månskensbonden
Är inte en ringstruktur själva symbolen för någonting som är gift?!

*pekar på ringfingret*

tongue.gif

*ber om ursäkt för sin patologiska lust att missförstå allting* biggrin.gif
Ramoth
CITAT (Bettson @ 05-05-2006, 13:25)
Halva upplevelsen av äpplen är ju lukten.

Med behandlade äpplen går man miste om den och därmed smakar äpplet sämre.

Ett äpple slå här års ska vara lite skruttigt. Äter hellre ett sådant än ett behandlat, fast det kanske jag är ensam om.

Finns väl inget härligare än lukten av obehandlade äpplen wub.gif

AMEN! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon