Full version: Klängväxt i skugga
kattomanen
Hej alla trädgårdsvänner!
Läste någonstans här på forumet om en klängväxt som ska tåla halvskugga/skugga, adlumia fungosa (tror jag biggrin.gif ), klätterhjärtan på svenska. Jag har nu beställt frön och nu undrar jag om det är någon av er som har någon erfarenhet av dessa? När ska man så? Måste man förkultivera? Hur blir de första året?

Har läst någonstans att de blir jättehöga och det passar bra då de ska få bilda vägg till min ena uteplats, och samtidigt klättra upp på förstubron. Har också förstått att de behöver något att klättra på, spalje??

Många frågor blev det, men hoppas någon kan ge ett svar blink.gif .
Caprice
Så den nu på växtplatsen, förkultivering behövs ej.

Den blommar inte första året ( kan göra det om man förkultiverar )... det är en bienn växt, dvs den självsår sig och återkommer.
Den kommer iaf att sätta vackra bladrosetter i år, och säkert bli ngr meter hög.

För att "säkra cirkeln" skulle jag även så den på samma plats nästa år, i maj... då har du en adlumia som återkommer år från år...

Är det den rosa eller vita du har frö till?
kattomanen
Tack för svaret. Jag har frön till den rosa, eller rättare sagt det är vad jag beställt. Är, tyvärr, ännu lite för kallt (läs hårt) att så där jag tänkt, men här är varmt och soligt idag, så snart kanske...

Kicki zon 5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon