Full version: Min petunia blommar
Kana
Knns som en kanske urljlig frga... men r det bra? Eller ska man ta bort blommorna? Kommer det nya blommor sen eller r det slut s att det inte blir ngot i balkongldorna? unsure.gif

K.
Ella
Nr blomman har vissnat s drar du av blomman. Du behver inte knipsa av stjlken utan du drar bara i blomman. Det kommer massvis med nya blommor och hela sommaren om jag minns rtt, men det var nstan 20 r sedan.

Jag har presis planterat fyra petunior och en campunala + lite murgrna i en hundkorg. Det blev s fint!

Ella
belle
Du skall ta bort hela blomstjlken fr att den skall orka blomma hela sommaren. Gr du inte det gr den i fr och orkar inte blomma mer eftersom all kraft gr till att bilda dem. Hoppas du frstr hur jag menar..allts man ser hur det blir en liten "klump" inne i blomman nr den har blommat ver, tag bort det!
Betty
Jag toppade tagetesarna nr de visade knoppar fr ett par veckor sen. Tnkte att plantorne inte skulle behva slsa kraft p en blomning redan nu, planterar ut i brjan av juni. De har redan ftt flera nya sm grenar och kommer att bli buskigare n om jag inte hade toppat dem. Petuniorna toppade jag samtidigt.
Toppa du bara, det blir nog jttefint i dina balkongldor i sommar! smile.gif
Ella
Hmmm, de petunior som jag sktte blommade hela sommaren och det var i schweiz s det var en lng sommar. Jag drog ju av bara blomman!

r det olika sorter som man skter p olika stt???

Ella
belle
Om du bara drar av blomman blir frkapseln kvar, och den tar kraft av plantan nr den vxer till sig. Detta gller "vanliga petunior". Million belles t ex behver man inte hlla p och ansa.
Ella
Kan vi vara verens om att man gr olika med olika sorter sen vilken du menar med vanlig petunia, det skriver du inte!

Jag tnker fr skerhets skull hra med handlaren dr jag kppte mina petunior hur man skall skta dem.

Sen har jag aldrig skrivit att man inte ska ansa petunior utan vi har bara olika metoder att gra samma sak med! Kanske funkar de olika metoderna lika bra till och med wink.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon