Full version: Min petunia blommar
Kana
Känns som en kanske urlöjlig fråga... men är det bra? Eller ska man ta bort blommorna? Kommer det nya blommor sen eller är det slut så att det inte blir något i balkonglådorna? unsure.gif

K.
Ella
När blomman har vissnat så drar du av blomman. Du behöver inte knipsa av stjälken utan du drar bara i blomman. Det kommer massvis med nya blommor och hela sommaren om jag minns rätt, men det var nästan 20 år sedan.

Jag har presis planterat fyra petunior och en campunala + lite murgröna i en hundkorg. Det blev så fint!

Ella
belle
Du skall ta bort hela blomstjälken för att den skall orka blomma hela sommaren. Gör du inte det går den i frö och orkar inte blomma mer eftersom all kraft går till att bilda dem. Hoppas du förstår hur jag menar..alltså man ser hur det blir en liten "klump" inne i blomman när den har blommat över, tag bort det!
Betty
Jag toppade tagetesarna när de visade knoppar för ett par veckor sen. Tänkte att plantorne inte skulle behöva slösa kraft på en blomning redan nu, planterar ut i början av juni. De har redan fått flera nya små grenar och kommer att bli buskigare än om jag inte hade toppat dem. Petuniorna toppade jag samtidigt.
Toppa du bara, det blir nog jättefint i dina balkonglådor i sommar! smile.gif
Ella
Hmmm, de petunior som jag skötte blommade hela sommaren och det var i schweiz så det var en lång sommar. Jag drog ju av bara blomman!

Är det olika sorter som man sköter på olika sätt???

Ella
belle
Om du bara drar av blomman blir frökapseln kvar, och den tar kraft av plantan när den växer till sig. Detta gäller "vanliga petunior". Million belles t ex behöver man inte hålla på och ansa.
Ella
Kan vi vara överens om att man gör olika med olika sorter sen vilken du menar med vanlig petunia, det skriver du inte!

Jag tänker för säkerhets skull höra med handlaren där jag köppte mina petunior hur man skall sköta dem.

Sen har jag aldrig skrivit att man inte ska ansa petunior utan vi har bara olika metoder att göra samma sak med! Kanske funkar de olika metoderna lika bra till och med wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon