Syrn ska allts st mot "gatan" till och hggmispeln innanfr mot tomten.
Vilken sorts hggmispel ska det vara. Vill ju inte att den framfr vxer frbi syrenen. Finns det ngon som breder ut sig mer n att vxa p hjden?
Hannele
04-05-2006, 14:33
CITAT (Lewen @ 04-05-2006, 13:22)
Vilken sorts hggmispel ska det vara.
Byt plats... Brhggmispel, Amelanchier alnifolia, kallad Saskatoon, blbrstrd har goda tbara br, gammal medicinvxt pland indianer.
sa, mlardalen zon 2
05-05-2006, 14:03
Hos mina frldrar finns en blandad hck med schersmin och hggmispel(amelanchier lamarckii tror jag det r) planterad lite i zick zack + 1st syren, och syrenen r pytteliten jmfrt med hggmispeln och schersminen. Hcken har funnits runt 15r.
Den lilla busken vid lyktstolpen r syrenen
Sommartorparn
05-05-2006, 16:45
Vad gller hggmisplar s finns det ganska mnga sorter och kloner och ven en viss namnfrbittring. Med tanke p att du vill ha den till en viss hjd s freslr jag att du kper e-planta, d har du strst chans att busken blir just sdan som du frvntar dig. De olika hggmisplarna skiljer sig i hjd och vxtstt, frn alnifolian som blir 2,5-3 meter till spicatan som kan bli ver 10 meter. S det har ju en viss betydelse fr slutresultatet vilken du vljer.
Jag vet inte om hjdvariationer finns p syrener ocks. Man ser ju ibland gamla syrener som r jttelika, men kanske de tar lngre tid p sig att n samma hjd som hggmispeln?
Ingo
08-05-2006, 16:13
Jag tror att det r stor risk att hggmispeln tar verhanden. Syren kan vara ganska lngsam i starten.