Lewen
Finns det någon som planterat dessa två i samma häck?

Blomningen skulle ju bli optimal om man säger så smile.gif

Funderar på att göra så här :

X X X X X X Häggmispel
X X X X X X Syrén

Skulle detta se bra ut efter några år?

Mvh
L
Hannele
Blanda buskar är det finaste.
Syren är väl längre? Den ska stå grön bakom på sommaren.

X__X__X__X__X__X _ Syrén
__X__X__X__X__X__X Häggmispel
Lewen
Ok,

Syrén ska alltså stå mot "gatan" till och häggmispeln innanför mot tomten.

Vilken sorts häggmispel ska det vara. Vill ju inte att den framför växer förbi syrenen. Finns det någon som breder ut sig mer än att växa på höjden?
Hannele
CITAT (Lewen @ 04-05-2006, 13:22)
Vilken sorts häggmispel ska det vara.

Byt plats... Bärhäggmispel, Amelanchier alnifolia, kallad Saskatoon, blåbärsträd har goda ätbara bär,
gammal medicinväxt pland indianer.

Åsa, mälardalen zon 2
Hos mina föräldrar finns en blandad häck med schersmin och häggmispel(amelanchier lamarckii tror jag det är) planterad lite i zick zack + 1st syren, och syrenen är pytteliten jämfört med häggmispeln och schersminen. Häcken har funnits runt 15år.

Den lilla busken vid lyktstolpen är syrenen

Sommartorparn
Vad gäller häggmisplar så finns det ganska många sorter och kloner och även en viss namnförbittring. Med tanke på att du vill ha den till en viss höjd så föreslår jag att du köper e-planta, då har du störst chans att busken blir just sådan som du förväntar dig. De olika häggmisplarna skiljer sig i höjd och växtsätt, från alnifolian som blir 2,5-3 meter till spicatan som kan bli över 10 meter. Så det har ju en viss betydelse för slutresultatet vilken du väljer.

http://www.eplanta.com/

Jag vet inte om höjdvariationer finns på syrener också. Man ser ju ibland gamla syrener som är jättelika, men kanske de tar längre tid på sig att nå samma höjd som häggmispeln?
Ingo
Jag tror att det är stor risk att häggmispeln tar överhanden. Syren kan vara ganska långsam i starten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon