yenny
Jag bara funderade lite... för jag har inte sådär jättestor erfarenhet av att köpa hoyor... men.. jag har i alla fall letat efter en kerrii albomarginata eller varieriata... och hittat en tjej som säljer.

Är 150 kr ett ok pris för en albomarigata?
och 300 för variegata?
(jag funderar på albomarginatan)
Linda_A
CITAT (yenny @ 04-05-2006, 12:11)
Jag bara funderade lite... för jag har inte sådär jättestor erfarenhet av att köpa hoyor... men.. jag har i alla fall letat efter en kerrii albomarginata eller varieriata... och hittat en tjej som säljer.

Är 150 kr ett ok pris för en albomarigata?
och 300 för variegata?
(jag funderar på albomarginatan)

Här kan du ju se vad de har hamnat på tradera.
http://www.tradera.com/search/imp.aspx?sea...nded=1&catid=31

Ang sånt så tycker jag väl att de är värt vad du kan tänka dig att betala. Dåligt svar kanske.. Men jag menar om du tycker att det är okej så är det ju det.

Vad är skillnaden mellan dem två då?
yenny
jag tycker kanske att 150 är ok.(för något som är svårt att hitta)
fast 300 är lite väl häftigt.

tja... själv så ser jag inte sådär jättestor skillnad... (nån annan som kanske vet?)
Men jag tror att det är mer gult i bladen på albomarigata och mer vitt på variegata.
Annars så tycker jag de är rätt så lika.
Annelie32
http://www.tradera.com/auction/aid_27886974

snacka om häftig
yenny
CITAT (Annelie32 @ 04-05-2006, 13:46)

jo det kan man säga blink.gif
pejori
jag är nog inte rätt person, men jag byter hellre, än köper/säljer.... smile.gif

men vill det sig, kan jag betala upp till fyra hundra spänn, för rätt sort.... laugh.gif ohmy.gif laugh.gif ohmy.gif
pejori
CITAT (Annelie32 @ 04-05-2006, 14:46)

det är väl ingen keerii???? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
finns ju inget som stämmer där ju???? huh.gif huh.gif
yenny
CITAT (pejori @ 04-05-2006, 20:47)
CITAT (Annelie32 @ 04-05-2006, 14:46)

det är väl ingen keerii???? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
finns ju inget som stämmer där ju???? huh.gif huh.gif

Den var fin... men jag tycker nog det var lite för lite hjärtform över det hela.
Emma_
Tycker jag med, bladen ser nästan ut som "fulblad" på vanliga kerrii, men färgen var snygg. tongue.gif

Emma
LadyGes
Det var jag som sålde en H.kerrii 'Yellow Splash' på Tradera - som ni kommenterar.
Det finns så olika nivåer av kunskap inom Hoya-samlandet så det kommer jag inte att kommentera överhuvudtaget. Var och en på sin nivå.
Vill berätta dock, att det ÄR en H.kerrii kultivar - vad folk än tycker/tror om fulblad, saknade likheter, eller vad folks nivå av kunskap än är. Googla för bilder och jämförelsematerial. Empiriska fakta är mer värt än annan kunskap i detta fall.
"finns inget som stämmer"
Antingen vet man vad saker är eller så får man fråga - bara man inte sitter med kommentarer som påminner om det urgamla svenska - "surt, sa räven".
Efter och under denna auktion, fick jag dussintals mail om från folk som plötsligt var min allra bästa vän, med någon liten halv beställning med det ena och det andra i växtväg- "och, så kan du ju slänga in en stickling av den där Hoya kerrii Yellow Splash' också bara för att jag vill vara snäll och stötta dig, köpa av dig"
Nå, jag vet dess värde - och dess äkthet.
Men istället för att kommentera så som ni har gjort här - varför inte kontakta mig och fråga? Jag svarar på alla frågor om det jag säljer!
Inte bra med kommentarer om fulblad, osv. ni vet ju inget om den - eller ens om mig?
kontakta mig gärna - snacka inte bara - ta reda på fakta genom mig!

hälsar LadyGes - fortfarande stolt ägare till Sveriges första H. kerrii 'Yellow Splash' fast nu finns det två!
Emma_
Ooops.. Jag vill bara säga att jag absolut inte tvekade på äktheten, jag tror visst att det är en kerrii.

Men enligt mitt tycke så anser jag fortfarande att färgen är snygg, men att bladen liknar blad som på vanliga kerrii har blivit lite för långa. Men det är ju så det ska vara, det tvekar jag inte på.

Det var bara en kommentar om personlig smak från min sida, och jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

Fortsätt vara stolt över din kerrii 'Yellow Splash', det tycker jag du gör fullständigt rätt i, för visst är den fin och unik.
yenny
Jag vil bara säga att jag håller med Emma_
Jag tveka inte alls på äktheten i hoyan, den var väldigt fin i färgen.
Men inte alls så hjärtformad som de andra kerrii jag sett.
Annelie32
CITAT (LadyGes @ 06-05-2006, 00:16)
Det var jag som sålde en H.kerrii 'Yellow Splash' på Tradera - som ni kommenterar.
Det finns så olika nivåer av kunskap inom Hoya-samlandet så det kommer jag inte att kommentera överhuvudtaget. Var och en på sin nivå.
Vill berätta dock, att det ÄR en H.kerrii kultivar - vad folk än tycker/tror om fulblad, saknade likheter, eller vad folks nivå av kunskap än är. Googla för bilder och jämförelsematerial. Empiriska fakta är mer värt än annan kunskap i detta fall.
"finns inget som stämmer"
Antingen vet man vad saker är eller så får man fråga - bara man inte sitter med kommentarer som påminner om det urgamla svenska - "surt, sa räven".
Efter och under denna auktion, fick jag dussintals mail om från folk som plötsligt var min allra bästa vän, med någon liten halv beställning med det ena och det andra i växtväg- "och, så kan du ju slänga in en stickling av den där Hoya kerrii Yellow Splash' också bara för att jag vill vara snäll och stötta dig, köpa av dig"
Nå, jag vet dess värde - och dess äkthet.
Men istället för att kommentera så som ni har gjort här - varför inte kontakta mig och fråga? Jag svarar på alla frågor om det jag säljer!
Inte bra med kommentarer om fulblad, osv. ni vet ju inget om den - eller ens om mig?
kontakta mig gärna - snacka inte bara - ta reda på fakta genom mig!

hälsar LadyGes - fortfarande stolt ägare till Sveriges första H. kerrii 'Yellow Splash' fast nu finns det två!

Går tyvärr inte att kontakta en person på Tradera som inte har uppe auktioner.

Sedan undrar jag förstås om du tänker sälja fler smile.gif
då den verkligen är läcker wub.gif
pejori
CITAT (Emma_ @ 06-05-2006, 01:28)
Ooops.. Jag vill bara säga att jag absolut inte tvekade på äktheten, jag tror visst att det är en kerrii.

Men enligt mitt tycke så anser jag fortfarande att färgen är snygg, men att bladen liknar blad som på vanliga kerrii har blivit lite för långa. Men det är ju så det ska vara, det tvekar jag inte på.

Det var bara en kommentar om personlig smak från min sida, och jag ber om ursäkt om du tog illa upp.

Fortsätt vara stolt över din kerrii 'Yellow Splash', det tycker jag du gör fullständigt rätt i, för visst är den fin och unik.

håller också med där smile.gif smile.gif
det är ingen som har betvivlat äktheten bara diskuterat utseendet på den. smile.gif smile.gif
om man nu TYCKER att det inte liknar en speciell hoya så är väl ett forum att lufta dom åsikterna helt rätt... smile.gif
det finns ingen anledning att ta illa vid sig av det...så är det på ett diskusionsforum smile.gif smile.gif
här är det åtskilliga som fått sina hoyor ifrågasatta.... smile.gif smile.gif
sitascorner
Vad man vill betala är upp till var och en, tycker jag.
H. kerrii 'Yellow Splash' lär finnas hos fler , har sett denna som ganska stor planta. Vet att fler kommer att ha denna planta inom kort, dock ej till försäljning.
yenny
CITAT (sitascorner @ 07-05-2006, 22:12)
Vad man vill betala är upp till var och en, tycker jag.

självklart är det upp till var och en!

Att jag undrade var för att jag är lite nyfiken på vad som är "normalt" pris.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon