Full version: fikon
malin72
Nu har jag bestämmt mig för att pröva fikon biggrin.gif
men var hittar jag dom och är det någon sort som är bättre än andra unsure.gif
hoppas ju på att få lite utomlands känsla, att få plocka från trädet och äta wub.gif wub.gif
prisförslag mm
jegi
Brown Turkey och Bornholm är såna som ska vara lite härdigare. Om du planterar på friland så räkna med att den kommer att frysa ned och sen kommer ev frukt sannolikt inte hinna mogna ordentligt.
I växthus är det ju en annan sak förstås.
malin72
var finns dom att köpa då?
malin72
Är det inte någon som vet var jag kan hitta fikon planta att köpa runt stockholms trakten sad.gif sad.gif
Alexander-VG-zon3
http://www.drakenius.se/Fikon.asp
där kan man beställa wub.gif
malin72
tack för svaret smile.gif finns det inte på något av alla våra ställen att köpa direkt skulle gärna titta lite på dom rolleyes.gif
Tsambiko
Hej,

Jag köpte mitt fikon hos Ulriksdals Slottsträdgård, Rappnes ställe,
Solna förra sommaren.

Hoppas att du hittar.

Mvh Lena
malin72
åh vad roligt kommer du ihåg vad den kostade??? hur har det gått för dig hur har du den??? unsure.gif unsure.gif
Tsambiko
Hej Malin, jag kommer inte ihåg exakt vad det kostade, typ 179:-, däromkring.
Jo, jag har det kvar, det överlevde vintern inomhus i lägenhetsvärme.
Det är ganska litet, men det kommer nya blad.

Jag vill i allafall råda dig att åka dit för ett besök, för det är ett underbart ställe. Det är fortfarande tidigt på säsongen, men de har ett väldigt stort sortiment. Jag är i allafall såld på det stället, kan gå där i timmar (om inte maken är med).
Hoppas att du hittar något

Mvh
Lena
andreas i uppsala
som många sagt så är Bornholm och brown Turkey helt okej. Man kan hitta dem i nästan varje plantskola eftersom Brown Turkey tillsammans med "spanskt fikon" är de vanligaste sorterna som säljs i Sverige.

Håller själv på att testa 3-4 olika sorters fikon (bl.a Örnsköldsviksfikon) och alla har visat sig mer eller mindre härdiga här i min Uppsala-trädgård
malin72
Tsambiko!!!
jo jag ska ta mig dit UTAN barn rolleyes.gif rolleyes.gif

andreas i uppsala!!!!! det låter kul...3-4 olika sorter berätta gärna senare vilka som gick bäst wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon