catlady
Vi lägger våra torkade chilifrukter tillsammans med en jättestark "tricolore"-kryddblandning vi köpte i Italien (torkade vitlöksskivor, chili och paprika) i olivolja, låter stå i några veckor - och häller sedan generöst över pizzorna. Mycket onyttigt, men helsmarrigt - och mindre svenskt! smile.gif
Gåsis
wub.gif wub.gif wub.gif Såna åt jag massor av i prag, just med jättegod olja på. Mozarella, lufttorkad skinka - mmmm wub.gif Olivolja är väl nyttigt? Fast jag gick upp ett kilo på en vecka wacko.gif

/Åsa
*Felix matte*
Olivolja är väl inte onyttig...
Mozarella älskar jag.. allrasomgodast i pannbiffar.. lagom halvsmält wub.gif
LadyG
CITAT (Gåsis @ 04-05-2006, 23:45)
Olivolja är väl nyttigt? Fast jag gick upp ett kilo på en vecka wacko.gif

/Åsa

Olivolja innehåller 100% fett, alltså mer än smör och margarin. 100g olivolja = 3 700kJ (900 kcal), dvs strax över en deciliter olja täcker ungefär en tredjedel av det dagliga dagsbehovet hos en medelålders man som inte tränar eller strax under halva energibehovet på en dag för en medelålders kvinna som inte tränar.

Det är bara nyttigt på det viset att det innehåller antioxidanter och E-vitamin. Dessutom är olivolja rik på nyttiga fetter som kroppen behöver. Men bara i små mängder.
ullislerum
jag tycker att det ärgott med smulad fetaost på oxå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon