Full version: Salvia och Kattmynta
catlady
När är det dags att nypa av på salvian? Har små 5-10 cm höga skott med 4-6 blad förutom de små hjärtbladen, och vill gärna att de ska "buska" till sig.

Och så kattmyntan; Har ni någon uppfattning om när man kan introducera de små växterna för katterna utan att de äter upp/rullar sig över dem tills de är förstörda? Några tips? Min kattmynta är tre små skott med 4-6 blad, och jag räknar med att katterna kommer sköta "avnypningen".
noora
Du kan nypa av översta bladparet på salvian redan nu om du vill. Om du kollar noga ska det finnas små "ögon" eller skott på väg vid bladfästet för det näst översta bladparet. Salvian kommer att grena sig själv så småningom även om du inte toppar den, men toppning tvingar den att grena sig på en gång. Jag toppar unga örtplantor "vid behov", dvs om jag vill ha ett par salviablad i maten så plockar jag en topp.

Toppar man den för mycket får man inga blommor på salvian. Det kan vara både bra och dåligt, beroende på om man vill ha blommor eller inte smile.gif
catlady
Ok! Då blir det till att laga något smarrigt med lite salvia snart. Några tips?
noora
Färsk salvia passar bra i såser, och såsen ska gärna ha lite fett i sig. En ljus gräddsås med salvia passar väldigt bra till kyckling eller fläskkött, och salvia tillsammans med lite timjan och rosmarin är en trevlig kombination i tomatsåser till "medelhavsmat" (italienskt, grekiskt osv). Salvia är ganska drygt, så det räcker medd ett par-tre blad till en sås på 0,5 liter. Jag brukar även ha salvia i ört-te, men då blandar jag oftast med andra örter som t.ex. mynta.
catlady
Det låter så gott när du skriver! Det blir nog lite medelhavsinspirerat idag med solen gassande från en klarblå himmel... biggrin.gif
cicada
Jag brukar även använda torkad salvia som rökelse, då salvia blancoana. Den kan vara lite svår att få igång glöden, men tar sig efter ett tag. Luktar sött och mycket....myten säger att det skulle föra ut onda andar, men själv tycker jag bara att det luktar gott.
catlady
Det där hade jag också tänkt göra, men när salvian blivit lite större! Hur torkar man den bäst? smile.gif
noora
Plocka bladen var för sig (eller klipp av hela kvistar och plocka loss bladen) och lägg dem i ett lager på flata korgar, tidningspapper eller något annat som "andas" nånstans där det är rumsvarmt och luftigt men skyddat från ljus. När de är "krispiga" och går att smula eller bryta sönder är de torra. Då ska man lägga dem i en lufttät burk.

Man kan plocka hela kvistar och hänga upp och ner, men stjälkarna är så tjocka att de tar lång tid att torka. Det är bättre ju snabbare man lyckas torka bladen.
catlady
Ok, när min salvia har växt till sig så ska jag försöka mig på det där! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon