Full version: Är det bara Hoyor...
Tezzla
...som diskuteras på detta forum? Det verkar nästan så.
norpydorp
hm...det är väl fritt fram och fråga vad man vill här på krukväxter som handlar om krukväxter.
I mitt fall är det mest hoyor ja men nåt annat kan ju slinka med imellanåt smile.gif
Carex
det tenderar att bli mkt hoyor, men självklart är det till för allt krukväxtaktigt. Ibland när man tittar in här på vintern tänker man, herregud har folk inget annat än hoyor? tongue.gif
morellen
Det är väl för att vi hoyagalningar är så flitiga på att skriva om dem ÖVERALLT *s*
Linda_A
CITAT (Tezzla @ 04-05-2006, 16:28)
...som diskuteras på detta forum? Det verkar nästan så.

Avundsjuk eller? *S*

Alla kan ju inte förstå det underbara med hoyor. laugh.gif laugh.gif

Nej men seriöst så pratas det en del om orkidéer, bladkaktusar och hibiuskus med.

Sen att de trådarna inte bli lika långa det har jag ingen anning. Kanske inte finns lika mycket at prata om? tongue.gif
Alexander-VG-zon3
jag tycker det pratas om allt möligt bara i iblan kan det vara mycket hoyor .
det sprider sig wub.gif
catlady
Ja... jag kan bara undra igen: Vad är det som är så speciellt med hoyor? Är det så att alla ni redan vet allt om krukväxter och har blivit blasé på det mesta nu, så hoyor är det enda kvar värt att prata om? blink.gif
LadyG
Jag dammsuger forumet efter information om Hoyor, eftersom jag är "nybiten" smile.gif

Så för min del kan det inte pratas nog om hoya, alla olika sorter och hur de sköts, hur man får dem att blomma och vilka som trivs i vilka lägen osv. Allt sånt är underbart att läsa om, och en del kan man ta till sig och använda själv.

Två av mina hoyor har börjat blomma tack vare goda råd och tips härifrån wub.gif
catlady
Jag måste snart ta en bild och posta den här för att kolla om det jag har hängande här i fönstret kanske är en hoya... Kanske blir jag också biten!
LadyG
Så fort man känner doften av en blommande hoya är man fast, den är underbar. Då vill man ha fler, blommande så klart wub.gif

Sen gör det ju inte ont att de är vackra att titta på också smile.gif
norpydorp
CITAT (catlady @ 04-05-2006, 19:55)
Ja... jag kan bara undra igen: Vad är det som är så speciellt med hoyor? Är det så att alla ni redan vet allt om krukväxter och har blivit blasé på det mesta nu, så hoyor är det enda kvar värt att prata om? blink.gif

vill ju bara säga att man kan ju alltid hoppa över det man inte är intresserad av tongue.gif
Bessie
Det är bara för att hoyafalangen är pratiga typer som inte förstår vad som menas med OT. tongue.gif

Vi andra som inte är hoyabitna ännu (jag tycker egentligen att det är ganska kul att gammaldags krukväxter blir inne igen, såg åtminstone tre sorters hoya och doftranka senaste gången jag var på supermarketen i stället för de vanliga lessna kantdracenorna) får hitta på annat att prata om. Fast just i dag hade det nog kunnat vara trevligt att ha en blommande och doftande krukväxt hemma, våren i naturen tar så lång tid på sig och ute i stan luktar det så äckligt av damm.

En av de grejer jag lärt mig av att umgås på internet är att andra användare a) inte har nån skyldighet att prata om sånt som man själv finner intressant, b) att det är ohövligt att förvänta sig att de ska bete sig som ens personliga forskarstab, och c) att man själv i andras ögon har minst lika vrickade åsikter som man själv tycker att de har. (Okej, ni fick två på köpet.) Ingen är tankeläsare, och Internet är fullt demokratiskt. Alla får prata om såna krukväxtgrejer de tycker är intressanta, odlare som inte tycker att det är så spännande med hoya med samma rätt som hoyatyperna. Vill man se en tråd om till exempel saintpaulior eller pelargoner som ju båda har stora fanklubbar är det bara att sätta igång en, man behöver inte vänta tills man har femtielvatusen poster på odla eller har skaffat sig en fräck signatur. (Inte för att jag förstår varför nån skulle vilja snacka saintpaulior -- ska nu gå och gräva fram den gamla tråden med hatkrukväxter...) laugh.gif

Icke hoya-relaterad krukväxtinformation: Mitt blivande kaffeträd har grenat sig för första gången utan att jag gjort nånting, yes! Kanske jag nån gång får rosta självplockat kaffe.

Och så antar jag att alla svenskar vet att man inte ska ta fulla finnar på så stort allvar. tongue.gif
Tezzla
Så doftranka är en Hoya? unsure.gif verkligen? I så fall så är ju jag omedvetet "hoyanist" ju! tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tezzla @ 04-05-2006, 21:34)
Så doftranka är en Hoya? unsure.gif verkligen? I så fall så är ju jag omedvetet "hoyanist" ju! tongue.gif

doftranka är ingen hoya men dom är släkt wub.gif
Linda_A
CITAT (Bessie @ 04-05-2006, 21:23)
Det är bara för att hoyafalangen är pratiga typer som inte förstår vad som menas med OT. tongue.gif

Vi andra som inte är hoyabitna ännu (jag tycker egentligen att det är ganska kul att gammaldags krukväxter blir inne igen, såg åtminstone tre sorters hoya och doftranka senaste gången jag var på supermarketen i stället för de vanliga lessna kantdracenorna) får hitta på annat att prata om. Fast just i dag hade det nog kunnat vara trevligt att ha en blommande och doftande krukväxt hemma, våren i naturen tar så lång tid på sig och ute i stan luktar det så äckligt av damm.

En av de grejer jag lärt mig av att umgås på internet är att andra användare a) inte har nån skyldighet att prata om sånt som man själv finner intressant, b) att det är ohövligt att förvänta sig att de ska bete sig som ens personliga forskarstab, och c) att man själv i andras ögon har minst lika vrickade åsikter som man själv tycker att de har. (Okej, ni fick två på köpet.) Ingen är tankeläsare, och Internet är fullt demokratiskt. Alla får prata om såna krukväxtgrejer de tycker är intressanta, odlare som inte tycker att det är så spännande med hoya med samma rätt som hoyatyperna. Vill man se en tråd om till exempel saintpaulior eller pelargoner som ju båda har stora fanklubbar är det bara att sätta igång en, man behöver inte vänta tills man har femtielvatusen poster på odla eller har skaffat sig en fräck signatur. (Inte för att jag förstår varför nån skulle vilja snacka saintpaulior -- ska nu gå och gräva fram den gamla tråden med hatkrukväxter...) laugh.gif

Icke hoya-relaterad krukväxtinformation: Mitt blivande kaffeträd har grenat sig för första gången utan att jag gjort nånting, yes! Kanske jag nån gång får rosta självplockat kaffe.

Och så antar jag att alla svenskar vet att man inte ska ta fulla finnar på så stort allvar. tongue.gif

HAHA!! Så hemska är vi inte faktiskt. laugh.gif laugh.gif

Jag kan bara tyda denna tråden på ett sätt. NI är avundsjuka. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
GoSatta
måste säga att jag håller med lite grann, senaste tiden ha det varit otroligt mycket hoya trådar med det är väl upp till oss andra att skapa andra trådar som motvikt då smile.gif

Asclepiadaceae är ju den bästa växt familjen men det finns ju so otroligt mycket mer än bara hoyor där wink.gif
pejori
kan vi hjälpa att vi är så galna...att vi till och med pratar hoyor i sömnen? laugh.gif laugh.gif
en hoyagalning tar alla tifällen till att få berätta om sina älsklingar....överallt och mycket laugh.gif laugh.gif laugh.gif
så hoyatrådar blir aldrig kortvariga.... laugh.gif laugh.gif wub.gif
catlady
Det är faktiskt lite fantastiskt att man kan debattera hoya-intresset i all evighet!
Som om det var en valfråga nästan... wink.gif tongue.gif smile.gif
LadyG
Det tillkommer ju nya stollar med frågor och funderingar hela tiden också, det måste ju ge debatten ny näring också antar jag smile.gif
Linda_A
En tanke många av er som klagar, varför startar ni inte trådar om era växter istället för
att "hoyafolket-kan-inte-vara-tysta-synd-om-oss-trådar-. biggrin.gif biggrin.gif

pejori:
Blue_Jean
CITAT (LadyG @ 05-05-2006, 14:43)
Det tillkommer ju nya stollar med frågor och funderingar hela tiden också, det måste ju ge debatten ny näring också antar jag smile.gif

och här är en ny stolle biggrin.gif har i och för sig än så länge bara 5-6 stycken, men det kommer mera...när ekonomin tillåter rolleyes.gif jag tycker att det är roligt med alla hoya-trådar, speciellt bildtråden..många av frågorna är dessutom såna som man själv funderat över...

ha, linda_a har en poäng där... kan det inte bildas en våga-vägra-hoya tråd för de som än så länge står emot? smile.gif
Tezzla
Trådstartaren här!

Jag är alldeles ny på detta forum och jag skrev inte mitt inlägg för att klaga på er "Hoyanister". Jag scrollade bara bakåt i inläggslistan och såg att majoriteten av alla inlägg handlade om Hoyor. Därför blev jag förbryllad.
LadyG
CITAT (Blue_Jean @ 05-05-2006, 15:59)
CITAT (LadyG @ 05-05-2006, 14:43)

och här är en ny stolle biggrin.gif har i och för sig än så länge bara 5-6 stycken, men det kommer mera...när ekonomin tillåter rolleyes.gif jag tycker att det är roligt med alla hoya-trådar, speciellt bildtråden..många av frågorna är dessutom såna som man själv funderat över...

ha, linda_a har en poäng där... kan det inte bildas en våga-vägra-hoya tråd för de som än så länge står emot? smile.gif

Jag är själv nybliven stolle så jag är inne i varenda tråd som ser ut att kunna öka mina kunskaper smile.gif
LadyG
CITAT (Tezzla @ 05-05-2006, 16:20)
Trådstartaren här!

Jag är alldeles ny på detta forum och jag skrev inte mitt inlägg för att klaga på er "Hoyanister". Jag scrollade bara bakåt i inläggslistan och såg att majoriteten av alla inlägg handlade om Hoyor. Därför blev jag förbryllad.

Jag tyckte inte du lät klagande heller, bara förvånad smile.gif

"Hoyanister" var ett bra namn, är det det man blir när man får hoya-noja? biggrin.gif
catlady
Ja, det var väl ingen som uppfattade det som klagande? Förundran bara blink.gif
Emma_
Om ni inte vill bli hoyabitna ska ni avlägsna er från detta forum så fort som möjligt, det är livsfarligt!
För ett halvår sedan visste jag inte ens vad en hoya var, och nu står det ett 50-tal olika små sticklingar här hemma och tittar på mig och säger att de vill ha fler kompisar. Först gillade jag bara småbladiga, sen blev det alla med vackra blad, och nu vill jag har allt utom compactor. Fast jag måste säga att mina gamla fördomar om dem börjar lämna mig. tongue.gif Har alltid tyckt att det ser ut som att de har ohyra eller är missbildade pga de ihopskrynklade bladen. laugh.gif

Nåväl.. ni märker: En ny hoyagalning är född. rolleyes.gif

Emma
pejori
CITAT (Emma_ @ 05-05-2006, 17:54)
Om ni inte vill bli hoyabitna ska ni avlägsna er från detta forum så fort som möjligt, det är livsfarligt!
För ett halvår sedan visste jag inte ens vad en hoya var, och nu står det ett 50-tal olika små sticklingar här hemma och tittar på mig och säger att de vill ha fler kompisar. Först gillade jag bara småbladiga, sen blev det alla med vackra blad, och nu vill jag har allt utom compactor. Fast jag måste säga att mina gamla fördomar om dem börjar lämna mig. tongue.gif Har alltid tyckt att det ser ut som att de har ohyra eller är missbildade pga de ihopskrynklade bladen. laugh.gif

Nåväl.. ni märker: En ny hoyagalning är född. rolleyes.gif

Emma

OOO...a newborn baby!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
en ny hoyaidiot är född....och flera blir dom liksom hoyorna i fönstren laugh.gif laugh.gif
yenny
Jag måste hålla med... lämna genast detta forum om ni inte vill bli fast...
Det är helt livsfarligt och kan nog bli dyrt i längden också.
(om man nu inte har hittat hit och lyckas byta till sej och även få sticklingar av dessa underbara människor wub.gif )

jag har också på hyffsat kort tid lyckats få 33 sticklingar.

Har bara en än så länge som är en riktig planta och det är en bella.
Men när sommaren är slut skulle jag kunna tänka mej att det börjar se riktigt fullt ut här biggrin.gif

(vi bara måste hitta en lähgenhet med större platts och flera fönster)
Linda_A
Yenny: kan bara hålla med. Behöver mera fönster. Vem klarar sig på 3 enkel fönster??? biggrin.gif biggrin.gif

Tur att jag snart har två hyllor i alla fall. wink.gif
yenny
CITAT (Linda_A @ 05-05-2006, 19:06)
Yenny: kan bara hålla med. Behöver mera fönster. Vem klarar sig på 3 enkel fönster??? biggrin.gif biggrin.gif

Tur att jag snart har två hyllor i alla fall. wink.gif

och jag som har hela 4 fönster att ha hoyor i .. va klagar jag för biggrin.gif
Fast jag har en sambo som hela tiden är på mej och säger at det skall se snyggt ut också sleep.gif fast han har lovat att om vi får tag på den där lägenheten vi vill ha så skall jag få en hylla att ställa framför ett fönster och lysrör också som jag kan odla blommor under wub.gif
Linda_A
Yenny: Din kanske är släkt med min? wink.gif De har lite dålig syn, vad är snyggare än hoyor?? biggrin.gif biggrin.gif

(fast låt han inte läsa detta om han ska köra till dig blomsterlandet. *S*)
yenny
CITAT (Linda_A @ 05-05-2006, 19:21)
Yenny: Din kanske är släkt med min? wink.gif De har lite dålig syn, vad är snyggare än hoyor?? biggrin.gif biggrin.gif

(fast låt han inte läsa detta om han ska köra till dig blomsterlandet. *S*)

He he...nä.. det får han garanterat inte göra *fniss*

(Han pratade idag själv om att åka till uppsala för att köpa nån bildel på någon skrot där... så det blir nog uppsala en vacker dag biggrin.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon