Hannele
SVT2 byggde en innergård med pallkrageodling, potatis.
Söderläge kommer att visa mer nästa vecka.

Hannele
Dom klär pallkragarna innuti med fiberduk i Söderläge.
Betty
Missade programmet. Varför gjorde de så?
noora
Jag tror att dom sa nåt om att hålla kvar jorden.
Hannele
CITAT (noora @ 12-05-2006, 10:23)
Jag tror att dom sa nåt om att hålla kvar jorden.

Ja, fiberduk håller kvar jorden (rinner inte ut nertill),
och fiberduk släpper ut vatten, så det är nog bra.
DOm fäste fiberduken med häftmaskin.
Pirum
Ja, vi hade fiberduk i en pallkrage med potäter förra året, blev finfint smile.gif Eller en, vi hade två pallkragar på hög alltså.

Attans, missade Söderläge, och jag som ville se på potatis... sad.gif smile.gif

Tillägg : Fast nu såg jag att de hade en liten sida om potatis. Där tipsar de bland annat om föjande sorter :

Försommarpotatis
Arielle Fast, gul
Linzer Delikatesse Fast, vit
Ditta Fast, gul

Sommarpotatis
Fontane Mjölig, gul
Blå congo Mjölig, blå

Sensommarpotatis
Mandel Mjölig, gul
Saxon Fast, vit

Alltså. Säkert bra potäter. Men folk kommer att få leta sig fördärvade efter dem, de enklaste att hitta som sättisar av ovanstående är väl Mandel, följt av Blå Kongo. Men de övriga? Var hittar man dem? Tillägg : Gissar att Weibulls säljer några/alla av dem.

Skulle vara intressant att studera vilka sorter som göre sig bäst i pallkragar förresten. Jämfört med friland alltså. Man skulle ju kunna tänka sig att sorter med hög knölsättning inte är så bra i en låg pallkrage iaf.
Betty
CITAT (Pirum @ 16-05-2006, 10:56)
Ja, vi hade fiberduk i en pallkrage med potäter förra året, blev finfint smile.gif Eller en, vi hade två pallkragar på hög alltså.

Attans, missade Söderläge, och jag som ville se på potatis... sad.gif smile.gif

Jag har odlat potatis i hink de senaste åren men i år hade jag tänkt sätta potatis i pallkrage för första gången. Hur många potatisar ska jag ha i en vanlig eurokrage, 80x120 cm?
Pirum
Vi satte 8 i år, men det går nog att trycka i fler (men då blir det trångt). Några säger väl att man ska ha färre också, 6st då antagligen. Vi sätter potäterna rätt djupt i 1 pallkrage, sen efterhand som vi kupar så slänger vi till en pallkrage till ovanpå.

Jag har bara 1 års erfarenhet av potatis i pallkrage, kanske är 8st för mycket egentligen.
Betty
OK, jag har 15 förgrodda pottisar som ska sättas snart, bara det blir lite varmare. Det får nog bli två kragar då med potatis. Vad har du för sorts jord till dina, påsjord, egen blandning?
Pirum
I pallkragen vill jag INTE rensa ogräs osv, så jag har "köpejord" där. Minns jag rätt hade jag nog 50% "planteringsjord" och 50% "kogödsel" till att börja med. Till en början täckt även på ovansidan jorden med fiberduk, för att skydda mot frost och ogräs i den mån sådant virvlar kring. Sen dödar ju potatisen allt ogräs när den kommit igång att växa på allvar.

Sen när jag slängde på mer jord efterhand potatisen växte så var det nog bara "kogödsel". Det man köper på exv Bauhaus är ju ändå mestadels torv, så "kogödslet" blir inte för starkt. Vi fick iaf tokperfekta potatisar i pallkragen förra året, så vi gör ungefär likadant i år.

Här är en Hamlet skördad i pallkrage förra året:

Åtminstone tror jag bilden är från pallkragen...kan kanske vara hink också. Hamleten på friland blev iaf skorvig och rätt eländig hos oss i lerjorden.
Betty
OK, då ska jag göra som du gjorde, tack för tipsen! smile.gif
Pirum
Men vänta lite på om de andra har bättre råd, finns ju folk här som odlat i pallkrage många år, det kanske bara var slumpen att det funkade för mig förra året smile.gif
Ingrid på Västkusten
Halloj,

Odlar man direkt på stengård så måste man verkeligen hålla fast jorden. dammduk funkar också bra :-)
Pirum
Här är några potatisar jag planterade i slutet av april. Tror jag. Datumet undflyr mig. Franska Marine, franska Josephine (fransk sparris), franska Cherie (små röda), Blå Kongo och Swift (tidig brittisk). Samt en Mandel som inte verkar må så bra. Kanske gick nattfrosten åt den för hårt.

Pallkrage med 8 potatisplantor

Stor skillnad mellan hur de växer. Jag har även potatis i ett växthus, och där är skilladerna mindre - de flesta växer bra även om Mandel växer långsammare. (Måste blivit nåt fel på mandelpotatisen i pallkragen ovan)
Pirum
En vecka senare (4 juni):

Nu har som synes även mandelpotatisen kommit upp en bit smile.gif

Under veckan sen 4 juni har det fortsatt växa såklart, men har inga bilder än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon