andersen
visum till Sverige

Jag tycker att det är fel. Det är inte demokratiskt att skicka självmordsbombare mot kvinnor och barn i bussköer, om dom kommer hit så borde dom ställas till svars för sina handlingar, ev avvisas till Israel om dom vill ha dom.
Pirum
USA har ju bombat kvinnor och barn och bröllop och tusan vet allt, men Bush fick ju ändå komma hit för några år sedan.

Tror nog att dialog kan vara lämpligt, åtminstone så länge det inte handlar om de värsta knäppskallarna. Som jag fattar det så är detta en vald politisk representant, inte en galen bombare själv.
andersen
Pirum, Bush borde inte heller få komma hit. Vad har det med saken ett göra om det är en politiskt vald representant? det finns många sådana och har funnis många sådana, men dom är inte rumsrena endå och bär del i mycket våld och död. I fallet hamas så är det inget tvivel om att det politiska styret står bakom självmordsbombarna, dom tar tex på sig självmordsdåd helt öppet, har du tillgång till LBC på parabol 26.0°E så är det mycket bra information på den kanalen.
Gossen Ruda
Tycker inte det är så mycket att tjafsa om, han är ju inte officiellt inbjuden. Undrar om inte bojkotten av Hamas skadar mer än den gör nytta, nu förstärks nog deras stöd bland palestinierna. Det finns inget som svetsar ihop ett folk mer än ett yttre hot.

Grunden till hela konflikten är trots allt Israels bildande och fördrivningen av miljoner palestinier. Sen hålls den igång av styvnackade judar och fanatiska araber. Det kommer ALDRIG att bli lugnt i området om inte det ena eller båda folken utrotas, t.ex. genom en lämpligt placerad kärnladdning. Möjligen kanske om man lyckades utrota alla religioner men då tror jag nog föregående scenario är troligare.
LadyG
Hamas har genomfört ett 60-tal självmordsbombningar mot Israel sedan år 2000 som har skördat hundratals civila dödsoffer. Dessutom fastslår Hamas stadgar att Israel ska utplånas.

Men vad kallas det när Israeliska stridvagnar beskjuter civila mål urskiljningslöst, artilleri och flyg angriper godtyckligt och soldater angriper dem de får se utan att ta reda på om de verkligen är terrorister eller ej?

Nä, både Palestina och Israel borde bojkottas ordentligt. De är lika goda kålsupare båda två.
AnitaO
Rätt eller fel går ju alltid att diskutera, men så länge det inte strider mot någon svensk lagstiftning så kan jag inte se på vilka grunder man ska kunna neka honom visum.

Skillnad hade det varit om han hade varit inbjuden av vår regering.

Tror tyvärr att vi har betydligt farligare individer än honom som tassar omkring på våra gator och torg.
Pirum
Kan visserligen förstå att Frankrike är lite sura, de sade ju först nej till den här jeppen, men eftersom Sverige sade ja så får han komma in i alla andra Schengenanslutna länder också. Menmen, Frankrike får väl i sådana fall skylla sig själva, passar inte galoscherna så får de väl gå ur EU tongue.gif

Rättelse : det var visst inte samma jeppe, det var en annan som fick visum till Sverige. Men han kan resa även till Frankrike, som sagt.
AnitaO
CITAT (Pirum @ 05-05-2006, 08:36)
Kan visserligen förstå att Frankrike är lite sura, de sade ju först nej till den här jeppen, men eftersom Sverige sade ja så får han komma in i alla andra Schengenanslutna länder också. Menmen, Frankrike får väl i sådana fall skylla sig själva, passar inte galoscherna så får de väl gå ur EU tongue.gif

Ja, det är ju lite sent att komma nu och beklaga sig över reglerna.
Har Sverige följt Schengens regler så får fransmännen stoppa in en baugett i munnen och hålla tyst rolleyes.gif tongue.gif
KURT
Den som är värd för mötet med hamas delegaten i Malmö är ju förövrigt Mamös ledande centerpartist (Bassem Nasr). Så det verkar ju alltså råda koncensus över blockgränserna om att det inte fungerar att isolera en demokratiskt vald regering från att resa. Sedan behöver man ju inte ha officella regerings kontakter med hamas (och det skall man ju inte heller ha). I detta fallet skall ju bara hamas representanten träffa företrädare för centerpartiet och deta i en konferens i Malmö.

Hade man förbjudit inresa så hade säker bara centerpartiet klagat på diskriminering av en lagligt vald regering.
Farbror Blå
Tveksamt fall detta.. är nog frestad att tycka att man ska följa den internationella linjen att inte ta emot eller ha diplomatiska kontakter med Hamas.
Hamas är löjliga, tycker jag, dom måste ta emot pengar av Israel för att kunna betala ut lönerna i Palestina.

Hur kan dom ta emot pengar från en stat som dom inte erkänner finns??
KURT
CITAT (Farbror Blå @ 05-05-2006, 09:50)
Tveksamt fall detta.. är nog frestad att tycka att man ska följa den internationella linjen att inte ta emot eller ha diplomatiska kontakter med Hamas.
Hamas är löjliga, tycker jag, dom måste ta emot pengar av Israel för att kunna betala ut lönerna i Palestina.

Hur kan dom ta emot pengar från en stat som dom inte erkänner finns??

De har ju inget val, pengarna från Israel är b l a tullinkomster. Det är ju Israel som sköter alla externa gränser (utom endel av gränsen mot Egypten). Det är ju inte så att Israel skänker pengar, Israel fungerar bara som mellanhand för inkomster till den palestinska staten.
Farbror Blå
Jo , det vet jag, men i alla fall.
Sen tycker jag att båda staterna skulle ligga under samma diplomatiska kyla tills dom lär sej att acceptera varandra.
Israels landpolitik är helt förkastlig och deras murbygge en skam.
Pirum
Därför att Israel, som ju är ockupationsmakt, i praktiken tvingar dem. Skatt från vinster i ockuperade områden (Jaffa-apelsiner etc) omdistribueras till LITEN DEL tillbaks till palestinier, exv. Palestina tillåts inte heller ha ett fritt bankväsende. Men, jag är inte speciellt kunnig om detta, så säger hellre för lite än för mycket.

På SVT kan man idag läsa :
EU försöker finna vägar att hjälpa
Palestinska myndigheten med utgifter
för hälsovård och utbildning, samti-
digt som USA agerar för att hindra all
hjälp till palestinierna.

USA eftersträvar en total kollaps för
den Palestinska myndigheten medan EU
vill bygga upp president Mahmud Abbas
ställning. Det framgår av dokument och
uttalanden som Reuters sammanställt.

Jag tycker det är mycket cyniskt, närapå utpressning, att använda sjuka och barn som "vapen" i motståndet mot Hamas. Det är givetvis ok att motarbeta främmande regimer man inte tycker om, tänk exv på bojkotten av Sydafrika, men då är det bättre att begränsa vapen, mercedesar, etc, som inte direkt slår mot de svagaste. Sverige gav under många år mycket stöd till ANC, trots att organisationen var terroristklassad av Sydafrika och USA.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon