Full version: så passionsblomma?
humla
Jag har sått passionsblomma (köpte frön), men de vill inte gro! Är det någon här som sått passionsblomma med bra resultat? Hur länge ska man vänta? Jag har väntat ca 1 månad och börjar tröttna... Men det vore så kul att ha egna passionsblommor.

MVH/Elin
rosita
Jag sådde ett frö från en frukt förra våren och det tog lång tid för den att gro, men minns inte hur lång tid. 1 månad verkar lite länge... wub.gif
När den väl började växa gick det fort, under sommaren växte den ca 2½ m och blommade med 2 blommor. Jag har lyckats övervintra den, så jag hoppas den blommar i sommar också. biggrin.gif

ansan
som jag skrivit fler gånger på det här forumet så sådde jag mina passionsfrön i februari. De har fortfarande inte grott. Det lär aldrig ske......
Betty
Passionsblomma ska helst direktsås, har man inte färska fröer så kan det hjälpa att blötlägga eller fila försiktigt på fröerna.
humla
Tack för svar!

rosita: hoppas din passionsblomma blir riktigt fin i sommar!
Scout
Gör som jag: Köp en frukt på ica, få bort fruktköttet från ett antal frön. plantera i såjord i miniväxthus i fönstret. Det tog bara två veckor. De är inte mer än en dm höga än men de verkar arta sig bra. De blev hur många som helst, får nog slänga en massa för jag har inte plats. Svider lite i hjärtat att döda dem.
lissa
Passionsblomman är väldigt nyckfull och kan ta väldigt lång tid på sig. Dom jäg sådde i höstas har just kommit upp. Jag blev tipsad av en kompis som hade väntat 1 år, hon sa att om jag hade sått i en kruka så skulle jag inte sätta något annat där pg.a att dom kan ta lång tid. Jag hade gett upp hoppet om att dom skulle gro, men lät krukorna stå ,Nu när dom väl har kommit så växer dom snabbt.
Vet att det låter som en amsaga men lovar att det är sant smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon