|
Jag har fått en Änglatrumpet i pressent av min granne och har inte en susning om hur man bär sig åt. Jag har försökt att hålla mig från Änglar men man kan ju inte tacka nej till "fådda blommor". Stor kruka, mycket näring och mycket vatten har jag förstått.....men sen då? Ska jag bara låta den växa på och vänta på det omtalade Y:et? Ska jag nypa bort det som kommer i bladvecken? Det ser ut som om något ganska långt nere på stjälken är borttaget, det kommer ett skott där. Kan det vara så att den velat dela sig för tidigt och "uppfödaren" nöp bort ena benet på Y:et för att få upp den lite mer i höjd?  /Anki
Den där Ängeln jag fick av grannen...... Eftersom ingen svarade på mina naiva frågor så lät jag den helt enkelt vara Nu gör jag ett försök igen! Den är ju några veckor nu och har börjat dela sig och det har också kommit en knopp precis i delningen. Brukar dom göra så här?  Blomma så här tidigt menar jag eller är min en "blomvillig" sort. På krukan står det att den är gul. Jag trodde Änglar var jättesvåra att få blommor på. Måste jag ta bort knoppen?
Alexander-VG-zon3
22-05-2006, 18:08
jag vet inte men så stora måste dom inte väl vara för att få blomm. ´men jag är sjlv väldigt ny på änglar så vad jag höt av min *mormor' för att få fin form måste man klippa ner dom på vintern å sen tilll våren sjkuter den nya skott från dom ner skruna stammbitarna . som sagt är jag ny på detta å jag har säkert inte fatat det rätt från mormor för hon ska ta hand om den sen vid vinter . så jag vet inte om detta jag skriver är rätt sök annasr både på odla å på forumet
jag har lärt mig att låta bli med all beskärning som inte är ett måste för att få en snygg planta. Men du har rätt, mycket jordvolym, mycket näring och mycket ljus. En riktigt girig växt alltså!:)
Lady Hamilton
22-05-2006, 19:52
Du behöver bara vattna och plantera om till större kruka var eftersom den växer. Att den vill blomma redan nu gör ingenting, men skulle den sätta många knoppar så "här tidigt" tycker jag att du kan nypa bort några. Blomningen hämmar ju tillväxten som du vet. Jag tycker att bladen liknar en "spikklubba" i så fall blommar den "klockorna" UPPÅT. Och spikklubba brukar inte bli lika höga som "trumpeter"
(Jag ber om ursäkt att jag skrev fel Naturligtvis så blommar INTE spikklubban nedåt utan UPPÅT)
Airamya
22-05-2006, 20:20
Är det inte tvärtom? Att spikklubba har klockorna vända uppåt? Nu blev jag helt förvirrad...
Ah! Ja, nu har förvirringen släppt :-P
Min första misstanke var också att det var en datura men bladen är lite mer ludna och knoppen hänger neråt, så det är säkert en ängel. Jag skulle vilja att den inte blev så stor.... kan man hålla den lite mindre men ändå få blomningen? Inte så gigantisk stor kruka men ändå mycket näring kan det vara något? Jag måste ju kunna transportera den mellan "Rövika" och Sundsvall (10 mil) Jag har ju också mycket begränsade möjligheter att vinterförvara den Jag låter den vara nu, göder, planterar om och vattnar så får vi väl se vad det blir.  /Anki
Elisabeth P
22-05-2006, 20:56
Ja så kommer jag, som tydligen fattat allt fel Jag har en datura ( står så på lappen ), men jag trodde det va samma sak som änglatrumpet, fattar ingenting Lisa
Det var väl några år sedan som Datura (Spikklubba) och Brugmansia (Ängel) tog ut skilsmässa. Vad jag har läst mig till så kan man (mycket förenklat) säga att Änglarnas trumpeter hänger nedåt men Datura/spikklubbans pekar uppåt. Man lär också kunna se på frukten som bildas efter blomningen om det är en Datura eller en Brugmansia. Personligen så har jag varken sett det ena eller det andra /Anki
kerstin z5-6
22-05-2006, 21:59
ähum ... Datura upp brugmansia ner Ingen knopp borttagning eller beskärning så länge du får ut den ut huset Naturligt är Gula blad -faller nya kommer törst näringskrävande , men din har ju fattat att den ska blomma i alla fall:) Får den mat o vatten -inga problem - Men de är spinndragare -håll utkik -ute klarar de sig bra -men risk för frost än -har ju vi  Den kan vinterförvaras bakom en gardin , naken i köket hela vintern med vatten -2 -3 ggr /månaden Du kan hacka av den så den ryms i bilen -när du ska hem från landet i höst Du får hyra en släp när du ska dit -eller ha den i liten kruka så länge sen .. -gör hål i sidorna -sätt rubbet i rabatt med kodynga på sommarnöjet  Skär av allt utanför krukan på hösten o transportera hem ..
Lady Hamilton
23-05-2006, 01:14
CITAT (Airamya @ 22-05-2006, 21:20) Är det inte tvärtom? Att spikklubba har klockorna vända uppåt? Nu blev jag helt förvirrad... Förlåt! Förlåt! Förlåt! Jag skrev fel Naturligtvis blommar de UPPÅT
Airamya
23-05-2006, 08:15
CITAT (Hamilton @ 23-05-2006, 02:14) CITAT (Airamya @ 22-05-2006, 21:20) Är det inte tvärtom? Att spikklubba har klockorna vända uppåt? Nu blev jag helt förvirrad... Förlåt! Förlåt! Förlåt! Jag skrev fel Naturligtvis blommar de UPPÅT Du är förlåten
Lady Hamilton
23-05-2006, 15:59
Tack!
Elisabeth P
23-05-2006, 16:53
Återstår att se hur min kommer se ut när den blommar det står ju datura, så då blommar den väl upp istället då Oavsett, ska den behandlas likvärdigt som en ängel, mycket gödsel, vatten och sol? Lisa
kerstin z5-6
23-05-2006, 21:18
ja men datura betraktas mer som ettårig växt
Elisabeth P
23-05-2006, 21:25
Okej, vi får se hur den tar sig ut. Som sagt så står det datura på den så det är troligtvis det rätta namnet. saken är den bara att jag som är ny på växter och inte kan alla latinska namn frågade vad datura va när jag köpte den och fick svaret änglatrumpet. Hoppas i alla fall att den blommar rikt och blir vacker i sommar. lisa
kerstin z5-6
23-05-2006, 21:32
Det är inget säkert namnförvirring råder -du kan mycket väl ha en Änglatrumpet o inte en spikklubba -datura
Min ängel har mer ludna blad än datutan. Ängeln känns nästan som sammet medan daturan är mer "läderartad"( för att överdriva lite lätt).
/Anki
kerstin z5-6
23-05-2006, 21:44
mina orange Brugmansia är helt släta ..... idag slängde jag ut alla 5 -spinn råttor ...
Elisabeth P
23-05-2006, 21:44
Nu sitter jag ju inne (orkar inte gå ut och kolla) men kan nästan svära på att bladen på min (vad det nu är för något) är lite ludna. De är definitivt inte hårda och blanka.
Tiden får som sagt utvisa. Alltid spännande med lite överraskningar.
Lisa
Å, herre gud...... I alla fall så hänger knoppen på den "ludna" neråt. Den släta har varit angripen av någon slags ohyra i jorden så den "intensivvårdsbehandlas" just nu med: Pyrex, provadopinnar, helt ny (steriliserad) jord och böner. /Anki
Diabolique
20-06-2006, 13:07
Jag har också blivit med ängel!  Två gamla fula, vanvårdade, undernärda, vedartade moderplantor, som jag tänkte ha som sticklingsbank och som fått stå i trädgården i sina för små krukor i några veckor nu. Men så hittade jag två megakrukor (över 20 liter) på föräldrarnas bod, så jag planterade dem i den. Och så har jag fått ett tips om hur man "ska" göda dem av en kille som jag litar fullt på. Hasselfors trädgårdsgödsel/ bevattningsgödsel (i pulverform som blandas i vatten). För tillväxt. När plantan är lagom stor (vad det nu är) kan man gå över till Hasselfors rosgödsel, vilket gynnar blomutvecklingen. Båda gödslen säljs i hinkar om ca 1 kg. Och kostar väl troligen mer en ett skott från en vanlig änglatrumpet. Varje vattning under vår och sommar kan man ge gödning enligt min källa. Någon som hört samma sak?
colamor
20-06-2006, 13:45
Varje vattning = gödning. Japp det stämmer. Jag blev med väldigt tanig ängel för två år ¨sedan och har ni 7 stora fina vita som doftar gudomligt. Har vinterförvarat dom i mammas källare och det går jätte bra.... Fast nu får jag hålla igen på antalet tror jag...
Blomstersmurfen
21-06-2006, 08:15
Provado-pinnarna är ett måste för mina änglar, i förebyggande syfte. Annars vill alla ohyror i världen smaska på dem! Trots att pinnarna innehåller näring gödslar jag varannan gång med "rosa sanden", och de får då hundratals med blommor och lika mycket knoppar hela sommaren fram till dess att macheten kommer fram sent på hösten, och jag likt en samuraj ger mig på dem för att kunna baxa in dem genom dörren. Ett tips för dessa törstiga jättar är att kapa av botten av petflaskor (2-liters) och sedan trycka ner dem upp och ner i jorden. När man vattnar vattnar man dels som vanligt, och fyller samtidigt petflaskan. Annars måste jag vattna minst två gånger per dag, och missar jag det är de så olyckliga så olyckliga... Inte så snyggt egentligen, men eftersom de är så stora, så dras liksom inte blickfånget direkt mot petflaskan...
Diabolique
21-06-2006, 10:52
CITAT (Blomstersmurfen @ 21-06-2006, 09:15) Provado-pinnarna är ett måste för mina änglar, i förebyggande syfte. Annars vill alla ohyror i världen smaska på dem! Trots att pinnarna innehåller näring gödslar jag varannan gång med "rosa sanden", och de får då hundratals med blommor och lika mycket knoppar hela sommaren fram till dess att macheten kommer fram sent på hösten, och jag likt en samuraj ger mig på dem för att kunna baxa in dem genom dörren. Ett tips för dessa törstiga jättar är att kapa av botten av petflaskor (2-liters) och sedan trycka ner dem upp och ner i jorden. När man vattnar vattnar man dels som vanligt, och fyller samtidigt petflaskan. Annars måste jag vattna minst två gånger per dag, och missar jag det är de så olyckliga så olyckliga... Inte så snyggt egentligen, men eftersom de är så stora, så dras liksom inte blickfånget direkt mot petflaskan...  Herregud vad fina! *avundsjuk* Genom sökfunktionen har jag nu fått veta att "rosa sanden" är Hasselfors bevattningsgödsel. Så nu behöver ni inte söka efter det.  Räcker det med den (+provado) eller ska man göra som min kompis sa att byta till deras rosgödsel när man vill gynna blomningen? Om du bara använt Rosa sanden så tycker jag mig inte behöva rosgödsel...
Biggan_
21-06-2006, 11:38
CITAT (Blomstersmurfen @ 21-06-2006, 09:15) Provado-pinnarna är ett måste för mina änglar, i förebyggande syfte. Annars vill alla ohyror i världen smaska på dem! Trots att pinnarna innehåller näring gödslar jag varannan gång med "rosa sanden", och de får då hundratals med blommor och lika mycket knoppar hela sommaren fram till dess att macheten kommer fram sent på hösten, och jag likt en samuraj ger mig på dem för att kunna baxa in dem genom dörren. Ett tips för dessa törstiga jättar är att kapa av botten av petflaskor (2-liters) och sedan trycka ner dem upp och ner i jorden. När man vattnar vattnar man dels som vanligt, och fyller samtidigt petflaskan. Annars måste jag vattna minst två gånger per dag, och missar jag det är de så olyckliga så olyckliga... Inte så snyggt egentligen, men eftersom de är så stora, så dras liksom inte blickfånget direkt mot petflaskan...  Det där kallar jag änglatrumpet! Så fin den är, och så snyggt växt! Jag tycker om när dom inte blir för höga. Fantastiskt egentligen när man ser hur förhållandevis liten kruka du har och ändå får en sån prunkande ängel!
Blomstersmurfen
23-06-2006, 07:02
Tack!
Just den här tog jag ut för tidigt på våren, alla blad frös bort, så den var bara några fula pinnar utan blad i april.
Ja, några större krukor har jag inte, men som sagt, jag gödslar och gödslar och gödslar...
Nej, jag brukar inte byta gödselsort, jag tar bara vad jag har hemma. Kan bli lite olika sorter, men just nu gillar jag Hasselfors bevattningsgödsel.
Alexander-VG-zon3
23-06-2006, 09:22
CITAT (Blomstersmurfen @ 21-06-2006, 09:15) Provado-pinnarna är ett måste för mina änglar, i förebyggande syfte. Annars vill alla ohyror i världen smaska på dem! Trots att pinnarna innehåller näring gödslar jag varannan gång med "rosa sanden", och de får då hundratals med blommor och lika mycket knoppar hela sommaren fram till dess att macheten kommer fram sent på hösten, och jag likt en samuraj ger mig på dem för att kunna baxa in dem genom dörren. Ett tips för dessa törstiga jättar är att kapa av botten av petflaskor (2-liters) och sedan trycka ner dem upp och ner i jorden. När man vattnar vattnar man dels som vanligt, och fyller samtidigt petflaskan. Annars måste jag vattna minst två gånger per dag, och missar jag det är de så olyckliga så olyckliga... Inte så snyggt egentligen, men eftersom de är så stora, så dras liksom inte blickfånget direkt mot petflaskan...  wow vad fin den var verkligen underbar
CITAT (Blomstersmurfen @ 21-06-2006, 09:15) Provado-pinnarna är ett måste för mina änglar, i förebyggande syfte. Annars vill alla ohyror i världen smaska på dem! Trots att pinnarna innehåller näring gödslar jag varannan gång med "rosa sanden", och de får då hundratals med blommor och lika mycket knoppar hela sommaren fram till dess att macheten kommer fram sent på hösten, och jag likt en samuraj ger mig på dem för att kunna baxa in dem genom dörren. Ett tips för dessa törstiga jättar är att kapa av botten av petflaskor (2-liters) och sedan trycka ner dem upp och ner i jorden. När man vattnar vattnar man dels som vanligt, och fyller samtidigt petflaskan. Annars måste jag vattna minst två gånger per dag, och missar jag det är de så olyckliga så olyckliga... Inte så snyggt egentligen, men eftersom de är så stora, så dras liksom inte blickfånget direkt mot petflaskan...   ! Smack, vilken Ängel! Snålvattnet rinner ( har inte tänkt att smaka, men det rinner ändå  )
Den här tråden är lite gammal, men samtidigt aktuell..åtminstonde för mig. Namnet gör mig förvirrad, jag köpte frön från thomson & morgan och då står det Datura metal, och efter inom parentes, Brugmansia..det stämmer ju inte med vad jag har läst här...Bladen är inte ludna, utan matta och utan kanter på bladen..men det kanske ändrar sig senare, för dom är små än så länge. Kan någon hjälpa mig med att reda ut vad jag har, snälla[attachment=4282:DSCN4579.JPG]
Datura eller Brugmansia  Såg så sent som idag en handlare som sålde en säker ängel som Datura  Det enda säkra är att när de sätter knopp har ängeln (Brugmansia) hängande och klubban (Datura) stående knoppar. Dessutom går det inte att övervintra en Datura, då de räknas som ettåriga örter, och snällt avlider efter blomning. Sen kan jag tillföra på näringsfronten, krukfronten o.s.v. Jag har mina änglar i 20liters krukor med u-jord. Vattnas rikligt med vatten från guldfiskdammen. Får ytterligare två givor med hönsgödsel under sommaren och övervintras efter nedskärning i växthus. Kruk och jordbyte vartannat år.
tiagirl
24-06-2007, 00:43
CITAT (MariaS @ 21-06-2007, 17:48)  Dessutom går det inte att övervintra en Datura, då de räknas som ettåriga örter, och snällt avlider efter blomning. Jodå, visst går det övervintra, du gör precis som en änglatrumpet... Men dom är så lätta att driva upp från frö så det är inte "lönt". Jag sparar bara mina dubbla och nån mex. Inte dom vanliga vita, blå el tatula tex. Ang bladen går det inte säga vilket som är vilket... Har både trumpeter och daturor med sammetsblad tex. Och jag gödslar enbart med Blå Korn, varannan vattning ungefär. Ang tidigare inlägg...
Tack för hjälpen, nu måste jag bara vänta och se vad som händer för att bli säker på vad det är. De är så konstigt, för helt plötsligt växer den till ordentligt på någon dag, men sen slutar den och står helt stilla igen..men det kanske beror på temperaturen, för jag har efer era anvisningar gödslat ordentligt, både med blåa korn och vanlig flytande gödsel..ska bli spännande att se om det blr något av den
tiagirl
24-06-2007, 09:00
Så himla olika...hur dom växer alltså!!! Jag har ju fullt med spikklubbor som blommar hejdlöst och så har jag(framförallt dom dubbla/trippla)som knappt når över krukkanten än... En trumpet har jag som når upp till taket och hennes kompis bredvid har bara lite blad längst ner vid stammen; en med sammetslena blad och är dubbel vit... Men när den sätter fart så går det fort, det gjorde det iaf förra året. Men iår har jag tänkt att just den ska få stå nere i källaren och inte i kalla garaget; kanske kommer den fortare då. Oavsett om det är en spikklubba eller änglatrumpet så är det en mäktig blomma! Jag älskar dom!!!  På friland blir ju spikisarna riktigt enorma och sprider sig som ogräs *s* och jag har öst ut spikis-plantor på tradera för jag kan inte med att slänga dom!!!
Lissa: Det där skulle jag nog säga är en Brugmansia, fast om stammen är lite rödaktig kan det eventuellt vara Datura meterl. Men liknar nog mer Brugmansia. Min Brugmansia suaevolens håller precis på och öppnar sina första blommor för i år, och ser fantastisk ut! MEN, jag har ett problem med min röda Ängel som jag köpte i vår: den växer nog fint och får knoppar, men knopparna torkar alltid snart in och faller av. Vad kan vara felet? -jb-
men knopparna torkar alltid snart in och faller av. Vad kan vara felet? Blåst!
Nej min stam är inte röd, så då är det nog en brugmansia, konstigt att dom skriver fel på påsarna när man köper...dom kanske räknar med att då köper alla, både dom som vill ha Daturas och dom som vill ha Brugmansia...men riktigt sjysst tycker jag inte att det är.. För min del är det Ok vilket som, men det kan ju finnas andra som vill ha just DEN sorten. Jag hade nog blivit lite halvgalen om jag fick en Gloriosa superba när jag hade beställt en Gloriosa Rotschildiana Så det är blåsten som gör att en del knoppar torkar in !!! Vi har haft ( och har) en ovanligt blåsig vår/sommar, jag har aldrig sett något liknande..och en massa olika knoppar har torkat in, jag har grubblat mycket över vad det kunde vara som orsakade att dom torkade in...Jättebra att jag fick svar på det också...Tack för hjälpen med både det ena och det andra
Mina Brugmansior bor på en glasad balkong så det kan knappast vara blåst som torkar knopparna ?? Ang att få fel växter: min vita Brugmansia suaevolens är sådd ur en Impectas fröpåse som klart och tydligt påstår sig vara Brugmansia sanguinea, alltså röd Ängel, så fel namn händer nog. Fast inte blev jag direkt besviken ändå då de första blommorna vecklade fram sig , även om de var vita inte röda -jb-
tiagirl
24-06-2007, 21:07
CITAT (lissa @ 24-06-2007, 20:53)  Nej min stam är inte röd, så då är det nog en brugmansia, Nja, färgen på stammen kan inte direkt avgöra huruvda vilken sort det är... Har alla färger på mina måste jag säga. Både trumpeter och spikisar. Jag inväntar min kära mors ena trumpet, den har så otroligt läcker gul färg och jag bara måste ha en stambit sen!! Tyvärr så vet inte vilken som är vilken och det är bara någa enstaka som klarade vintern hos henne men jag håller tummarna. Har sett röda fina med, dom verkar eftertraktade då slutpriserna på Tradera verkligen skenar ibland... Likaså dessa "miniänglarna", dom blå. Ville inte alls ha nån sån men nu ser jag dom hela tiden!!!! Och vill helt plötsligt. Men jag tycker dom verkar blomma redan på tidig tidig vår(vinter)och det rä jag ju inte direkt ute efter.
Har tre änglatrumpeter, på två av dem är bladen släta (en gul och en vit) och på den tredje är bladen ludna (tvåfärgad; gul-röd). Men de är väl änglatrumpeter alla tre, vad jag vet..
tiagirl
24-07-2007, 19:48
CITAT (Thuss @ 24-07-2007, 19:46)  Har tre änglatrumpeter, på två av dem är bladen släta (en gul och en vit) och på den tredje är bladen ludna (tvåfärgad; gul-röd). Men de är väl änglatrumpeter alla tre, vad jag vet.. Min vita dubbla trumpet har ludna blad så det är lite olika vilken sort det är. Huvudreglen är ju hängande blommor är det en änglatrumpet och upprättstående så är det en spikklubba. Oavsett stamfärg eller blad"kvalitet".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|